رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا گفت: شبکه‌های مجرمانه که توسط هکرها و مجرمان سایبری و در اغلب اوقات بدون آگاهی کاربران و مالکان سیستم ها ایجاد و کنترل می‌شود، می تواند علاوه بر سرقت اطلاعات شخصی کاربران، عاملی برای سازمان دهی حملات سایبری نیز باشند.
کد خبر: ۶۵۳۷۲۴
انجام اعمال مجرمانه با لشگر زامبی‌ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پلیس فتا، سرهنگ علی نیک نفس با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های شرکت‌های معتبر امنیتی در چند سال اخیر تعداد بدافزارها در سطح جهان رشد چند 10 برابری داشته است، افزود: متاسفانه حجم آلودگی سیستم‌های رایانه‌ای کشور، بویژه سیستم‌های مربوط به کاربران خانگی بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های به عمل آمده، حجم زیاد ترافیک اینترنت در کشور توسط مجرمان سایبری آلوده به بدافزار شده و از این طریق حمله هایی به سازمان های داخلی و خارجی صورت می گیرد، اظهار کرد: این حجم آلودگی با وجود کمتر بودن تعداد کاربران و سیستم های رایانه‌ای و همچنین کم بودن پهنای باند کاربران و سازمان های کشور در مقایسه با سایر کشورها، نشانه خوبی نیست.

سرهنگ نیک نفس خاطرنشان کرد: مجرمان سایبری با سوءاستفاده از رایانه‌های کاربران خانگی و آلوده کردن آنها به بدافزارهای مختلف، موجب تبدیل شدن کاربران داخل کشور به یک شبکه منسجم می‌شوند، هر رایانه‌ای آلوده، «زامبی» نامیده می شود که با ایجاد لشکری از زامبی های تحت فرمان اقدام به انجام اعمال مجرمانه و حملات سایبری و جاسوسی در سطح وسیع می کنند، به عنوان مثال در برخی از گزارش‌های دوره‌ای، ایران یکی از 10 کشور دنیا است که رایانه‌های متصل به شبکه اینترنت در آن، برای حملات سایبری استفاده می شوند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای سایبر مجموعه ای‌از کاربران و سیستم‌های رایانه ای است که از طریق بسترهای شبکه‌ای دیجیتال بسیار وسیع در سطح جهانی به یکدیگر متصل و مرتبط شده‌اند، لذا ایمنی و امنیت کل این شبکه به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتباط مستقیم با امنیت شخصی تک تک کاربران و رایانه های متصل به آن دارد.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با اشاره به اینکه اگر در نقطه‌ای از این شبکه بزرگ جهانی رایانه یا کاربری آسیب پذیر یا تهدیدزا وجود داشته باشد تمامی شبکه را آسیب پذیر می‌نماید، گفت: به موازات افزایش تعداد رایانه‌ها و کاربران آسیب پذیر میزان تهدیدات نیز بیشتر می‌شود؛ این گونه شبکه‌های مجرمانه که توسط هکرها و مجرمان سایبری و در اغلب اوقات بدون آگاهی کاربران و مالکان سیستم ها ایجاد و کنترل می شود، می تواند علاوه بر سرقت اطلاعات شخصی کاربران از پهنای باند اینترنت آنها به منظور حمله به سامانه های مهم کشور سؤاستفاده کرده و کاربر را درگیر جرمی مهم نماید.

وی یکی از بهترین روش های افزایش امنیت اینترنت و رایانه‌های خانگی کشور را که از بروز آسیب به هموطنان و سرقت اطلاعات آنان جلوگیری کرده و احتمال حمله به سامانه‌های مهم کشوری را نیز کاهش می‌دهد، حفظ امنیت تک‌تک سیستم‌ها از طریق نصب و به روز نگهداری آنتی ویروس‌ها و دیواره آتش و دیگر مسائل امنیتی دانست.

نیک نفس با اشاره به اینکه کاربران باید دقت داشته باشند که در صورت آلودگی سیستم شخصی یا اداری آنها به بدافزار امکان سرقت اطلاعات آنها وجود دارد، گفت: برخی بدافزارها با سوءاستفاده از سیستم رایانه و پهنای باند کاربران اقدام به حمله به سامانه‌های مهم سازمان‌ها و سیستم‌های حساس دولتی به عنوان نمونه بانک‌ها می‌نمایند، درواقع سیستم کاربر به عنوان مزدور و عامل حمله به کار گرفته می شود.

این کارشناس پلیس فتا به روز نگهداشتن سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی که در صورت وجود آسیب پذیری در آنها موجب آلوده شدن رایانه به بدافزار می شود، افزایش آگاهی از قرار گرفتن در معرض بات نت مانند دقت در باز نمودن پیام‌های الکترونیکی، دانلود فایل‌های پیوست، کلیک روی لینک‌های غیرمطمئن، استفاده از ابزار آنتی بات نت جهت شناسایی و تلاش پیشگیرانه بوسیله مسدود کردن بات نت قبل از آلوده شدن رایانه را از توصیه های این پلیس به کاربران عنوان کرد.

وی افزود: شناسایی بات نت بدون داشتن قابلیت حذف آن سودمند نیست، زمانی که بات نت روی رایانه شناسایی می‌شود، با استفاده از نرم افزارهای امنیتی دارای قابلیت حذف بات نت، سریعاً باید از بین برود.

سرهنگ نیک‌نفس همچنین از کاربران خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی به این پلیس گزارش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها