در حالی که در مناطق شرقی اوکراین روز گذشته به‌مناسبت عید پاک مسیحیان آتش‌بس اعلام شده بود، اما برخی گزارش‌ها از بروز درگیری‌هایی در این مناطق حکایت داشت. درگیری‌هایی که تاکنون چند کشته بر جا گذاشته و همین امر انتقاد شدید مقام‌های مسکو را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۶۶۵۱۱۶
آتش بس در اوکراین نقض شد

آن‌طور که منابع خبری همچون شبکه تلویزیونی روسیه 24 گزارش می‌دهند این درگیری‌ها بامداد روز گذشته در شهر اسلاویانسک رخ داد. به گزارش ایرنا، ابتدا مهاجمان مسلح سوار خودرویی به یک مقر بازرسی در شمال شهر اسلاویانسک حمله کرده و سه نفر از شبه‌نظامیان محلی را از پای درآوردند. در این حادثه یک نفر از ساکنان محلی نیز مجروح شده و به بیمارستان منتقل شد.

به دنبال این حادثه گروهی از شبه‌نظامیان از ساکنان محلی در محل حادثه حاضر شده و در جریان تیراندازی آنها دو مهاجم مسلح کشته و بقیه هم با به جا گذاشتن دو خودرو متواری شدند. از این خودروها مقادیری سلاح، مواد منفجره و نقشه هوایی منطقه و نقاب‌هایی با نماد جنبش تندروی جناح راست اوکراین به دست آمد.

هنوز مقامات کی‌یف نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند. آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین که طی چند هفته اخیر بیشتر اخبار را از طریق صفحه فیسبوک خود تائید یا تکذیب می‌کند، تاکنون نسبت به این حادثه مطلبی بیان نکرده است. در این میان شهردار شهر اسلاویانسک که از جدایی‌طلبان حمایت می‌کند از یک درگیری در این منطقه خبر داد که تلفاتی در پی داشته است. از سوی دیگر، ویاچسلاو پونوماریوف، رهبر نیروهای دفاع از خود در اوکراین با اعلام منع آمد و شد در اسلاویانسک به دلیل وقوع درگیری‌های شبانه، گفت، ممنوعیت تردد از نیمه شب تا 6 بامداد اجرا می‌شود.

انتقاد روسیه از ناتوانی مقامات اوکراین

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد درگیری مسلحانه مرگبار نزدیک شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین نشان می‌دهد مقامات این کشور قادر به سرکوب افراطیون مسلح نیستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود افراد مسلح از «جناح راست» را که یک گروه ملی‌گرای راستگراست، پشت این حمله دانست. این گروه در سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور تحت حمایت روسیه در اوکراین نیز نقش مهمی داشت.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه همچنین آمده است روسیه از این اقدام تحریک آمیز افراد مسلح به‌شدت خشمگین است. این حملات تاکیدی بر نبود اراده مقامات کی یف برای خلع سلاح ملی‌گرایان و افراطیون است. در این بیانیه آمده است وقوع چنین حادثه‌ای آن هم پس از توافق چهارجانبه اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا درباره اوکراین بسیار تعجب‌آور است. مقامات روسیه همچنین اعلام کردند مسکو بر پایبندی اوکراین به اجرای این موافقت‌نامه به منظور کاهش تنش‌ها در این کشور تاکید دارد. یکی از مفاد مهم در این توافق‌نامه که پنجشنبه گذشته امضا شد، خلع سلاح افراد مسلح و همچنین توقف خشونت‌ها در اوکراین بود.

از سوی دیگر، ملی گرایان جناح راست اوکراین دست‌داشتن در تیراندازی در شهر اسلاویانسک در شرق این کشور را رد کرده و نیروهای ویژه روسی را عامل این تیراندازی معرفی کردند.

اوکراین: کریمه را پس می‌گیریم

در این میان سخنان مقامات کی‌یف علیه مقامات مسکو حاکی تمایل نداشتن آنها بر کاهش تنش‌هاست. از جمله این اظهارات می‌توان به سخنان اخیر آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین اشاره کرد. وی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های خبری این کشور با تاکید بر مالکیت کشورش بر منطقه کریمه گفت: جمهوری خودمختار کریمه را از روسیه بازپس می‌گیریم.

وی با بیان این که حل مساله کریمه در یک روز امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: باید اطمینان داشته باشیم که در طول زندگی ما در تاریخ اوکراین خواهند نوشت اشغالگران کریمه از کی‌یف عذرخواهی کردند. وی اضافه کرد: منطقه کریمه به اوکراین تعلق دارد و اوکراینی خواهد ماند. یاتسنیوک یادآوری کرد: مجمع عمومی سازمان ملل بتازگی قطعنامه‌ای در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین صادر کرد که یکصد کشور جهان به آن رای دادند.

وی، همچنین انتقاداتی را علیه رئیس‌جمهور روسیه بیان و اظهار کرد: پوتین رویای بازیابی اتحاد شوروی را دارد و هر روز اقدامات بیشتری را برای رسیدن به این رویا انجام می‌دهد. خدا می‌داند که مقصد نهایی وی کجاست. یاتسنیوک تاکید کرد:‌ سخنرانی معروف پوتین در مونیخ را به یاد دارید که گفته بود بزرگ‌ترین فاجعه قرن گذشته سقوط اتحاد شوروی بود. از نظر من بزرگ‌ترین فاجعه این قرن بازیابی اتحاد شوروی تحت نظارت ولادیمیر پوتین خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها