گفتگو با زن چینی «ارسطو»:

سورپرایز شدم

همواره در کشور ما، «دیده شدن» به ضرر یک فرد، یک تیم، یک مجموعه تلویزیونی و یا ...تمام می‌شود و ناگهان اعتراض به شکلی «خودجوش» شروع به رشد می‌کند!
کد خبر: ۶۵۸۳۴۸
اعتراض چینی ها به پخش «پایتخت 3»/ طنز

بر این اساس و از آنجا که تنها سریال به درد بخور و پربیننده و البته طنز همراه با اخلاق تلویزیون در نوروز ۹۳، «پایتخت۳» بوده است، به زودی باید منتشر شنیدن این خبرها باشیم:

جمعی از مردم چین با تجمع در برابر سازمان صداوسیما خواستار توقف فوری پخش سریال «پایتخت» شدند. این افراد که تعدادشان حدود ۴۱۷ نفر بود با در دست داشتن پلاکاردهایی پخش این سریال را توهین به فرهنگ چینی و تمسخر چینی ها اعلام کردند. یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این افرادی که اینجا هستند، «چینی‌های مقیم تهران» اند که نسبت به سریال پایتخت اعتراض شدید دارند. یک عده دیگر از چینی های مقیم تهران نیز امروز همزمان روبروی خانه جواد ظریف تجمع کرده‌اند تا تکلیف را یکسره کنند.

وی که خود را چانگ چو معرفی کرد افزود: چه معنی دارد در این سریال نام چینی‌ها را مسخره کنند، ما اصلا در چین نامی به شکل «چو چانگ شون» نداریم در حالی که تمام بازیگران این سریال حتی آن دو دختر بچه هم با بیان این نام جعلی قصد تمسخر ما را دارند.

بنابراین گزارش، نماینده مردم چین در مجلس نیز (این نماینده بعد از حضور پرشور کشور چین در ایران، به شکل میاندوره وارد مجلس شده) با حضور در این تجمع و قول مساعد برای توقف پخش این سریال و عذرخواهی مکتوب و عملی صداوسیما از مردم چین در سراسر جهان بویژه چینی‌های مقیم پایتخت گفت: در این سریال یک چینی جعلی طوری نشان داده‌اند انگار برج میلاد ندیده و طوری به این برج نگاه می‌کرد که گویی در پاریس دارد ایفل را تماشا می‌کند.

وی افزود: این سریال هیچ پیامی ندارد جز اینکه چینی‌ها اساسا جنس‌شان خوب نیست و زود خراب می‌شوند و از زندگی فقط سورپرایز کردن را بلدند و خیلی زیاد می خندند و گویی شوهر گیرشان نمی‌آید که با یک راننده ۱۸ چرخ آنهم از نوع ارسطویی اش، ازدواج می‌کنند و حتی برایش از ترکیه به ایران می‌آیند.

وی ادامه داد: مگر چین چش است که در این سریال یک چینی باید در ترکیه کار کند و آنجا هم به جای اینکه با یک ترک ازدواج کند، یک دل نه صد دل عاشق یک ایرانی می‌شود! ما در آینده نزدیک خودمان ایرانی تولید می‌کنیم، آنوقت بیاییم عاشق ایرانی بشویم آن هم ارسطویی که بلوتوث ازدواجش در همه دنیا پخش شده! این نماینده مردم چین در مجلس اضافه کرد: البته امیدواریم روابط دو کشور به خاطر این سریال ضعیف که طبق اطلاعات بنده، اصلا بیننده هم ندارد چرا که اغلب مردم در سفر هستند، تاثیر منفی نگذارد.

وی در پایان خواستار توقف فوری سریال و یا تغییر ملیت همسر جدید ارسطو شد و گفت: «چو چانگ شون» نماد یک چینی اصیل نیست و ما اصلا این توهین بزرگ را نمی‌پذیریم.

در پایان این تجمع که با حضور ضرغامی و عذرخواهی از چینی‌ها همراه بود، طوماری تهیه و امضا شد که طی آن هرگونه ساخت سریال تا اطلاع ثانوی بدون مجوز رسمی از «جمعیت چینی‌های مقیم تهران» ممنوع و غیر قانونی است.

گزارش‌های ارسالی از خبرنگار ما در پکن نیز حاکی است، جمع زیادی از مردم چین با تجمع در مقابل سفارت ایران، خواستار کوبیده شدن ساختمان سفارت و اخراج سفیر ایران شدند که با دخالت پلیس، کار در حد یک کتک کاری معمولی به اتمام رسید. سفیر ایران بعد از این اتفاق در پستی در فیس بوک نوشت: حالم خوب است و در ریکاوری بیمارستان هستم.

همچنین تائو تسه تونگ، یکی از کارگردانان مشهور چینی در گفتگو با بی بی سی، از ساخت سریالی با عنوان «پایتخت» خبر داد و گفت: در این سریال که تا پایان بهار در شبکه‌های مختلف جهانی از جمله «من و تو» و «جم تی وی» پخش خواهد شد، داستان زندگی یک خانواده چینی را روایت می‌کنیم که دارای دو خدمتکار ایرانی هستند. این دو خدمتکار بعد از ۵ سال کار کردن برای چینی‌ها، با بورسیه دولت چین به دانشگاه می‌روند و بعد از پایان تحصیل درخواست پناهندگی می‌دهند و عاشق دو دختر چینی می‌شوند. خانواده‌های چینی نیز به این دو ایرانی دختر نمی‌دهند و آنها با یک شکست عشقی مواجه می‌شوند. این کارگردان تلویزیونی افزود: قرار است در «پایتخت۲» و ۳ سرنوشت این دو کارگر ایرانی که عاشق چین و مردم چین می‌شوند، را نمایش دهم.

خبر دیگر اینکه جمعی از کامیون داران کشور با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری ضمن درخواست توقف پخش و دستگیری عوامل این سریال بویژه «ارسطو عامل» خواستار اعاده حیثیت شدند و در بیانیه‌ای اعلام کردند: این سریال به صنف غیور رانندگان جاده توهین کرده و یک جوجه فوکلی تازه به ۱۸ چرخ رسیده عاشق پیشه را به عنوان یک دارنده پایه یک بین المللی معرفی و صنف ما را دچار خدشه کرده است.

گفته می‌شود صنف لباس فروشان تهران نیز فردا در اعتراضی گسترده، بازار را تعطیل و روبروی مجلس تحصن می‌کنند. آنها معتقدند فروشنده‌ای که در این سریال نشان داده شده یک جوجه فروشنده بی تربیت بوده که شانه‌های مشتری را بدجوری گرفته و به اصطلاح، غریب نوازی کرده است در حالی که لباس فروشان از شریف‌ترین و منصف‌ترین اصناف هستند.

خبر دیگر اینکه وزارت امور خارجه چین ضمن قطع پخش ماهواره ای تمام برنامه‌های ایرانی، سفر محمدجواد ظریف به این کشور را که قرار بود، ۵ اردیبهشت انجام شود، لغو کرد. این وزارتخانه همچنین امور مربوط به ایرانیان مقیم و یا مسافر در چین را نیز تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌دهد.

همچنین فدراسیون کشتی پیشکسوتان علی آباد، جمعیت جوانان حافظ چهارشنبه سوری، قهوه خانه داران میان راهی، پزشکان ارتوپد، اتحادیه گچکاران، سازمان نظام مهندسی شاخه سقف و کف، شورای عالی فضای مجازی و بلوتوث، سازمان محیط زیست و پلنگ بانی، علی کفاشیان، بهرام شفیع، اتحادیه شاسی بلندهای کشور، وزارت کشور واحد فرمانداری علی آباد، انجمن آشپزخانه داران شمال کشور و...به زودی بیانیه‌هایی علیه این سریال تلویزیونی منتشر خواهند کرد.

خبرآنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۳۰
السا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
۰
۰
فقط می تونم بگم بیچاره بازیگر نقش ارسطو!
چین چانگ
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
۰
۰
داری راست می گی
نیلو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
۰
۰
منم به زودی شكواییه ای علیه همه ی اینایی كه گفتی مخصوصا اونایی كه مشكلشون ارسطو ءه تنظیم میكنم . مگه ارسطو چشه ؟ خیلی هم دلشون بخواد ...واللللااااا .
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
۰
۰
اینا خدائیش واقیه یا طنزه؟؟؟
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
۱
۰
چه بی جنبه واقعاً.. اینم تازه مد شده ..تا ی سریال پخش میشه همه منتظرن كه آتو بگیرن...غیر منطقیه از نظر من...هر جایی هر اتفاقی ممكنه بیفته
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
۰
۱
حالا شما ببین چینی ها رو علیه ما تحریك می كنی؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
۱
۰
واقعا متاسفم برای این همه جنبه طنز
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
۱
۰
چینی های عزیز واقعیت تلخ است؟ماشاالله جنس های شما زبان زد همه دنیا است
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
۱
۰
خیلی دلتان بخواد همه چیز ما چینی هست چرا ما اعتراض نكردیم حال كه بازیگرم مان هم چینی شد شما اعتراض دارید این كه بما پول نیمیده این پول گرفته از چین برای ما پول نیمیاد جنس درجه چند میاد برس میاد ما اعترض نكردیم ببین ما چه مردمان با بوته ای هستیم صدامون در نیامد اگر این پول ما نبود شما چكار میكردید حالا كه هنر پیشه هم داریم اتفاقا از زن های ایرانی بهتر بازی میكردند پسندیدم این را برای خودتان ما هنرمندان خوبی داریم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
۱
۰
متاسفم برای هرچی بی جنبه است!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا...یكی از بچه های شمال
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
۱
۰
این چینی ها هم چشم دیدن مارو ندارن
خودشون فیلماشون تمیزه؟نه والا
این ایران رفته فیلم بسازه برای خنده اوردن روی ملت ما
ایشاللا كه پایتخت4 هم بیاد بیرون
amir
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
۱
۰
الكیییییی میگه!!!!
رویا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
۱
۰
اینكه چهره واقعی چینی ها رو نشون داده خیلی خوشحالم با اون كالاهای بدرد نخورشون
مهدی فاضلی
Germany
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
۱
۱
ملت غیور پرور این مطلبی كه اینجا گذاشته شده یه طنزه و اصلا چنین اتفاقاتی نیوفتاده الكی چرا گیر دادید ب چینی ها :D
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۱
متاسفم متاسف
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۰
خیلی بدبختن اینا خداییی/بی فرهنگا/ اتحادیه شاسی بلندها..................مسخره
بنفشه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۱
با سلام و عرض تبریك سال نو
من كه برداشتم این بود كه چینیها غیورتر از ایرانیا هستن،
اما بازهم نشون داد كه روابط خانوادگی و عاطفی در ایرانی جماعت خیلی قوی هست.
این ماییم كه باید اعتراض كنیم كه چرا عروس چینی:D
دیگه دخترا باید برن چین تا یه جوون ایرانی عاشقشون بشه تو كشور خودمون كه هیچی به هیچی
بعدشم چه توهینی به صنف هایی كه ذكر كردید شده؟
واقعا رهبرمون پیام درستی دادن : ما باید اول فرهنگمون رو تقویت و تثبیت كنیم تا همه مشكلات دیگه حل بشن
به صنف لباس فروشان چه توهینی شدههههههههه!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟
امیدوارم این نظر رو حذف نكنید
شاد باشید
hasan
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۰
اینا همه بی جنبه هستند وگر نه این كه فیلمه.بعدم اینا همه واقعیتایی هست كه تو كشورمون وجود داره
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۱
دوستان این خبر چررررررررررت و پرته و صحت ندارهههه
منیر
Australia
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۰
خب جنس چین اینطوریه دیگه . چرا ناراحت میشن از این حقیقت .فدایی داری
الناز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۰
انصافا كی چوچانگ رو میگرفت فك كنم اینا چند وقته تو ایینه خودشونو ندیدن
نصف مردم فك میكنن چوچانگ افغانی بوده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۱
مگه چینی ها رو چطور نشان دادن، كشورهای دیگه مثل آمریكاو... كه تو فیلماشون چینی ها رو یه .... نشان میدن هیچی نیست؟ تازه یه اسم الكی چینی هم گذاشته بودن تا به كسی بر نخوره.
راضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۰
باسلام وعرض ادب
به نظرمن سریال پایتخت بهترین سریالی هستش كه تابحال از صدا وسیما پخش شده هرسه تا سری!
و امیدوارم كه این سری سازی موفق ادامه پیدا كنه و شك ندارم كه همیشه موفق خواهد بود چرا كه گروه بسیار حرفه ای و توانایی دارد وهمچنین بازیگران بسیار هنرمندی.نكته مهمی كه باعث میشود پایتخت همیشه درصدر باشد پرداختن به مسایل روزمره آدمهای معمولی جامعه است با نگاهی طنازانه و هنرمندانه البته بدور از هرگونه لودگی و تمسخر.نكته دیگر پرداختن به مسایل روز جامعه است مثل جام جهانی!پس پایتخت هرگز تكراری نمیشود...ادمهای این مجموعه انقدر باور پذیرند كه من گاهی تصور میكنم كه اگر به علی آباد برویم با انها روبرو خواهیم شد...نمیدانم چرا بعضی از مردم انقدر بی انصافند و انتقاداتی مخرب به این سریال وارد میكنند درحالی كه این خانواده ی معمولی بسیار شریفند و همراه و همدل...روابط عاطفی بین اعضای سریال فوق العاده زیباست و تمام لحظات سریال پر از صحنه های بسیارتاثیرگذار است به عنوان مثال یكی از زیباترین صحنه ها دردودل نقی بامادرش در بهشت زهراست...چقدرزیبا...اعتراف میكنم كه بغض من با بغض نقی شكست...
خانواده معمولی نمونه یك الگوی خوب برای همه مردم عزیزاست
كسانی كه حتی در سخت ترین شرایط هم صبورانه دركنار هم میمانند و دلشان برای هم میتپد زندگی را سخت نمیگیرند و با تمام وجود همدیگر را دوست دارند...
من با امید به پایتخت بیست فكرمیكنم...
نقی ارسطو همان بابا پنجعلی فهیمه و بهبود سارا و نیكا وتازه وارد خانواده راحله چانگ وحتی ننه لیلا...
همه شما را دوست دارم شاید شما در علی آباد نباشید ولی در قلب من زنده هستید چرا كه محبت و لبخند ازشما هدیه گرفتم...درپناه خداوند موفق و سلامت و خوشبخت باشید.یا علی
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۰
واقعا متأسفم چرا بی جنبه بازی در میارن. اولش سرزمین كهن .حالا هم پایتخت. چرا نمیزارن ملت شاد باشن اصلا روابت ایران وچین قرار باشه به خاطر همچین چیزایی به هم بخوره. همون بهتر بخوره.با اون جنسای آشغالشون
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۱
همه ی اینا شوخیه یا جدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۱
سریال پایتخت ضعیف و بی محتوا بود حتی یك قسمتشم تا اخر نگاه نكردم اما انچه مشخص است این سریال قصد توهین به هیچكسی رو نداشته و لوس بازی ها و... كار دست تهیه كنندگان این سریال داده است
پت ومت
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۰
۱
من سربازتم ? فدایی دارین چه ملت باور كرده خخخخخخخخخخ
عجبا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۱
۰
من سرزمین كهن را میخوام م م م م م م م م م م م
عاشق پایتختیها
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
۰
۱
دوستان چقدر شما ساده اید من همون اول كه این مطلبو خوندم فهمیدم كه شوخیه.در آخر میخوام بگم ارسطو سربازتم.نقی فدایی داریییییییییی.در ضمن من از اول گفتم طلا مال نقی بود تو مشتش بود.آخ آخ آخ...
محمد حسن بابایی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
۱
۰
از خدات ون باشه توسریال ما جاتون دادیم .
شما كه فرش مارو كپی میكنید حتی شهری به اسم كاشان ساختید و هر چیز هنری مارو كپی میكنید بهتره ....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها