در انتظار جاودانگی «ماندگار»
مسیر هیجان‌انگیز دختر تنیسور ایرانی

در انتظار جاودانگی «ماندگار»

محرومان با عذرخواهی بازگشتند

همه قوای تنیس در جام دیویس

از بین چهار تنیسور ایرانی که به‌دلیل آنچه از سوی فدراسیون مسائل اخلاقی ـ انضباطی خوانده شد از تیم ملی کنار گذاشته شدند دو نفر بخشیده شدند.
کد خبر: ۶۶۲۳۵۹
همه قوای تنیس در جام دیویس


تنیس فیوچرز برای تنیس ایران فرصت مغتنمی است تا بازیکنان تنیس ایران بتوانند در جریان برگزاری این بازی‌ها با جمعی از برترین‌ها و در عین حال باانگیزه‌ترین تنیسورهای دنیا رودررو شوند.

تنیس فیوچرز کیش ‌ بهمن و اسفند سال گذشته در کیش برگزار شد و از ‌دوشنبه هجدهم فروردین‌ مرحله دیگری از این رقابت‌ها در کشورمان آغاز شده است. هر چند تنیسورهای ایرانی نتوانستند در مراحل قبلی نتایج خوبی به‌دست بیاورند، اما با این حال فیوچرزهایی که در ایران برگزار می‌شود به حال تنیسورهای ایرانی مفید است. این همان نکته‌ای است که شاهرخ کشاورز، دبیر فدراسیون تنیس هم روی آن تاکید می‌کند و می‌گوید: این رقابت‌ها از هر نظر برای تنیس ایران مفید است بویژه در شرایطی که بازیکنان ایرانی در تورنمنت‌های کمی حضور پیدا می‌کنند.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که چرا کیش میزبانی رقابت‌های فیوچرز را بر عهده می‌گیرد، می‌گوید: آب و هوا در کیش شرایط پایداری دارد، بویژه در فصول سرد سال می‌توانیم از امکانات این منطقه برای برگزاری بازی‌ها استفاده کنیم.

در حالی که دبیر فدراسیون تنیس به مزایای برگزاری بازی‌های فیوچرز در کیش اشاره می‌کند با این حال کارشناسانی هم هستند که برگزاری بازی‌ها در این جزیره را از جهاتی برای تنیس مناسب نمی‌دانند. به اعتقاد این عده وقتی ایران از تورنمنتی بین‌المللی میزبانی می‌کند باید امتیازات بیشتری داشته باشد، از جمله برپایی رقابت‌ها در تهران که برای بسیاری از تنیسورهای داخلی کم هزینه‌تر است تا کیش. به عقیده این افراد مخارج زیاد شرکت در تورنمنت کیش گاهی اوقات مانع حضور تعدادی از تنیسورهای ایران در رقابت‌های فیوچرز می‌شود و آنها از مسئولان می‌خواهند برای رفع این مشکل به فکر چاره باشند.

شاهرخ کشاورز در پاسخ به این خواسته برخی منتقدان می‌گوید: فدراسیون همه شرایط را برای بازدهی بیشتر رقابت‌ها بررسی می‌کند و چنانچه افرادی چنین نظری دارند حتما در نشست‌های فنی فدراسیون تنیس به آن رسیدگی می‌شود.

امیر صدری، مدیر برگزاری رقابت‌های کیش نیز وقتی در مقابل این پرسش قرار می‌گیرد که چرا فدراسیون میزبانی فیوچرزها را به کیش واگذار می‌کند، می‌گوید: در صورتی که دیگر استان‌ها تمایلی به میزبانی این رویداد بزرگ داشته باشند ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدوارم آنها نیز در روند برگزاری بازی‌ها با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.

صدری در ادامه می‌گوید: رقابت‌های بین‌المللی سه هفته‌ای فیوچرز از سوم اسفند در مجموعه المپیک کیش آغاز شد و با حضور پر رنگ تنیسورهای خارجی در حال برگزاری است که به اعتقاد من این امر از امتیازهای بزرگ این بازی‌ها محسوب می‌شود که در تاریخ تنیس کشور بی‌سابقه است. از طرف دیگر حضور تنیسورهای خارجی باعث می‌شود، بازیکنان کشورمان بخصوص جوانان با استفاده از این فرصت رنکینگ بین‌المللی خود را ارتقاء دهند. علی کاتبی داور نشان نقره‌ای تنیس ایران نیز درباره داوری‌های هفته‌های قبل فیوچرز می‌گوید: یکی از امتیازات بزرگ این مسابقه‌ها استفاده از داوران ایرانی بود که خوشبختانه آنها با کوچک‌ترین خطا کار خود را در این دوره از بازی‌ها به پایان رساندند و ثابت کردند همچنان در بین بهترین‌ها هستند. امیدوارم زمانی فرا برسد که بتوانیم تنیسورهای حرفه‌ای را پرورش دهیم.

میزبانی همزمان دو گروه تنیس در ایران

فیوچرز و بازیکنان خارجی شرکت‌کننده در این تورنمنت را که کنار بگذاریم می‌رسیم به رقابت‌های دیویس کاپ گروه سوم آسیا ـ اقیانوسیه که ایران در آن حضور دارد. این رقابت‌ها خردادماه در تهران برگزار می‌شود و تنیس ایران برای نخستین‌بار در تاریخ این ورزش در کشور میزبان همزمان بازی‌های دیویس کاپ گروه‌های سوم و چهارم آسیا ـ اقیانوسیه است. این رقابت‌ها با حضور کشورهای ایران، کامبوج، لبنان، مالزی، سنگاپور، سوریه، ترکمنستان و امارات در گروه سوم و بحرین، بنگلادش، عراق، اردن، قرقیزستان، مغولستان، میانمار، عمان، جزایر پاسیفیک، قطر و عربستان سعودی در گروه چهارم آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود و تنیسورها به مدت یک هفته با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. تیم ملی تنیس چند سالی است که در گروه سوم در جا می‌زند و توان راهیابی به گروه دوم را نیز ندارد. با توجه به این‌که تعدادی از حریفان آسیایی ایران در این دوره از گروه دوم به گروه سوم سقوط کرده‌اند بازی‌های تهران از حساسیت زیادی برخوردار می‌شود و بازهم رقابت بر سر صعود به گروه دوم بین ایران با تیم‌هایی نظیر لبنان، امارات و مالزی سخت می‌شود. ‌کارشناسان تنیس اعتقاد دارند مشاهده این بازی‌ها خود آموزش مناسبی برای تنیسورهای جوان و علاقه‌مند است و آنها می‌توانند از الگوهای حرکتی و فنی به‌درستی استفاده کنند. برگزاری بازی‌های دو گروه آسیا ـ اقیانوسیه، هیجان تنیس در کشور را بیشتر می‌کند و در عین حال وظیفه سنگینی را روی دوش مسئولان ایرانی به‌عنوان میزبان این پیکارها می‌گذارد.

شاید محرومان بازگردند

به‌طور دقیق مشخص نیست ایران با چه تیمی می‌خواهد در دیویس کاپ امسال شرکت کند. نفرات تیم ملی تنیس بعد از بازی‌های دوره قبل تغییر کرده‌اند که علت عمده آن بحث انضباطی ملی‌پوشان تنیس بوده است. از بین چهار تنیسور ایرانی که به‌دلیل آنچه از سوی فدراسیون مسائل اخلاقی ـ انضباطی خوانده شد از تیم ملی کنار گذاشته شدند دو نفر بخشیده شدند.

مجید شایسته رئیس فدراسیون تنیس درباره این حکم و برنامه‌ای که فدراسیون برای انتخاب ملی‌پوشان دیویس کاپ دارد می‌گوید: انوشا شاهقلی و شاهین خالدان صحبت‌هایی کردند و ما آنها را بخشیدیم ‌. البته آنها بچه‌های خوبی هستند اما ما اصول را فدای نتیجه نمی‌کنیم و هر اشتباهی که انجام می‌گیرد بالاخره ع واقبی دارد.

شاهین خالدان تنیسور اصفهانی تیم ملی با تائید حکم فدراسیون تنیس در مورد خودش می‌گوید: قبول دارم که یک مقدار اخلاقم تند است و مصاحبه‌هایی هم انجام دادم که به هیچ وجه درست نبود به‌ همین دلیل اگر کسی را از خود رنجاندم و ناراحت کردم عذرخواهی کرده و امیدوارم جامعه تنیس مرا ببخشند. همیشه دوست داشته‌ام برای تیم ملی بازی کنم و همیشه پوشیدن پیراهن تیم ملی برایم پر افتخار بوده است. با این حال صحبت‌هایی که موجب ناراحتی خانواده تنیس شد را پذیرفته و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.‌ بازیکنان مقیم دیگر کشورها نیز مدنظر فدراسیون تنیس برای همراهی تیم ملی در دیویس کاپ هستند.

سعید احمدوند، سرمربی تیم ملی تنیس می‌گوید این تیم ملک خصوصی کسی نیست و هر کس با شایستگی می‌تواند به تیم ملی وارد شود. او درباره بازیکنانی که خارج از کشور بسر می‌برند معتقد است: بازیکنانی از سوئد و آمریکا مدنظر ما قرار دارند اما ملاک حضورشان در تیم ملی شرکت در دیویس کاپ و همراهی تیم ملی در اردوهای این تیم است. هر بازیکنی برای رسیدن به آمادگی و در نهایت پوشیدن پیراهن تیم ملی باید دو ماه قبل از دیویس کاپ در اردوهای تیم ملی حضور پیدا کند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
برچسب ها: تنیس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها