ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با تجلیل از شش پیشکسوت و معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در حالی برگزار شد که معاون هنری وزارت ارشاد از تلاش جدی برای رفع موانع و مشکلات معافیت مالیاتی هنرمندان خبر داد.
کد خبر: ۶۴۹۵۵۱

مراسم پایانی این جشنواره یکشنبه شب با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری او، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل این دوره، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و شرکت‌کنندگان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

جنتی در این مراسم وظیفه مسئولان این وزارتخانه را به‌عنوان خادمان همه هنرمندان کشور، تلاش برای جهانی کردن هنر عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم آثار هنرمندان ایرانی در تالارهای مختلفی در دنیا عرضه شود، ‌آثار هنرمندان ما به گالری‌ها و نمایشگاه‌های معتبر جهانی راه یابد و فیلم‌های ایرانی در سینماهای کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شود.

مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز در این مراسم بر لزوم تحول در حوزه اقتصاد هنر و دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری در این مقوله و تمرکز فعالیت‌ها بر این مبنا شاهد شکوفایی در عرصه هنرهای تجسمی خواهیم بود. در حوزه دیپلماسی فرهنگی موضوع تبادل آثار هنری هنرمندان ایرانی را دنبال می‌کنیم که هم‌اکنون در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است و آثار هنرمندان ایرانی با چند کشور خارجی برای نمایش، مبادله خواهد شد. قرار است چند هنرمند خارجی نیز برای برپایی کارگاه‌های هنری به ایران سفر کنند. این آغاز حرکتی است که فضا را بازتر و میدان را فراخ‌تر کنیم تا همه هنرمندان ایرانی از تحولات هنری و شیوه کار دیگر هنرمندان دنیا آگاه شوند.

مرادخانی در بخش دیگری از سخنانش از ضرورت تسهیل به منظور رونق بخشی به عرصه هنر صحبت کرد و گفت: یکی از این تسهیلات،‌ در زمینه رفع موانع و مشکلات معافیت مالیاتی هنرمندان است که این موضوع تا نیمه اول سال آینده باید به سرانجام برسد؛ زیرا معتقدیم نباید آثار هنری همچون فعالیت‌های تجاری مشمول مالیات شوند.

او همچنین از گالری‌ها و مجموعه‌های هنری در بخش خصوصی هم خواست برای جریان‌سازی ورود آثار هنری به خانه‌های مردم با وزارت ارشاد همکاری کنند.

تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی کشور شامل شش هنرمند پیشکسوت بخش بعدی این مراسم را تشکیل می‌داد. در این بخش از ایرج اسکندری در رشته نقاشی، جواد علیزاده در رشته کاریکاتور، غلامعلی مکتبی در رشته تصویرسازی، طاهر‌شیخ‌الحکمایی در رشته مجسمه‌سازی، ابراهیم حقیقی در رشته پوستر و محمدباقر آقامیری در رشته نگارگری،‌ تجلیل و هدایایی به رسم یادبود به آنها اهدا شد. اهدای جوایز به برگزیدگان این دوره از جشنواره در فواصل اجرای برنامه‌ها صورت گرفت.

رونمایی از کتاب ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بخش دیگری از این مراسم بود. این کتاب در 456 صفحه در قطع رحلی حاوی 990 اثر از 800 هنرمندی است که آثارشان به این دوره از جشنواره راه یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها