آخوندی:

روند تندی در افزایش قیمت مسکن و اجاره نخواهیم داشت

وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ گونه تلاطمی در بازار مسکن و روند تند افزایش قیمت اجاره‌بها نخواهیم داشت.
کد خبر: ۶۶۱۷۱۴

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نشانه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که وضع اقتصادی در جامعه بسیار آرام است و روند تندی پیش‌بینی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: تمام شاخص‌های اقتصادی نیز نشان‌دهنده این است که هیچ تلاطمی در بازار مسکن نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امام (ره)، رهبر معظم انقلاب و دولت همگی نظر بر این دارند که دولت نباید بیهوده در بازار مداخله کند.

آخوندی درباره ویژگی‌های مسکن اجتماعی تاکید کرد: آنچه من از مسکن اجتماعی تصور دارم در واقع بازگشت به فرمان امام و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است که در این فرمان، مسکن گروه هدف که به عنوان پایین‌ترین گروه درآمدی مدنظر است، تامین شود.

وی افزود:‌ انتخاب مسکن باید در محله‌های قابل سکونت باشد و در مجموع اساسا این که شهرها به محله‌های فقیرنشین و اعیان‌نشین تقسیم‌بندی شوند یک سیاست طبقاتی است که اساسا از سوی رهبری و سیاست‌های تعالی دولت مردود است.

آخوندی درباره طرح هادی روستایی خاطرنشان کرد: من با صحبت‌هایی که با رئیس بنیاد مسکن داشتم، تاکید کردم که باید به گفتمان امام (ره) در زمینه بحث مسکن اجتماعی برگردیم؛ به‌طوری که قاعدتا در دولت باید جهت تامین منابع مالی، تامین تاسیسات زیربنایی و کمک‌های بانکی سیاست‌گذاری کنیم.وی افزود: بنیاد مسکن هم به عنوان نهادی که مسئولیت این امر را به عهده می‌گیرد، باید گروه‌های هدف را شناسایی کند و این شناسایی هم به شکل اقتصادی و هم در پهنه شهرها انجام شود.

واگذاری طرح مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن

آخوندی با اعلام واگذاری پیگیری مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: مسئولیت ساخت مسکن اجتماعی با توجه به سخن امام خمینی (ره) در حوزه مسکن و صحبت رهبر معظم انقلاب، به‌عهده بنیاد مسکن قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی درباره تقسیم‌بندی وظایف بین دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: با قبول مسئولیت بخش مسکن اجتماعی از طرف بنیاد باید اعتبارات مورد نیاز اعلام شود. از سوی دیگر فعال کردن نهادهای عمومی اعم از خیرین خانه‌ساز، شهرداری و انواع انجمن‌هایی که به امر خانه‌سازی علاقه‌مند هستند؛ به طور کلی بنیاد باید بخش همکاری با مردم را ساماندهی کند.

آخوندی تاکید کرد: فکر می‌کنیم از طریق فعال کردن شهرداری‌ها و شورای شهر می‌توانیم بحث مسکن اجتماعی را به دل جامعه بازگردانیم به طوری که همه جامعه را درگیر آن کنیم.

وی افزود: باید ظرفیت‌ها به طور دقیق بررسی شوند تا پایین‌ترین دهک‌های درآمدی کشور مشخص شود و برآورد اولیه این است که حدود یک برنامه ده ساله برای 1.5 میلیون واحد مسکونی برنامه طراحی شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با مطالعه دقیق‌تری که در آینده بنیاد مسکن اعلام می‌کند آمار دقیق‌تری اعلام خواهیم کرد.

وی درباره مسکن مهر نیز اظهار کرد: مسکن مهر برخلاف سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است زیرا براساس این سیاست‌ها مداخله دولت نباید وجود داشته باشد که ما شاهد حداکثر مداخله دولت هستیم؛ همچنین تاکید شده بود که مکان‌یابی صحیح و قابل سکونت صورت بگیرد که بعضا این محل‌ها قابل سکونت نیستند.

آخوندی افزود: براساس این سیاست‌ها، باید مسکن را مردم بسازند و دولت زمینه ساخت و خدمات زیربنایی را تامین کند اما در مسکن مهر این اتفاق نیفتاد و من باید این موضوع را با شفافیت کامل اعلام کنم تا دیگر اشتباه نشود.

وی با بیان این‌که فرمان امام خمینی به تقسیم کار میان مردم و دولت توجه ویژه‌ای داشته است، تصریح کرد: اساسا کار ساخت باید از سوی مردم انجام شود و دولت نیز وظیفه تامین زیربنا را دارد.

آخوندی تصریح کرد: مشکل من با ساخت مسکن مهر این بود که این واحدها در جاهایی ساخته شده‌اند که قابل سکونت نبوده‌اند و بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه آن بود که مردم از مدیریت ساخت خارج شدند و دولت با یک ساخت و ساز بسیار وسیع روبه‌رو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها