زندگی آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی، نمادی از مبارزه اخلاقی با رژیم پهلوی

معلم اخلاق در سپهر سیاست

شهید شاه‌آبادی در کلام خانواده و همرزمان

شهید شاه‌آبادی الگویی بود برای بسیاری از افرادی که او را می‌شناختند و به توان فکری و مجاهدت‌های عملی‌اش اشراف داشتند. برای آن‌که بتوان به ابعاد زیست این مجاهد شهید اشاره کرد، ‌باید به خاطرات خانواده یا بزرگانی اشاره داشت که هر یک از زاویه‌ای به ویژگی‌های شخصیتی شهید‌شاه‌آبادی نظر افکنده‌اند.
کد خبر: ۶۶۶۶۸۲

صفیه آیت‌الله‌زاده‌شیرازی، همسر شهید شاه‌آبادی درباره اشتیاق این روحانی شهید به شهادت می‌گوید: «به‌راستی که در رختخواب مردن، حق شهید آیت‌الله شاه‌آبادی نبود. ایشان همان طوری‌که همه عمر و در مبارزاتشان از جان گذشته بودند، ‌باید مانند سالار شهیدان سیدالشهداء(ع) به این فیض بزرگ نائل آیند و در بهشت با او محشور شوند. همان طوری‌که خود ایشان همیشه در نمازهایشان خاضعانه و خاشعانه از درگاه خداوند استدعا داشتند. من خیلی پشت سر ایشان نماز خواندم. همیشه ماه رمضان که می‌شود شب‌ها منتظرم یکی از دعاهای آقای شاه‌آبادی را پخش کنند. دعاهایی که می‌خواندند فیض شهادت بود. می‌فرمودند: خدایا چشم ناقابل ما را به دیدار امام زمان روشن کن و برای رزمندگان دعا و برای خودشان طلب شهادت می‌کردند و این فیض بزرگ را از خدا می‌خواستند. چون بنده خوب خدا بودند خدا هم به ایشان لبیک گفت.»

فرزند ارشد شهید شاه‌آبادی نیز درباره اعتقاد راسخ پدر به ولایت فقیه می‌گوید: «به طور جدی ارتباط عمیق و اساسی داشتند، هم به جایگاه شخص امام(ره) و هم به ولایت فقیه؛ یعنی اساسا حکومت دینی پیامبر در صدر اسلام و بعد داستان غدیر یعنی این‌که در راس حکومت دینی یک فرد کارشناس فقهی، آگاه و مطلع از مبانی دینی و مبارز و شجاع وجود داشته باشد. بنابراین در همه سخنرانی‌ها تابعیت خود را از امام و ولایت‌فقیه اعلام می‌کردند. مثلا ایشان فهمیدند امام در اوایل انقلاب وحدت کلمه را به عنوان یک رمز پیروزی معرفی می‌کنند و مردم باید هرچه قدر که می‌توانند در این زمینه قدم بردارند. بنابراین می‌بینیم تلاش‌های ایشان در دوران انتخابات مجلس ​ منتهی به داستان ائتلاف بزرگ در راستای حمایت از حرف امام(ره) شد.»

آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان هم که پیشنهاد کردند ششم اردیبهشت سالروز شهادت شهید شاه‌آبادی، روز شهدای روحانی نامگذاری شود، در خاطره‌ای درباره شهادت این شهید گفت: «تمام رادیوهای خارجی سعی کردند شهادت ایشان را به شکل ترور از ناحیه ضدانقلاب انعکاس دهند و حاضر نبودند به دنیا اعلام کنند در ایران روحانیونی که در راس امور مملکتی نیز هستند در خطوط اول جبهه حاضر می‌شوند.» آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تاکید می‌کند حضور شهید شاه‌آبادی در جبهه به عنوان نماینده‌ای با یک میلیون و 200هزار رأی، نقش مهمی در تقویت روحیه رزمندگان داشت.

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، توجه این شهید به امور فرهنگی را مورد تاکید قرار داده و آیت‌الله موحدی کرمانی نیز با توجه به اخلاص آن شهید می‌گوید: «او هیچ وقت به دنبال کسب شهرت نبود». علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل نیز با اشاره به نقش شهید شاه‌آبادی در تبدیل مسجد رستم‌آباد به پایگاهی برای مبارزه در جریان انقلاب تاکید می‌کند که اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی امام‌خمینی(ره) همواره از سوی این شهید به نیروهای مسجدی منتقل می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها