هتل‌های 6 استان کم مسافر در نوروز تا 40 درصد به گردشگران تخفیف می​دهند

نوروز؛ بهانه‌ای دوباره برای گران‌ شدن هتل‌ها

باز هم تعطیلات نوروزی و فصل رونق سفرها، فرصت دوباره برای این‌ که هتل‌ها از سوت و کوری دربیایند و شرایط مساعدتر برای این‌ که هتلداران از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، را فراهم کرده است؛ آن هم در حالی که مسئولان سازمان گردشگری امسال هم به روال سال‌های گذشته همچنان تاکید‌می‌کنند هتل‌ها حق ندارند به بهانه تعطیلات نوروزی نرخ‌های خود را افزایش دهند یا از کیفیت خدمات‌شان به بهانه فراوانی مسافر بکاهند.
کد خبر: ۶۴۹۶۵۲

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در جمع خبرنگاران تاکید کرد: هتل‌ها حق ندارند به مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌هایی مانند تعطیلات پایان هفته، تعطیلات تابستان یا نوروز هر دو ماه یک بار نرخ‌هایشان را افزایش دهند.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز هرچه به روزهای پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، با صدور اطلاعیه‌های پی در پی درحالی از مجازات‌های سختگیرانه برای هتلداران متخلفی که در تعطیلات نوروز نرخ‌شان را افزایش دهند یا خدمات بی‌کیفیت به مسافران ارائه دهند، خبر می‌دهد که تجربه سال‌های گذشته نشان داده متاسفانه هتلداران در شهرهای پرمسافر ساز خود را زده‌اند و کار خودشان را پیش برده‌اند.

اصغر ژیان‌دربندی، کارشناس هتلداری با اشاره به تجربه هرساله تعطیلات نوروزی تاکید می‌کند: خط و نشان کشیدن سازمان گردشگری برای هتل‌ها مبنی بر این ‌که حق افزایش نرخ‌ها و گرانفروشی را ندارند، چندان اثر بخش نیست، چرا که هتل‌ها هم حق خود می‌دانند در ایام تعطیلات نوروزی به جبران ماه‌های زمستان که در رکودمسافر و درآمد بودند از فرصت پیش آمده برای بالابردن نرخ‌ها استفاده کنند.

وی معتقد است این کاملا طبیعی است که در برخی شهرهای پررونق از مسافر، تعیین نرخ‌ها بسته به شرایط خاص مانند فصل تابستان یا تعطیلات نوروز افزایش پیدا کند.

در این میان اما جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران، کاملا پای خود را از ماجرای تعیین نرخ‌ها کنار کشیده و تاکید می‌کند این ‌که نرخ هتل‌ها و خدمات‌شان در تعطیلات نوروز افزایش پیدا کند یا نه بستگی به تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و همچنین سازمان‌های گردشگری استان‌ها دارد.

تخفیف هتل‌ها در شهرهای کم‌مسافر

اسمش را گذاشته‌اند تسهیلات رفاهی برای مسافران نوروزی، تخفیف 10 تا 40 درصدی هتل‌ها آن هم در شهرهایی که در تعطیلات نوروز حسابی سوت و کورند، در شرایطی که مسافران ترجیح می‌دهند در تعطیلات عید به جای شهرهایی مانند تهران، کرج و اراک راهی شیراز، اصفهان و استان‌های شمالی شوند، تخفیف 40 درصدی نرخ هتل‌ها در شهرهای بی‌رونق از گردشگری نوروزی چه سودی خواهد داشت؟

رئیس جامعه هتلداران کشور در حالی از تخفیف 10 تا 40 درصدی هتل‌ها در شش استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، زنجان، کرمان، البرز و استان مرکزی در تعطیلات نوروز خبرمی‌دهد که تاکید می‌کند جامعه هتلداران نمی‌تواند تا زمانی که هر استان خودش برای ارائه این تخفیف پیشقدم نشود، هتل‌های دیگر استان‌های کشور را ملزم به ارائه تخفیف به مسافران نوروزی کند.

حمزه‌زاده در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به فعالیت بیش از 1100 هتل در سطح کشور درباره دلیل انتخاب این استان‌ها توضیح می‌دهد: براساس بررسی‌های انجام شده و تجربه سال‌های گذشته، این استان‌ها، کمترین میزان مسافر را در ایام تعطیلات نوروز و حتی فصل تابستان دارند که تخفیف 10تا 40 درصدی هتل‌ها با هدف جذب گردشگر و البته به پیشنهاد و درخواست اتحادیه هتلداران این شهرها انجام شده است.

اتحادیه هتلداران در حالی برای جذب گردشگر در شهرهای کم‌رونق پیشنهاد تخفیف 10 تا 40 درصدی داده است که از همین حالا پیداست حتی با تخفیف 40 درصدی هم بعید به نظر می‌رسد بتوان پای مسافران را به شهرهایی که جذابیت کمتری برای گردشگری در تعطیلات نوروزی دارد، باز کرد.

رئیس جامعه هتلداران کشور به این نکته هم اشاره می‌کند که جامعه هتلداران هیچ نقشی در تعیین نرخ‌ها ندارد و تعیین نرخ‌ها برعهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان گردشگری هر استان است.

فرصت یا تهدید؟ کارشناسان حوزه گردشگری تعطیلات نوروز را فرصت مغتنمی می‌دانند که هتلداران برای جبران ماه‌های رکود مسافر و درآمد باید از آن نهایت استفاده را ببرند، اما این فرصت برای مسافرانی که هتل را برای اقامت انتخاب می‌کنند بیشتر به یک تهدید می‌ماند.

باز بودن دست هتل‌ها برای افزایش نرخ‌ها در تعطیلات نوروز یعنی محدود کردن تعداد مسافرانی که امکان اقامت در هتل و دریافت خدمات از آن را دارند، با این حال مسئولان گردشگری در شرایطی بر گران نشدن نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تاکید دارند که برخی کارشناسان حوزه گردشگری این تصمیم را به ضرر صنعت گردشگری می‌دانند و معتقدند با این کار، هتل‌ها در سرازیری ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

آنها می‌گویند این کاملا طبیعی است که هتل‌ها در برخی فصل‌های سال به دلیل کمبود مسافر و گردشگر نرخ‌های خود را کاهش دهند و در مقابل در فصل‌های پرمسافر(که تعطیلات نوروز یکی از آنهاست) حتی تا دو برابر هم نرخ خود را افزایش دهند؛ زیرا در نهایت این شرایط خاص مانند کم یا زیاد بودن تعداد گردشگر در برخی فصل‌هاست که در تعیین نرخ‌ها تعیین‌کننده است و البته این قانونی است که نه فقط در کشور ما بلکه در تمام دنیا مصداق پیدا می‌کند.

اصغر ژیان‌دربندی، کارشناس هتلداری در این باره توضیح می‌دهد: یک هتل ممکن است هفته‌ها خالی بماند یا با تعداد انگشت‌شمار مسافری که در طول سال در این هتل اقامت می‌کنند، بسختی هزینه‌هایش را جبران کند، بنابراین کاملا منطقی است که هتلدار منتظر فصل‌هایی که تعداد گردشگران بیشتر است، مانند نوروز بماند تا بتواند از این فرصت برای جبران هزینه‌های هتل استفاده کند. در واقع این کارشناس صنعت هتلداری معتقد است هتلداران اگر نتوانند در فصل‌هایی که گردشگری با رشد مناسب مواجه است، از این فرصت برای جبران هزینه‌ها استفاده کنند در دیگر فصل‌های کم مسافر با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.اگر بپذیریم که افزایش نیافتن نرخ هتل‌ها در ایام نوروز ممکن است به ضرر هتلداران و مهم‌تر از آن به ضرر صنعت گردشگری تمام شود، پس در این میان تکلیف مسافران نوروزی چه خواهد شد؟ آیا تاوان خالی بودن هتل‌ها در فصل پاییز و زمستان را باید با پرداخت نرخ‌های چند برابری در نوروز بپردازند؟

خط و نشان برای هتلداران متخلف

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با صدور اطلاعیه‌ای بر اعمال حداکثر مجازات برای تخلف و گرانفروشی خدمات گردشگری تاکید کرده است.

در اطلاعیه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر آمده است: بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در امر تثبیت قیمت بسته‌های سفر و برنامه‌های فروش تور و نیز رعایت نرخ فعلی خدمات اقامتی در ایام نوروز 93 با هرگونه تخلف احتمالی و گرانفروشی خدمات در واحدهای مرتبط با صنعت گردشگری مطابق با حداکثر مجازات‌های پیش‌بینی‌شده رفتار خواهد شد. بدیهی است با توجه به حساسیت مقطع زمانی نوروز و ضرورت کنترل تناسب منطقی عرضه و تقاضا ، مسئولیت اصلی پیگیری و نظارت بر اجرای این اطلاعیه به‌عهده مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان‌ها به عنوان دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر خواهد بود.

مردم تخلفات را گزارش دهند

چقدر با حقوق گردشگری خود آشنا هستید؟ اصلا می‌دانید که اگر به هر دلیل از کیفیت خدمات آژانس گردشگری که با آن سفر کرده‌اید یا هتلی که در آن اقامت دارید ناراضی هستید، باید مشکل‌تان را با کدام مرجع ذی‌صلاح در میان بگذارید؟

مدیران میراث فرهنگی استان‌ها در حالی موظف به نظارت و کنترل براجرای نرخ‌های تعیین‌شده و کیفیت خدمات شده‌اند که رئیس جامعه هتلداران کشور نیز از مسافران نوروزی می‌خواهد در صورت مشاهده هرگونه تخلف شامل افزایش نرخ‌ها، یا خدمات بی‌کیفیت و باکیفیت پایین، موارد را گزارش دهند. به گفته حمزه‌زاده، مسافران می‌توانند در صورت مشاهده تخلف و هرگونه نارضایتی از نرخ‌ها یا کیفیت خدمات موارد را به سازمان میراث فرهنگی استان‌ها اطلاع داده یا با 2857 شماره تلفن جامعه هتلداران تماس بگیرند تا شکایت‌شان بررسی و پیگیری شود.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها