جلد دوم کتاب تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی منتشر شد

اسناد نویافته از حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه

کتاب «جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک» دربرگیرنده مستنداتی است که هریک پاسخی قاطع و محکم به هرگونه ادعا علیه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هستند.
کد خبر: ۶۶۶۵۵۳
اسناد نویافته از حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه

این کتاب با بهره‌گیری از اسنادی نویافته و برای نخستین بار در میان پژوهش‌های صورت گرفته درباره جزایر سه گانه با تمرکز برمواضع شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس، نشان می‌دهد که ادعا علیه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ادعایی انگلیس ساخته بوده که در مناسبات ایران و امارات هم تا مدت‌ها اصلا مطرح نبوده و در عمل مختومه شده و به دلیل فقدان هرگونه اعتبار تاریخی، سیاسی و حقوقی و به‌عنوان میراث باطل شده عصر استعمار برای همیشه بایگانی شده است. این کتاب در حقیقت مجموعه مستندی است درباره حاکمیت ایران بر سه جزیره از جنوبی‌ترین جزایر خلیج فارس.

این پژوهش به یاری انبوه اسناد نشان داده که حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در جهان عرب و بویژه در میان مقامات مسئول در حکومت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس امری مسلم و بی‌شبهه بوده و شخصیت‌های مهم جهان عرب از جمله زمامداران و دولتمردان و مقامات دیپلماتیک کشورهای گوناگون عربی و البته بیش از همه مقامات مسئول در کشورهای حاشیه خلیج فارس بارها به بیانی صریح و مشخص بر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه اذعان داشته‌اند. اسناد نویافته‌ای که برای اولین‌بار در این کتاب به چاپ رسیده ناگفته‌های بسیاری را درباره حاکمیت تاریخی ایران بر این جزایر بازگو کرده است. صدها سند رونمایی شده در این کتاب در برگیرنده مستنداتی محکم از حق حاکمیت ایران بر جزایر هستند که برای نخستین بار ارائه شده و در دسترس پژوهشگران قرار گرفته‌ است.

کتاب «تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی؛ جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک» به روشنی نشان می‌دهد که شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج فارس از قطر و دبی گرفته تا فجیره، عجمان و ام‌القوین و حتی ابوظبی و شارجه و رأس‌الخیمه نه ادعایی بر جزایر ایرانی داشته‌اند و نه عنادی با تمامیت ارضی ایران، بلکه در مقاطع گوناگون به حاکمیت ایران بر این جزایر اذعان داشته و حتی گاهی برخی از آنان صادقانه در راه ادامه و حفظ این حاکمیت کوشا بوده‌اند.

در برآیندی کوتاه از درونمایه کتاب می‌توان گفت که در این کتاب به حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس اشاره شده، اشغالگری انگلیس‌ها در جزایر و نقش حق‌العمل کاری شیوخ دست نشانده آنان مورد توجه قرار گرفته و اعتراض مداوم و بی‌وقفه ایران به اشغال جزایر مورد بررسی قرار گرفته، به تلاش‌های پیاپی ایران برای آزادسازی جزایر پرداخته شده و مقبولیت و مشروعیت بین‌المللی اعاده حاکمیت ایران بر جزایر به‌طور مستند مطالعه شده است.

کتاب تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک از هشت فصل تشکیل شده است؛ فصل اول: تلاش برای آزادسازی جزایر سه‌گانه در دهه‌های 1320 و 1330 خورشیدی، فصل دوم تلاش‌های تازه برای اعاده حاکمیت، فصل سوم در آستانه اعاده حاکمیت، فصل چهارم زمینه‌سازی‌های نهایی برای اعاده حاکمیت، فصل پنجم مذاکرات و رایزنی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، فصل ششم رایزنی با شیوخ فدراسیون در حال تشکیل امارات، فصل هفتم آزادسازی جزایر سه‌گانه و فصل هشتم اعمال حاکمیت ایران برجزایر هستند. جلد دوم تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی، اثر محمدعلی بهمنی قاجار است که به همت موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در 448 صفحه و در شمارگان 1500 نسخه به نشر رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها