برنامه «راه آرامش» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران تلاش می‌کند سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را به مردم معرفی کند

آرامش به ما نزدیک است

سبک زندگی هر فرد یا جامعه‌ای برآمده از طرز تلقی، ارزش‌ها و دیدگاه‌های همان فرد یا جامعه است اما عبارت سبک زندگی با مولفه‌های تعریف شده و خاصش زمان زیادی نیست که موضوعیت پیدا کرده و در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود. تلویزیون نیز در برنامه‌های مختلف خانوادگی به این مقوله توجه داشته است اما برای اولین بار از دی‌ماه تاکنون، یک برنامه به صورت مستقل و تخصصی به سبک زندگی می‌پردازد.
کد خبر: ۶۵۴۶۵۶

برنامه «راه آرامش» که به صورت تخصصی موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی را مد نظر قرار داده، به تهیه‌کنندگی محسن رفعتی و با اجرای حانیه سامعی و سیدعلیرضا مرتضوی روزهای شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه ساعت 12 و 55 دقیقه از شبکه دو به نمایش در می‌آید.

برنامه‌ای برای پاسخ به منویات رهبری

مهر ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان، دانش‌آموزان و دیگر جوانان خراسان شمالی، «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی نوین اسلامی خواندند و از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب‌شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره‌جویی در این زمینه دعوت کردند. به گفته رفعتی تهیه‌کننده برنامه راه‌ آرامش، سخنان رهبر معظم انقلاب محور و اساس شکل‌گیری این برنامه تلویزیونی بوده است.

این تهیه‌کننده درباره برنامه راه آرامش می‌گوید: هدف اصلی برنامه ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است. با توجه به ظهور تکنولوژی‌های جدید، زندگی همه ما تحت تاثیر مسائل مختلفی قرار گرفته است و این برنامه سعی دارد، راهکارهای ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی در این عصر با همه مختصاتش را نشان بدهد.

رفعتی تاکید می‌کند: در مسیر رسیدن به این هدف سخنان و سوالات رهبر معظم انقلاب اساس و محور کار ما بوده است. دکتر فاطمه اسلامی، اعظم صادقی و محمدرضا اسلامیت محققان برنامه راه آرامش هستند و به همت دکتر اسلامی از 20 سوالی که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده بود، 200 موضوع استخراح شد. در واقع خانم اسلامی با این کار، سرفصل‌های برنامه را مشخص کردند و بعد از آن دکتر صادقی و دکتر اسلامیت برای هر سرفصل پژوهش‌هایی ارائه کردند که سی برنامه بر اساس این پژوهش‌ها ساخته شده و با این وجود هنوز به همه موضوعات نپرداخته‌ایم.

تاکنون 30 برنامه از راه‌آرامش به مخاطبان شبکه دو ارائه شده و قرار است تا پایان فصل بهار سال آینده هم این برنامه ادامه داشته باشد و به نظر می‌رسد تا آن زمان بخش اعظمی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب یاد‌آوری کرده‌اند در برنامه طرح و بررسی شود.

برنامه راه آرامش تاکنون به مسائل متعددی پرداخته که از آن جمله می‌توان به موضوعاتی چون کسب و کار، مد و لباس، گناهان زبان، روابط اجتماعی زن و مرد، مزاح و شوخی، آپارتمان‌نشینی، معماری و دکوراسیون منزل، تفریح سالم، زینت و آرایش و مصرف‌گرایی اشاره کرد.

کوتاه، مفید، مختصر

برنامه راه آرامش در هر قسمت، دو دقیقه را به سخنان رهبر معظم انقلاب اختصاص می‌دهد، حدود چهار دقیقه گزارش یا مستند گزارشی به مخاطبان خود ارائه می‌کند و در دو بخش ده دقیقه‌ای گفت‌وگو با کارشناسان تدارک می‌بیند. در واقع این برنامه در زمانی کوتاه اطلاعاتی مفید در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و از اطاله کلام جلوگیری می‌کند.

اگرچه رفعتی معتقد است داشتن زمان بیشتر این امکان را می‌دهد که مباحث متنوع‌تری را به مخاطبان ارائه کنند اما به نظر می‌رسد کم‌گویی و گزیده‌گویی یکی از ویژگی‌های برنامه راه آرامش است.

از دیگر ویژگی‌های این برنامه بهره‌مندی از حضور کارشناسان و متخصصانی است که درباره موضوع مورد بحث برنامه تجربه عملیاتی دارند. به عنوان نمونه برای پرداختن به مبحث نرم‌افزارهای رایانه‌ای، به همراه یک کارشناس رایانه‌ای به یک گیم‌نت سر زده یا درباره برنامه تکنولوژی‌های ساختمانی سراغ متخصصی رفته که این تکنولوژی را به کار گرفته و به صورت عملی آن را تجربه کرده است.

رفعتی درباره بخش‌های مختلف این برنامه می‌گوید: گزارش‌ها و پلی‌بک‌های برنامه سوژه محور هستند و به همین دلیل سراغ کسانی می‌رویم که در این زمینه تخصص دارند و درباره برخی از موضوعات مثل کسب و کار یا رشوه‌خواری گزارش‌های مردمی تهیه‌ می‌کنیم. در نهایت هر آنچه در این برنامه ارائه می‌شود ابزاری است برای نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب.

این تهیه‌کننده تاکید می‌کند: دوست داشتیم از اعضای یک خانواده دعوت کنیم در برنامه حضور داشته باشند و با کارشناسان برنامه گفت‌وگو کنند و مسائل به صورت رودررو و چهره به چهره بین آنها مطرح شود اما زمان برنامه این اجازه را به ما نمی‌دهد.

رفعتی درباره تیتراژ برنامه می‌گوید: تیتراژ برنامه بر اساس ترانه حس آرامش محمد علیزاده تولید شده و تصویربرداری آن توسط تیم تولید برنامه در شمال انجام گرفته است.

برنامه راه آرامش توسط دو مجری اداره می‌شود. رفعتی درباره مجریان این برنامه می‌گوید: آقای مرتضوی مشاور خانواده است و درباره مسائلی که در برنامه مطرح می‌شود سر رشته دارد. خانم سامعی تحقیقات زیادی در زمینه سبک زندگی انجام داده اما با همه اینها برای انتخاب مجریان، در اتاق فکر برنامه بررسی‌های زیادی انجام شده تا درنهایت درباره این دو مجری به توافق رسیده‌ایم.

دغدغه‌ای به نام آرامش

حانیه سامعی که پیش از این در برنامه روز از نو حضور داشته و هم‌اکنون علاوه بر راه آرامش، اجرای برنامه بچه‌های مسجد را نیز به عهده دارد، درباره این برنامه می‌گوید: آرامش یکی از مهم‌ترین‌ دغدغه‌های امروز مردم است و بسیاری از ما گمان می‌کنیم دست نیافتنی است اما آرامش بسیار به ما نزدیک است. راز آرامش در دین ما آمده که دینی برای خوب زندگی کردن است اما چون به اندازه کافی درباره‌ آموزه‌های دینمان اطلاعات نداریم، گمان می‌کنیم باید جای دیگری سراغ آرامش رفت. همین مساله باعث شد من برنامه راه آرامش را دوست داشته باشم و در تولید آن سهمی داشته باشم.

او درباره تحقیقاتی که در این باره داشته، می‌گوید: خوشبختانه استادان بزرگواری هستند که پیر و مرشد من در راه آشنایی با معرفت‌های دین اسلام هستند و من در سال‌های اخیر از درس‌های این استادان بسیار بهره‌ گرفته‌ام. همچنین مطالعاتی در این باره داشته‌ام که بسیار برایم راهگشا بوده است. به جز تحقیقات شخصی خودم برنامه راه آرامش اتاق فکری دارد که راهبردها را تعیین می‌کند، اما تحقیق و بررسی درباره موضوع برنامه وظیفه خود ماست.

یکی از حساس‌ترین نکات درباره اجرای برنامه‌ای مثل راه آرامش نگاه مردم به مجریان برنامه و میزان وفاداری آنها به مباحث برنامه است. سامعی در این باره تاکید می‌کند: همیشه سعی کرده‌ام عامل به عملی باشم که درباره‌اش حرف می‌زنم. اگر من به عنوان مجری به حرف‌هایی که در برنامه گفته می‌شود عمل کنم، حتما گفتنی‌های من و حرف‌هایی که در برنامه مطرح می‌شود برای مخاطبان پذیرفتنی خواهد بود.

این مجری تاکید می‌کند: همیشه سعی کرده‌ام در اجرا همانی باشم که براستی هستم و این واقعیت حتما به مخاطبان برنامه منتقل می‌شود.

مصادیق ناگفته

برنامه راه‌آرامش با وجود تازگی موضوع، ساختار و اهداف مشخص و بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و تمام ویژه‌گی‌هایی که به آنها اشاره شده، هنوز نتوانسته است به عنوان یک برنامه کاربردی در نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی موثر باشد. به نظر می‌رسد دلایلی سبب شده این برنامه در رسیدن به اهدافش، سرعت قابل توجهی نداشته باشد.

محسن رفعتی درباره عملکرد برنامه راه زندگی می‌گوید: مخاطب ما خانواده است و عموما مادران و جوانان خانواده را مد نظر داریم. برنامه راه آرامش زمانی به نمایش در می‌آید که مخاطبان اصلی ما امکان دسترسی به تلویزیون را ندارند؛ اما مساله مهم‌تر به کمبود اطلاعات و تحقیقات در زمینه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی مربوط است.

این تهیه‌کننده توضیح می‌دهد: تحقیقات اولیه این برنامه چهار ماه زمان برده و ما همچنان منابع کافی برای پرداختن به موضوعات برنامه را در اختیار نداریم. جالب است که حتی به اندازه کافی عکس، تصویر و نمادهای گرافیکی برای استفاده در اختیار نداریم.

به گفته این تهیه‌کننده درباره بسیاری از موضوعات این برنامه تحقیقات دقیقی ارائه نشده و ما نمی‌توانیم به مصادیق قابل استفاده برای مخاطبانمان بپردازیم. به عنوان نمونه درباره مد و لباس، دکوراسیون خانه و بسیاری چیزهای دیگر هیچ کسی تحقیق درستی ارائه نکرده که هم اصولی و کاربردی باشد و هم مورد توجه جوانان.

رفعتی معتقد است تا امروز درباره سبک زندگی بسیار کلی بحث و تحقیق شده است و جزئیات و مصادیق این سبک از زندگی مد نظر متخصصان نبوده است.

وی تاکید می‌کند: خوشبختانه با تلاش بسیار توانسته‌ایم کارشناسانی را پیدا کنیم که درباره موضوعات برنامه تحقیقاتی داشته‌اند و اطلاعات ارزشمندی دارند؛ اما در مجموع تعداد کارشناسانی که درباره زیرشاخه‌های سبک ایرانی ـ اسلامی صاحب‌نظر باشند بسیار کم است. بحدی با فقر اطلاعات و منابع روبه‌رو هستیم که گرافیست برنامه مجبور است بسیاری از تصاویر مورد نظرمان را عکاسی کند و این در حالی است که برنامه راه آرامش صرفا به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی می‌پردازد و همه چیز در این برنامه با همین دیدگاه طراحی شده است، حتی دکور برنامه، وله‌های تصویری و...

این تهیه‌کننده معتقد است، اگر برنامه راه آرامش صرفا به سبک زندگی ایرانی یا صرفا به سبک زندگی اسلامی می‌پرداخت حتما منابع اطلاعاتی بیشتری در اختیار این برنامه قرار داشت و حتما کارشناسان بیشتری می‌توانستند در برنامه حضور پیدا کنند، اما ما هم ایرانیت را مد نظر داریم و هم اسلامیت را و در این زمینه خیلی کم کار شده است.

گرچه برنامه راه آرامش در سری اول نتوانسته به اهدافش خیلی نزدیک شود اما براساس اظهارات رفعتی در سری دوم گام موثری در راه بدل شدن به یک برنامه کاربردی بر می‌دارد. رفعتی توضیح می‌دهد: در سری اول برنامه به صورت کلی به مباحث مربوط به سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداختیم و نشد خیلی سراغ مصادیق برویم اما این برنامه با همین شیوه، مخاطبان را کنجکاو کرده و سوالات بسیاری به دست ما رسیده که در سری دوم برنامه به آنها پاسخ خواهیم داد و به این ترتیب به مصادیق توجه می‌شود.

رفعتی امیدوار است با پاسخ دادن به سوالات مخاطبان، سری دوم برنامه بسیار کاربردی‌تر از سری اول آن باشد.

آذر مهاجر / گروه رادیو ‌و ‌‌تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها