گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

دست نگه دارید

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «اعلام جنگ دلار به مرحله دوم هدفمندی»، «بازنگری نرخ سود روی میز شورای پول و اعتبار»،«چهارراه ولیعصر به بزرگراه آزادگان متصل شد»،«صنعت خودرو بر سر دو راهی قیمت»،«دولت ریالی دیگر به سرخابی ها نمی دهد » و «دست نگه دارید» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۶۶۰۷۸
دست نگه دارید

قانون : دست نگه دارید!

هر چند رییس‌جمهور و بالاترین مقامات اجرایی کشور اعلام کرده‌اند که تا پایان هفته جاری، تکلیف حامل‌های انرژی را روشن می‌کنند، با‌این حال اما و اگرها بر سر سه الگوی پیش روی دولت ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار قانون ، هر چند دولت اعلام کرده است که قصد دارد قیمت حامل‌های انرژی را با شیب ملایمی‌افزایش دهد و وعده داده است که تاثیرات تورمی‌اجرای‌این طرح اندک خواهد بود، اما هنوز هستند کارشناسان و فعالانی که معتقدند بهتر است دولت به حفظ وضع موجود بسنده کند و پیگیری ثبات در حوزه اقتصادی را در دستور کار قرار دهد و برخی دیگر نیز بر‌این اعتقادند که دولت باید با‌ایجاد یک شوک قیمتی طرح‌ خود را پیش ببرد. در گروه اول اقتصاددانانی چون محسن رنانی و علی دینی ترکمانی و... جای دارند و در گروه دوم نیز مصباحی مقدم نماینده مجلس و برخی از طرفداران اقتصاد آزاد حضور دارند.

با‌این حال واکنش مردم به تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت سوخت، آن هم با شیب ملایم نشان می‌دهد حجم نگرانی‌ها از آینده اقتصادی چیست. وقتی شایعه افزایش قیمت بنزین در روز یکشنبه فضای عمومی‌شهرها را تحت تاثیر قرار داد، پمپ‌بنزین‌ها با صف فشرده خودروهایی روبه‌رو شدند که قصد داشتند پیش از افزایش قیمت سوختگیری کنند.

از سوی دیگر گفته می‌شود حجم فروش بنزین در‌این روزها به شدت افزایش یافته و‌این آمار نشان می‌دهد برخی دست به ذخیره‌سازی بنزین زده اند تا در روزهایی که قیمت افزایش یافت بتوانند از‌این ذخیره اندک خود بهره ببرند.

‌این رفتارها نشان‌دهنده نگرانی از بروز تورمی‌زنجیره‌ای در اقتصادی است که طی دو سال گذشته فشارهای شدیدی را تحمل کرده است. آنچه از سخنان مقامات کشور برمی‌آید‌این است که قیمت بنزین بین 30 تا 34 درصد افزایش خواهد یافت. برخی می‌گویند بنزین کارتی 700 تومانی می‌شود و بنزین آزاد 1000 تومان اما در‌این میان اعلام گزینه قیمتی 980 تومان نیز کمی‌جلب توجه می‌کرد. برخی از اعضای دولت و ستاد تصمیم‌گیری قیمت سوخت معتقدند تاثیرات تورمی‌قیمت 980 تومان به مراتب کمتر از هزار تومان در یک جامعه تورم زده خواهد بود.

در‌این میان گزینه قیمت 1100 تومانی برای بنزین نیز گزینه محتملی به نظر می‌رسد. در عین حال بحث بر سر‌اینکه بنزین تک نرخی خواهد شد یا خیر ادامه دارد خصوصا که سهمیه‌ای بابت اردیبهشت ماه به کارت‌های سوخت شهروندان واریز نشده است.

علی دینی ترکمانی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون درباره چرایی اعتقادش به عدم افزایش نرخ سوخت گفت: من با استناد به ثباتی که در برخی بازارها وجود دارد، می‌گویم بهتر است دولت حتی به شیب ملایم هم رضایت ندهد و قیمت‌های فعلی را حفظ کند.

وی گفت: رکود عمیقی در اقتصاد‌ایران وجود دارد و افزایش قیمت سوخت می‌تواند به تشدید‌این رکود دامن بزند و مشکلات فعلی را دو چندان کند. وی با اشاره به‌اینکه در مقابل‌این نظریه برخی با استناد به ضرورت بهینه سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق معتقدند بهتر است قیمت‌ها افزایش یابد، گفت: هدف از اجرای هر طرحی در اقتصاد‌ایجاد رفاه عمومی‌در جامعه است. وقتی درصد پذیرش یک طرح در جامعه پایین باشد و جامعه توانایی هضم و پذیرش آن را نداشته باشد، طبیعتا اجرای آن به گسترش رفاه نمی‌انجامد.

وی با اشاره به‌اینکه برخی از ضرورت جراحی بزرگ در اقتصاد سخن می‌گویند، گفت: جراحی بزرگ سه سال پیش به وقوع پیوست و نتایج آن را می‌توان امروز مورد مطالعه قرار داد. اتفاقا تجربه همین اقدام نشان می‌دهد‌این جراحی بزرگ به بهبود فضای اقتصادی‌ایران منجر نشد. وی مجددا به موضوع مهم پذیرش طرح‌ها از سوی مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به فشارهای تورمی‌دو سال اخیر به نظر می‌رسد صبر کردن برای بهبود اوضاع و سپس اجرای طرح‌های جدید به صلاح باشد. ‌

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در‌ایران دولت عرضه کننده انحصاری بنزین است و در نتیجه ممکن است با افزایش نرخ بنزین بتواند در کوتاه‌مدت درآمد بیشتری به دست بیاورد اما طبیعتا چون دولت بزرگترین مصرف‌کننده سوخت نیز تلقی می‌شود در بلند مدت هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد و‌این تاثیر از میان می‌رود به‌این ترتیب بهتر است دولت در موقعیتی بهتر و در شرایطی مساعدتر به اجرای طرح‌هایی از‌این دست روی بیاورد تا هم جامعه دچار انتظارات تورمی‌شدید و ترس از آینده نشود و هم اقتصاد آسیب کمتری را تجربه کند.

وی با اشاره به تجربه اجرای فاز اول هدفمندی گفت: دولت در سال 1389 اقداماتی جدید را در‌این عرصه انجام داد اما نتیجه خوبی به دست نیامد.هر چند تحریم در‌این میان نقش آفرینی کرد و مشکلاتی را‌ایجاد کرد اما باید توجه داشت حتی در غیاب تحریم نیز‌این طرح قادر به برآوردن اهداف خود نبود. وی گفت:موضوع تنها قیمت بنزین نیست و بهتر است در کل، دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها صبر کند و اجرای‌این طرح را به شش ماه تا یک سال دیگر موکول نماید.

سهمیه بنزین پنج شنبه واریز می‌شود

یک منبع آگاه گفت: پس از اعلام نرخ‌های جدید بنزین در روز 5‌شنبه سهمیه‌های خودروهای شخصی واریز خواهد شد.

به گزارش فارس براساس گفته‌های رییس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور قرار است افزایش قیمت بنزین در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از اواخر هفته جاری انجام شود. براین اساس دوشب گذشته زمانی که سهمیه سوخت خودروهای عمومی مانند ماه‌های گذشته به کارت‌های سوختشان واریز شد.ستادمدیریت حمل و نقل اعلام کرد تا زمانی که قیمت بنزین در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش نیابد سهمیه سوخت خودروهای شخصی واریز نمی شود و پس از اعمال نرخ‌های جدید این سهمیه‌ها در کارت‌های سوخت خودروهای سواری شخصی واریز می شود.

قانون

-توصیه کارشناسان به دولت درباره اجارای فاز دوم هدفمندی؛ دست نگه دارید!
-احتکار بنزین نشانه ناامنی اقتصادی است
-ناگفته های از پرونده ریحانه جباری

خراسان

-ارتقای 385 شاخص سلامت، شرط دستیابی به جایگاه نخست در منطقه
-رژیم حقوقی خزر محور مذاکرات ظریف در مسکو
-خدمات زایمان طبیعی از ۱۵اردیبهشت رایگان می شود
-اعلام جنگ دلار به مرحله دوم هدفمندی

کیهان

-ایندیپندنت:غربی ها در سوریه دچار اشتباه فاحش شده اند
-هزینه 5 میلیارد دلاری آمریکا برای پیروزی نارنجی‌ها در اوکراین
-تذکر به روحانی درباره ضیافت اشرافی کاخ سعدآباد
-مصرف روزانه بنزین به مرز 100 میلیون لیتر رسید

جمهوری اسلامی

-ابراز خوشبینی وزار خارجه ایران و روسیه نسبت به توافق جامع ایران و 1+5
-صرفه جویی 440 میلیارد تومانی در هزینه حج و عمراه زائران ایرانی
-زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان شد
-چهارراه ولیعصر به بزرگراه آزادگان متصل شد

آفرینش

- با موافقت رهبر معظم انقلاب؛محسنی اژه ای عضو شورای عالی فضای مجازی شد
-مردم مخالف نخست وزیری مجدد مالکی هستند
-شرایط و ضوابط بورس خارج اعلام شد

ایران

-صنعت خودرو بر سر دو راهی قیمت
-تفاهم 5 کشور ساحلی خزر
-مسببان تورم در جایگاه مدعی
-شایعه پراکنی از تریبون مجلس

جام جم

-وزیر رفاه:همکاری صدا و سیما با دولت شایسته قدردانی است
-گودرزی:بانک هاتمایلی به پرداخت وام ازدواج ندارند
-دولت ریالی دیگر به سرخابی ها نمی دهد
-هشدار بانک مرکزی

آرمان

-وزیر نفت:بنزین تک نرخی نمی شود
-کاهش ازدواج افزایش طلاق
-حاشیه سازی از یک جشن زنانه
-عده ای دوست دارند فتنه بماند

شرق

-افزایش 47 درصدی مصرف انرژی در صنایع
-شکایت رویانیان از خادم و فردوسی پور
-دلار یک روزه 100 تومان گران شد
-افزایش بخشش محکومان به قصاص

حمایت

-انجمن های حامی مصرف کنندگان را بشناسید
-افزایش 25 درصدی ارایه خدمات ثبتی
-اضافه وزن 40 درصد ایرانی ها
-قیمت دارو افزایش نمی یابد

آفتاب

-ادامه انتصاب افراد غیرهمسو با دولت
-گزینه های روزی میز دولت
-پایداری شمشیر را از رو بست
-118 دیگر 118 نیست

سیاست روز

-نه انتخاباتی مردم سوریه به غرب و سازمان ملل
-طرح‌های ایران برای حفظ خزر در برابر تهدیدات
-بازنگری نرخ سود روی میز شورای پول و اعتبار
-ساده زیستی و دوری از اشرافی گری

دنیای اقتصاد

-کنترل تورم هدفمندی با انضباط پولی و ارزی
-هیجان کاذب ارز در فضای انتظار
-تشکیک در قانون مبارزه با قاچاق
-دیپلماسی آینده ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها