روحانی در دیدار با خانواده شهیدان سجادیان و جانباز ۷۰ درصد انقلاب:

ملت ایران در سخت‌ترین شرایط کشور و انقلاب خود را حفظ کرده است

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد،گفت: سلطه‌طلبان برای متوقف کردن روند توسعه و پیشرفت ایران، اندیشمندان ما را ترور کردند.
کد خبر: ۶۵۱۶۱۵

به گزارش ایرنا، حسن روحانی که دیروز در بیست و هفتمین جشنواره خوارزمی حضور یافته بود، اظهار کرد: می‌بینیم کشورهای صنعتی برای حفظ سلطه و قدرت علم و فناوری را حق انحصاری خود می‌دانند تا جایی که دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی آنها بر خود اجازه می‌دهند که اندیشمندان ما را ترور کنند تا توسعه و پیشرفت در این کشور تحقق نیابد. وی افزود: همه آنها می‌دانستند که علم هسته‌ای در این کشور در مسیر صلح‌آمیز است و در این تردید نداشتند؛ هزاران ساعت آژانس در این کشور بررسی کرد و اعلام کرد هیچ نوع علامت برای انحراف از مسیر صلح‌آمیز به سمت نظامی تحقق پیدا نکرده است.

ابراز ناراحتی روحانی از ایدئولوژیک شدن علم

روحانی افزود: متاسفم از زمانی که علم، دانش و فناوری ایدئولوژیک شد، به این معنا که قدرت‌های بزرگ از شرق یا غرب علم و فناوری را ابزاری برای قدرت یا سلطه خود تلقی کردند و به‌دنبال توسعه انحصاری افتادند؛ چه از زمانی که اردوگاه شرق و غرب درست شد و چه قبل از آن و چه امروز.

روحانی با انتقاد از ترور دانشمندان هسته‌ای و متخصصان موشکی کشور و تاکید بر این‌که صنایع موشکی ایران صرفا برای دفاع بوده و است، گفت: برای چه دانشمندان ما را ترور کردید؟ برای چه متخصصان موشکی ما را از بین بردید؟ رئیس‌جمهور با بیان این‌که بنا بود زکات علم، ترویج آن باشد، گفت: شما معاهده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی موسوم به قرارداد ان.پی.تی را امضا کرده و تعهد کردید که فناوری صلح‌آمیز را در اختیار کشورهایی که دارای این فناوری نیستند، قرار دهید ولی امضای خود را زیر پا گذاشتید. وی ادامه داد: ما دست نیاز خود را در آن دوران به سمت دیگران دراز کردیم و دیگران فقط آن مقدار که به مصلحت منافع خود می‌دیدند، در اختیار ما گذاشتند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: چند قرن به طول انجامید، اما خوشبختانه مردم ما با انقلاب اسلامی دوران احیا و بالندگی را در زمینه علم و فناوری و پژوهش در این کشور به وجود آوردند و این نشانگر آن است علم زمانی رشد می‌یابد که استقلال باشد و استعمار برود. حکومت مردم‌سالار و ملی باشد و استبداد برود، آزادی باشد و اختناق بویژه در جامعه علمی رخت بربندد و آنجاست که کشور شاهد یک حرکت به‌سمت جلو خواهد بود.

روحانی بار دیگر تاکید کرد: این دولت معتقد است، اداره‌کنندگان واقعی کشور باید عالمان و فرهیختگان باشند. وی گفت: اگر بنا باشد، علم، پژوهش و فناوری در خدمت سیاست و سیاستمداران قرار گیرد، نتیجه مطلوبی به‌دست نخواهد آمد. باید فضایی بوجود بیاید که سیاستمداران در خدمت علم و فناوری قرار گیرند. وی با بیان این‌که در کشور ما متاسفانه حتی تحقیقات، فناوری و علم هم در مشت دولت است، از بخش خصوصی و بخش‌های مردم نهاد خواست که به صحنه بیایند و تاکید کرد که آنها هستند که می‌توانند علم، دانش و فناوری را شکوفا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها