جشن‌ها و آیین‌های ایرانی با تکیه بر اسطوره و مردم شناسی

مهرداد بهار داستان اسطوره و آیین را مثل داستان مرغ و تخم مرغ خوانده و گفته است که نمی دانیم کدام‌یک اول آمده اند، اول و دوم ندارد بلکه با هم شکل گرفته اند. می‌توان گفت آیین شکل عملی و طریق بیان اعتقادات اسطوره‌ای بوده و اسطوره، محتوای فکری آیین هاست. البته در طی تحولات فکری، اغلب اسطوره‌ها می‌میرند و آیین‌ها بدون محتوای اسطوره‌ای بر جای خواهند ماند.
کد خبر: ۶۵۶۶۷۹
جشن‌ها و آیین‌های ایرانی با تکیه بر اسطوره و مردم شناسی

فهرست مطالب کتاب به این شرح است:
مقدمه
پیشگفتار
اسطوره و آیین
منابع اساطیر ایرانی
تقویم و گاهشماری
جشن
آتش
آب
جشن‌های فروردین
جشن‌های ماهانه
پایان سخن
منابع
در این نوشتار سعی شده است که ابتدا مبانی و اصول جشن‌های کهن،‌ زمینه و ریشه‌های شکل‌گیری و نمودهای آن در فرهنگ ایرانی مورد کاوش قرار گیرد؛ همچنین تلاش بر آن بوده است که با رعایت اصل فراغت از هر نوع جانبداری همه‌ی جشن‌هایی که در میان اقوام ایرانی برگزار می‌شود مورد بررسی قرار گیرند با این حال جشن‌هایی که پس از ورود اسلام به فرهنگ ایرانیان افزوده شده است از این قاعده مستثنی هستند و علت این مورد هم تفاوت گاهشماری قمری با گاهشماری خورشیدی می‌باشد.
جشن‌ها و آیین‌های ایرانی با تکیه بر اسطوره و مردم شناسی نگاشته حسام‌الدین مهدوی در 288 صفحه از سوی انتشارات شرکت نشر نقد افکار در سال 92 منتشر شده است که با شماره ثبت 506458 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها