از سال 93

برنج، شناسنامه دار می شود

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: از سال آینده فاز اول شناسنامه دار کردن برنج های وارداتی و داخلی اجرا می شود.
کد خبر: ۶۵۶۵۶۳
برنج، شناسنامه دار می شود
هدایت حسینی اظهار کرد: در اجرای این طرح، پروانه بهداشتی ورود برای برنج های وارداتی الزامی می شود و پروانه ساخت برای برنج های داخلی در فاز اولیه از تولیدکنندگان درخواست می شود، زیرا در اجرای این فاز برای واردات، تولید و بسته بندی برنج ها کد رهگیری صادر می شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف برنج برای هر نفر روزانه یکصد گرم است، ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای ساماندهی جدی این محصول پرمصرف خانوارها از مهر سال 92 وارد عمل شد، زیرا مشکل اصلی برنج های وارداتی و داخلی در کشور، نداشتن شناسنامه است.
حسینی ادامه داد: در اجرای شناسنامه دار کردن برنج ها، کد 16 رقمی رهگیری که تاییدیه وزارت بهداشت است بر برنج ها درج می شود و با اجرای این طرح، ثبت منابع واردات برنج ها و صادرات نیز کنترل خواهد شد.
وی افزود: دو رقم اول کدهای رهگیری مربوط به کشور، دو رقم بعدی کد استان و رقم های بعدی کدهای تایید صلاحیت آزمایشگاه های مرجع و کد مربوط به مرزهایی است که از طریق آنها برنج وارد کشور شده است.

مدیرکل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نظارت بر برنج های وارداتی در سه سطح انجام خواهد شد، تصریح کرد: برنج های وارداتی قبل از بارگیری توسط بازرسان بین المللی کنترل، سپس توسط گمرک و در آخر نیز در مرحله عرضه، کنترل و نظارت می شود.

حسینی افزود: با اعلام وجود برنج های آلوده در کشور، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بیش از یکصد محموله برنج را مورد آزمایش جدی قرار داد که طبق اعلام آزمایشگاه غذا و دارو، صدها تن برنج آلوده در حال توقیف است زیرا با معیارها منطبق نبوده و عمدتا از نوع برنج های خارجی است. (ایرنا)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها