رونمایی از سناریوی نهایی بنزینی دولت

عرضه بنزین تک‌نرخی قوت گرفت

آخرین روزهای بنزین 400 تومانی

بنزین احتمالا لیتری هزار تومان می شود

در حالی که دولت هنوز برای تعیین نرخ جدید بنزین به نتیجه مشخصی نرسیده است و ماه جاری نیز همچون گذشته سهمیه عادی بنزین 400 تومانی را اعلام خواهد کرد اما برخی گزارشها و تحلیلها حکایت از آن دارد که نرخ هر لیتر بنزین در سال آینده بین 1000 تا 1200 تومان خواهد بود.
کد خبر: ۶۵۵۴۰۰
بنزین احتمالا لیتری هزار تومان می شود

شماری از ناظران و کارشناسان اقتصادی به خبرنگار جام جم آنلاین گفتند که به احتمال قوی، دولت قصد دارد در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که در سال 1393 اجرا می شود، نرخ هر لیتر بنزین را بین 1000 تا 1200 تومان تعیین کند.

به گفته آنها، اگرچه این رقم تا رسیدن به نرخ حدود سه هزار تومانی بنزین در منطقه خلیج فارس فاصله زیادی دارد، اما پیامدهای تورم زای افزایش نرخ بنزین مانع از آن می شود که دولت بتواند بیش از این نرخ این فرآورده پرمصرف را بالا ببرد.

کارشناسان مذکور خاطرنشان کردند که مجلس در قانون بودجه سال 1393 دست دولت را برای تعیین نرخ انواع فرآورده های سوختی بازگذاشته است. به همین دلیل، ممکن است میزان افزایش نرخ سایر فرآورده ها نظیر گازوییل یا نفت سفید کاملا با بنزین متفاوت باشد.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داد: پیش بینی می‌شود از بهار سال آینده برای نخستین بار پای بنزین 1000 تومانی به جایگاه‌های سوخت کشور باز شود.

در حال حاضر بنزین به صورت 2 نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه می‌شود.

دولت روحانی که شعار تدبیر و امید را برای خود برگزیده، اعلام کرده است که 29 اسفند امسال نیز سهمیه بنزین 400 تومانی خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی بدون هیچگونه تغییری در سهمیه ها واریز خواهد شد ولی گزارشها حکایت از آن دارد بر خلاف دوران محمود احمدی ن‍ژاد که برای تسهیل رفت و آمد مردم در ایام عید، سهمیه بنزین نوروزی اعلام می کرد، دولت روحانی قصد ندارد چنین عیدی ای به مردم بدهد.

با این حال، خبرگزاری مهر گفت: همزمان با افزایش گمانه زنی های مسئولان مختلف دولتی درباره سرنوشت قیمت و نحوه عرضه بنزین در سال 93، دولت تصمیم گرفته است که برای فروردین ماه سال آینده 60 لیتر سهمیه بنزین با قیمت نیمه یارانه‌ای 400 تومانی را به کارت‌های هوشمند سوخت واریز کند.

پیگیری مهر از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور حاکی از آن است که سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای فروردین ماه تا ساعت 24 بامداد پنج شنبه 29 اسفند ماه به کارت‌های هوشمند سوخت خودروها واریز می‌شود.

فروردین ماه سال آینده هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می‌شود، ضمن آنکه 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.

همچنین در نخستین ماه فصل بهار سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

از سوی دیگر، با وجود افزایش ظرفیت تولید و ذخیره سازی بنزین در سطح کشور، با مخالفت وزارت نفت اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی منتفی شده است.

در این بین با وجود قطعی شدن افزایش قیمت بنزین برای سال 93 هنوز اختلاف نظرهایی بین مسئولان دولتی در نحوه ساز و کار عرضه بنزین وجود دارد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت تدبیر و امید هفته جاری با بیان اینکه درباره ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزین در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم، گفت: کارشناسان می‌گویند در صورت دو نرخی شدن قیمت، فساد زیادی ایجاد می‌شود و اگر به سمت تک نرخی شدن پیش برویم سهمیه چندان معنا نخواهد داشت.

اما محمد شریعتمداری معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اینکه سخنگوی دولت صحبت از احتمال تک نرخی شدن قیمت بنزین کرده اند منظورشان این بوده که در جمع پیشنهادات مختلف به عنوان یکی از گزینه ها چنین پیشنهادی هم وجود دارد.

شریعتمداری افزود: ملت شریف باید بدانند که درهر صورت سهمیه بنزین موجود در کارت‌های سوخت بدون محدودیت خاص در کارتهایشان معتبر است.

این در حالی است که پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت از آمادگی مجموعه وزارت نفت برای عرضه بنزین تک نرخی برای سال 93 خبر داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
۰
۰
دوستمون محسن خیلی خوب گفت برای بعضی ها كه با دلار1200تومانی خودرو خارجی وارد می كنند و یا وسایل دیگه حتی اجناسی مانند بیل و بعد آنها را به چند برابر قیمت می فروشند (كه البته دست نشانده و جیره خور خیلی از مسولان هستند) فرق نمیكنه بنزین 10000 هم بشه ولی من كارمند می خوام نوروز سفربرم 6 ماهه دارم از شكم خودم و زن و بچه هام می گیرم بلكه پانصدهزار تومان پس انداز كنك یه سفر گدایانه برم فكری به حال مردم كنید تا كی شما سیر نمیشید از خدا بترسید ایكسانیكه هزار میلیارد هزار میلیلرد وام میارید و پس نمیدید...
مقصودلو
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
چرا مسئولین به دنبال گاز معمولی برای سوخت ماشین نمیروند؟ هم بهتر از بمب سی-ان-جی هست و هم ارزانتر از بنرین ، دیگر این مشكلات را هم نداریم فكر كنم به آن ال-ان-جی میگویند روش نصب ان اسان و مصرف ان كمتر از سی-ان-جی است.
برای سی-ان-جی 3 روش كپسول سازی وجود دارد 1- فولادی ، نه این فولادی كه فعلاًاز هند و چین میاید
2- كمپوزیت ، سبكتر و با فشار بیشتر اما در ایران مورد تایید نیست جز بعضی جاها 3- نوعی آلیاژ از آلومینیم وتنگستن و روی و... است كه سبك است و تا 4 برابر فولاد فشار تحمل میكند چون در صنایع موشكی استفاده میشود دانش انرا بما نمیدهند پس ال-ان-جی از همه بهتر عمر موتور بیشتر همه میتوانند راحت قطع و وصل كنند
بعد از آن بنزین برای از ما بهتران تولید كنید و لیتری هر چه دوست دارید بفروشید،دست از سر این ملت بردارید
امیدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
خلاصه بیچاره شدیم
م
Hong Kong
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
از دری كه فقر وارد شود از در دیگری ایمان بیرون میرود.با این گرونی رحم و مروت و انسان دوستی از بین میرود و جنایت و قتل و تجاوز زیاد میشود هنوز گرانی اخیرو نتونستیم تحمل كنیم این گرانی جدید میخوان به دوشمون اضافه كنند.كشورهای دیگه چطوری مردمونشون راحت میچرخونند شماها هم یاد بگیرید بخدا سخت نیست.
فزند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
۰
۰
وقتی میخواستن سهمیه بندی كنند گفتند سه سال؛ اگه اجرا بشه چه ها میكنیم از اولش معلوم بود دروغ میگن حالا اشكال نداره بنزین به قیمت دنیا دستمزد وبقیه چیزها به قیمت دنیا نه اینكه به بهانه های واهی گمرك 200درصدی از كالا بگیریم تا كی مارا ... حساب میكنید ! مردم از عملكرد مسئولان ناراضی اند ...
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
۰
۰
هر روز یك قیمت جدید از روزنامه وزین جام جم با تیتر بزرگ با چه هدفی بالانس و آمادگی ذهنی مردم یا ... اگر به آرشیو دو ماهه روزنامه و سایت جام جم مراجعه كنید فقط نقل از بقال محله در مورد قیمت بنزین را نزده است از 700 تومان تا 1750 تومان تیتر كار كرده است

نیازمندی ها