خبر سلامت

مسواک بزنید تا مبتلا به التهاب مفاصل نشوید

پزشکان بر اساس نتایج یافته‌های جدید مدعی شده‌اند، مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان‌ در پیشگیری از عارضه التهاب مفصلی موثر است.
کد خبر: ۶۴۹۵۷۶

به گزارش ایسنا، محققان آمریکایی به ارتباط میان باکتری عامل بیماری لثه و شروع زودهنگام آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و همچنین پیشرفت سریع‌تر و تشدید این عارضه پی برده‌اند.

این باکتری آنزیمی تولید می‌کند که موجب باقی ماندن برخی پروتئین‌های خاص در بدن می‌شود. سیستم ایمنی بدن، این پروتئین‌ها را مضر تلقی می‌کند و برای مقابله با آنها فعال می‌شود که حاصل آن التهاب مفاصل است. در بیمارانی که سابقه ابتلا به التهاب مفاصل دارند، پیامدهای بعدی این فرآیند، بروز التهاب مزمن است که می‌تواند به تخریب و فرسایش استخوان‌ها و مفاصل منجر شود.

تغییر رنگ نوک بینی را جدی بگیرید

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد مبتلا به تغییر رنگ انگشت یا نوک بینی باید از نظر بعضی بیماری‌های روماتیسمی مورد بررسی قرار گیرند.

احمد‌رضا جمشیدی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: افراد از تغییر رنگ ناخن گلایه می‌کنند و می‌گویند، وقتی دست خود را وارد یخچال می‌ کنند یا زیر آب سرد می‌گیرند، ناخن یا کل انگشت سفید‌رنگ می‌شود. این تغییر رنگ حتی در مواجهه با هوای سرد نیز رخ می‌دهد و اگر فرد بیش از چند دقیقه در تماس با سرما باشد، سفید‌رنگی انگشت به کبودی تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: علت این پدیده نامعلوم است، اما افرادی که عصب شوکی حساس دارند، وقتی در معرض سرما و هیجان قرار می‌گیرند به این پدیده دچار می‌شوند. در مواجهه با چنین پدیده‌ای باید به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه کنند تا از نظر بعضی بیماری‌های روماتیسمی مورد بررسی قرار گیرند.

در لوپوس نیز درد و تورم مفصل، تغییر رنگ پوست صورت هنگام مواجهه با آفتاب و گرفتاری احشای داخلی وجود دارد؛ بنابراین افرادی که با تغییر رنگ انگشت یا بینی مواجهند، باید از نظر ابتلا به بیماری لوپوس مورد بررسی قرار گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها