رئیس قوه قضاییه:

قضات در اجرای حکمی که موجب وهن نظام می‌شود، ملاحظه کنند

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در مراسم تحلیف تعدادی از کارآموزان قضاوت، ضمن تاکید بر ضرورت به‌روز شدن دانش قضات، خطاب به آنها گفت: اگر اجرای حکمی در این زمان موجب وهن نظام می‌شود، باید نسبت به آن ملاحظه کرد.
کد خبر: ۶۵۶۴۴۹

به گزارش ایسنا، آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به ضرورت انجام تحقیق توسط قضات گفت: دانش قضایی باید نو شود؛ زیرا هر علمی که راکد بماند و در آن به حرف‌های جدید توجه نشود، این رکود فسادآور است.

آملی لاریجانی با بیان این‌که خطرهایی مانند جهل و هوای نفسانی قاضی را تهدید می‌کند، گفت: قاضی برای صدور رای درست، باید به قانون و فتوای فقهی احاطه داشته باشد. قاضی نمی‌تواند به بهانه این‌که مطلبی در قانون نیامده، از صدور رای خودداری کند؛ بنابراین قاضی هم باید به قانون و هم به فتاوی فقهی مسلط باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: فهمیدن فتاوی کار دشواری است و بنابراین تلاش مجدانه‌ای لازم است تا قوانین و فتاوی فهمیده شود. وی با اشاره به هوانی نفسانی به عنوان یکی از خطرات تهدیدکننده قضات گفت: گاهی منصب‌هایی وجود دارد که زمینه بیشتری برای ظهور هواهای نفسانی ایجاد می‌کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که قضا منصب پرخطری است، گفت: افراد صاحب قدرت و مکنت سراغ شما می‌آیند، بنابراین همین الان کمرهای خود را محکم ببندید. به بهانه‌های مختلف سراغ شما می‌آیند. ما مجاری خطر را در بازرسی‌ها مشاهده می‌کنیم. شما به این افراد مجال نزدیک شدن ندهید تا بتوانید عدالت را اجرا کنید.

آملی‌لاریجانی گفت: در جامعه‌ای که ما آن را به اسلامی بودن متصف می‌کنیم، واقعا پذیرفته نیست که در محاکم به یک فقیر اجحاف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها