با استناد به اطلاعات جدید به دست آمده در مورد خطرات بهداشتی بالقوه در ارتباط با مواد تشکیل‌دهنده فعال در بیشتر صابون‌های ضدباکتری، وزارت غذا و داروی ایالات متحده آمریکا از تولیدکنندگان صابون‌های ضدباکتری خواسته ثابت کنند مزایای این گونه صابون‌ها بیش از مضرات آنهاست یا این صابون‌ها را از سطح بازار جمع‌آوری کنند.
کد خبر: ۶۵۰۲۶۶

این پیشنهاد بعد از آن عنوان شد که بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد مواد تشکیل‌دهنده فعال در بیشتر صابون‌های ضد باکتری نظیر تریکلوزان (در صابون‌های مایع) یا تریکلوکربن (در صابون‌های قالبی) ممکن است سیستم هورمونی بدن انسان را تحت تاثیر قرار دهند. مطالعات انجام شده روی مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد ممکن است انسان در طول زندگی بسیار بیشتر از آنچه قبلا محققان فکر می‌کردند در معرض این مواد شیمیایی باشند.​

تریکلوزان و تریکلوکربن، هیدروکربن‌های آغشته به کلر هستند که قادر به از بین بردن بسیاری از باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند. بر اساس مطالعاتی که بیش از ده سال پیش انجام شد، سه‌چهارم برندهای تجاری صابون‌های مایع و حدود یک سوم صابون‌های قالبی حاوی این مواد هستند. این ترکیبات در دیگر محصولات نظیر خمیر دندان‌ها، دهانشویه‌ها و اسباب‌بازی‌ها دیده می‌شوند. استوارت لویی مدیر مرکز انطباق ژنتیکی و مقاومت دارویی دانشگاه Tuftsمی‌گوید: تریکلوزان مانع تولید چربی‌های مورد نیاز برای ساختن دیواره‌های سلولی باکتری‌ها شده و به این ترتیب با آنها مبارزه می‌کند. باکتری‌ها می‌توانند رشد کنند، اما اگر آنها دیواره سلولی نداشته باشند، شروع به تجزیه سلولی کرده و سلول‌هایشان از بین می‌رود.به این شکل صابون به‌طور منظم و مکانیکی باکتری‌ها را حذف می‌کند، اما لزوما آنها را نمی‌کشد. ما با استفاده منظم از این صابون‌ها، باکتری را از دست‌ها و صورتمان دور می‌کنیم. این موضع باعث جداشدن باکتری‌ها از دست و صورت افراد شده و همراه آب زدوده می‌شوند. به‌همین دلیل است که محققان معتقدند آب و صابون در واقع اولین خط حمله در برابر آلودگی‌های پوستی است.

سوال اینجاست که آیا واقعا صابون‌های ضدباکتری از صابون‌های معمولی عملکرد بهتری در جلوگیری از بیماری‌ها دارند یا خیر؟ کالین راجرز یکی از میکروبیولوژیست‌های وزارت غذا و داروی ایالت متحده می‌گوید: خیر.و به همین دلیل این وزارتخانه از تولیدکنندگان صابون‌های ضدباکتریایی خواسته است تا ثابت کنند محصولات آنتی‌بیوتیکی آنها واقعا بهتر است.پیش از این اثر بخشی این صابون‌ها در زدودن برخی باکتری‌های روی پوست به گونه‌ای تعریف شده بود که وزارت غذا و دارو به دنبال تغییر این تعریف است و تولیدکنندگان صابون‌های ضد باکتریایی بر اساس همان تعریف ادعا می‌کنند این صابون‌ها بیش از صابون‌های معمولی پوست را از شر باکتری‌ها خلاص می‌کنند. بنابراین در طرح فعلی وزارت غذا و دارو از تولیدکنندگان صابون خواسته‌شده تا داده‌های مربوط به مطالعات بالینی انجام شده توسط بخش تحقیقاتشان را ارائه کرده و به این وسیله اثبات کنند صابون‌های ضدباکتری نسبت به صابون‌های معمولی در کاهش عفونت عملکرد بهتری دارند.برای آزمایش اثرات صابون‌های ضد باکتری انجام شده، دو مطالعه طراحی شده بود؛ یکی از این مطالعه‌ها که نتایج آن در سال 1384 منتشر شد، نشان می‌داد در سه محله پاکستان که مردم به استفاده از صابون‌های ضدباکتریایی حاوی تریکلوزان و صابون‌های معمولی تشویق شدند، استفاده از هر دو نوع صابون در کاهش عفونت‌های تنفسی، پوستی و اسهال در کودکان موثر بوده و صابون‌های ضدباکتری هیچ برتری نسبت به صابون‌های معمولی نداشتند. مطالعه دیگری هم که در محله‌های حومه شهرهای آمریکایی انجام شد نتوانست برتری صابون‌های ضدباکتریایی را اثبات کند.​

بر اساس مطالعات انجام شده روی مدل‌های حیوانی، تریکلوزان و تریکلو کربن می‌تواند باعث تغییراتی در تیروئید، تولیدمثل، رشد و سیستم‌های توسعه جسمی در نوزاد حیوانات شود. لوی می‌گوید ما نمی‌گوییم همین تغییرات هم روی انسان اتفاق خواهد افتاد. ما فقط می‌گوییم مراقب باشید چرا که این آزمایش‌ها نشان می‌دهد یک شاخص سمی در مورد این ترکیبات وجود دارد و باید کمی در مورد آن نگران باشیم. علاوه بر این ما نگران هستیم که تریکلوزان به مقاومت آنتی‌بیوتیکی‌ باکتری‌ها و قارچ‌ها منجر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها