تدارک سفر دریایی برای زائران عتبات عالیات

زائران عتبات عالیات که تاکنون می‌توانستند از دو طریق زمینی و هوایی خود را به شهرهای زیارتی عراق برسانند، از این پس و به گفته معاون بازرگانی کشتیرانی والفجر می‌توانند سفر دریایی را نیز در این مسیر تجربه کنند و از طریق بندر خرمشهر به بندر بصره و سپس کربلا و نجف سفر کنند.
کد خبر: ۶۵۹۶۲۶
تدارک سفر دریایی برای زائران عتبات عالیات

کاپیتان مجید سجده با اعلام این خبر گفت: این خط مسافری از ابتدای اردیبهشت آماده ارائه سرویس مناسب و ایمن به هموطنان و همچنین زائرانی است که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند.

وی با بیان این‌که خط مسافری خرمشهر ـ بصره به وسیله یک فروند شناور شرکت کشتیرانی والفجر از اول اردیبهشت انجام خواهد شد، در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: فعلا فقط پنج سفر دریایی برای این طرح تعریف شده است، به طوری که در هفته اول اردیبهشت، دو سفر و در هفته دوم سه سفر انجام خواهد شد.

سجده خاطرنشان کرد: سفرهای دریایی هفته اول در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (یکم و دوم اردیبهشت) و سفرهای هفته دوم در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و جمعه(هشتم، نهم و دوازدهم اردیبهشت امسال) انجام خواهد شد.

معاون بازرگانی کشتیرانی والفجر با بیان این‌که شناور این کشتیرانی، در ساعت 9 و 30 دقیقه صبح تاریخ‌های یاد‌شده، خرمشهر را به مقصد بصره ترک خواهد کرد و در ساعت 12 ظهر همان روز از بصره به سمت خرمشهر باز خواهد گشت، یادآور می‌شود: هزینه هر سفر رفت و برگشت برای زائران، حدود 170 هزار تومان خواهد بود.

وی هدف از راه‌اندازی این خط مسافرتی را، رفاه حال زائران و تجربه یک سفر دریایی در این مسیر عنوان کرده و گفت: این سفر دریایی که زائران را از بندر خرمشهر مستقیم به بندر بصره می‌رساند، حدود 50 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد، در حالی که هم‌اکنون زائرانی که از طریق خرمشهر و مرز زمینی شلمچه در این شهر، به عراق سفر می‌کنند، مجبورند بخشی از مسیر را پیاده طی کنند که علاوه بر دشواری، زمانبر هم خواهد بود.

معاون بازرگانی کشتیرانی والفجر، ادامه طرح و افزایش تعداد سفرهای دریایی این مسیر را به عواملی همچون استقبال زائران و مسافران از آن و کاهش هزینه‌های بندر بصره منوط دانسته و تاکید کرد: تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا تردد در این مسیر دریایی به یک طرح دائم تبدیل شده و پس از اردیبهشت نیز ادامه یابد.

کمبود امکانات در سفر زمینی

هم‌اکنون زائران عتبات عالیات از طریق سه مرز زمینی و دو مرز هوایی به عراق سفر می‌کنند که مرزهای زمینی شامل شلمچه در خرمشهر، چزابه در دشت آزادگان و مهران در استان ایلام و دو مرز هوایی نجف و بغداد است و به گفته مصطفی قاسمی، مدیر دفتر نمایندگی حج و زیارت در عراق روزانه حدود 4000 زائر ایرانی از طریق این مرزها وارد عراق می‌شوند.

معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت نیز چندی پیش امکانات در دو مرز شلمچه و چزابه را برای پذیرایی و اسکان زائران کشور غیرقابل قبول خواند.

ناصر خدرنژاد افزود: با وجود آن که دو مرز از سه مرز مجاز کشور برای تردد زائران در استان خوزستان است، ولی امکانات این دو مرز مناسب شان و جایگاه زائران نیست.

وی با انتقاد از وضع نامناسب جاده 40 کیلومتری الوان (عبدالخان) به مرز چزابه خاطرنشان کرد: کیفیت این جاده بسیار نامناسب است و باید با تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط، این جاده دسترسی به مرز چزابه در 80 کیلومتری شمال غرب اهواز بهسازی و نقاط حادثه‌خیز آن حذف شود.

معاون وزیر راه و رییس سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز از توسعه پایانه مرزی شلمچه به عنوان یکی از اولویت‌های جدی وزارت راه و شهرسازی نام برد و گفت: وضع فعلی مرز شلمچه به هیچ عنوان مطلوب و مناسب نیست و باید تغییرات مناسب و اساسی در جهت توسعه و بهبود امکانات و فضای این پایانه مرزی انجام گیرد.

داوود کشاورزیان در گفت‌وگو با مهر افزود: حضور پرتعداد و گسترده زائران ایرانی که هر ساله برای سفر به کربلای معلی در عراق از مرز شلمچه عبور می‌کنند، ضرورت بهبود وضع این پایانه مرزی را دوچندان کرده است.

وی یادآور شد: در این راستا بزودی پایانه‌ای به وسعت 4000 مترمربع در مرز شلمچه احداث خواهد شد.

بی‌شک نبود امکانات مناسب در مرزهای زمینی سفر به عتبات عالیات از یک‌سو و سختی تردد در این مسیرها، می‌تواند انگیزه‌ خوبی برای استقبال زائران از مسیر دریایی در صورت راحتی سفر و هزینه مناسب آن خواهد بود.

فاطمه مرادزاده - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها