jamejamnashriyat
کد خبر: ۶۴۸۱۸۱   ۰۱ اسفند ۱۳۹۲  |  ۱۴:۰۱

اصلاح سبک زندگی برای جلوگیری از پیری زودرس در طب ایرانی

جوان‌سازی اجباری و اختلال شخصیت

براساس نظر حکما و اندیشمندان طب ایرانی چون ابن‌سینا و رازی، بدن انسان مانند چراغی است که روغنی دارد و شعله‌ای. رطوبت‌ بدن همان روغن چراغ و حرارت بدن همان شعله چراغ است. با افزایش سن و کمبود این حرارت و رطوبت است که بدن به سمت پیری می‌رود و در نهایت تمام شدن یکی یا هر دوی اینهاست که منجر به مرگ می‌شود.

پدیده پیری امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است، اما مهم آن است که بتوانیم از پیری زودرس و از بین رفتن زودهنگام حرارت و رطوبت اصلی بدن جلوگیری کنیم. ورزش متعادل یکی از اموری است که به حفظ حرارت غریزی و رطوبت اصلی بدن کمک می‌کند. سستی و بیحالی و سکون و بی‌تحرکی سبب سردی بدن و سرعت روند پیری می‌شود. بهترین ورزش پیاده‌روی آن هم هفته‌ای پنج مرتبه است که هر بار باید بین 20 تا 30 دقیقه و با سرعت متوسط باید انجام شود. (تا حدی که به تعریق یا تپش قلب یا تنفس سریع بینجامد)

رعایت آداب و قوانین غذا خوردن نکته بسیار مهم دیگری است که می‌تواند به طول عمر همراه با سلامت و نشاط کمک کند. خوب جویدن غذا، تعادل در خوردن و پرهیز از پرخوری و کم‌خوری، پرهیز از استفاده از موارد غذایی متنوع، پرهیز از در هم خوری، استفاده از غذاهای طبیعی و پرهیز از ریزه‌خواری و روی هم غذا خوردن، پرهیز از نوشیدن آب در صبح ناشتا و شب هنگام خواب و نیز یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حمام و در حین ورزش کردن و پس از ورزش و نزدیکی، از نکات مهم قوانین صحیح خوردن و آشامیدن است.

استحمام، ورزش و نزدیکی نباید بلافاصله پس از غذا خوردن و با شکم پر باشد. استفاده مکرر و زیاد از غذاهای غلیظ و سنگین مانند حلیم، کله پاچه، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، پاستا، الویه، خورش بامیه، انواع فست فود، غذاهای چرب و شیرین مانند حلوا، باقلوا و انواع شیرینی‌های قنادی‌ها همگی مواردی است که به سوءهاضمه و ایجاد انواع بیماری‌ها و کاهش طول عمر یا در صورت طول عمر با کیفیت نامناسب منجر می‌شود. بعد از سی و پنج سالگی به دلیل ایجاد ضعف در هاضمه به طور طبیعی باید میزان غذا را نسبت به قبل تا حدی کاهش داد. رعایت نکردن تمام موارد ذکر شده به بروز اختلالات متفاوت در افراد می‌انجامد.

مورد بعدی دفع راحت و حداقل یک‌بار در روز است که به دفع سموم بدن کمک می‌کند و از تجمع موادی که به پیری منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند. داشتن خواب مناسب و کافی نیز برای هر شخصی ضروری است. خواب مناسب یعنی فرد شب زود به خواب برود و حداکثر ساعت 10 خواب باشد و صبح زودتر بیدار شود. 6 تا 8 ساعت خواب در شبانه‌روز برای عموم افراد کافی بوده و خواب روز بعد از نهار نیز مضر است.

مورد بعدی پرهیز از استرس‌های بیجا و فشارهای روحی و روانی است که می‌تواند به پیری زودرس منجر شود و در نهایت تنفس در هوای سالم و پاکیزه و به دور از آلاینده‌های محیطی نقش بسزایی در سلامت و اجتناب از پیری زودرس دارد.

این موارد همان چیزهایی است که در طب سنتی ایران سته ضروریه یا شش امر ضروری برای زندگی نامیده می‌شوند. اگر این موارد در زندگی رعایت شود، افزایش سن به شکل طبیعی خود همراه صحت و سلامت پیش می‌رود و ظاهر فرد ناخوشایند و زننده نخواهد شد؛ بلکه چهره دلنشینی پیدا می‌کند که متناسب با سن و سال و شخصیت پر از تجربه اوست و لذا به تغییر چهره و تکنیک‌های زیبایی نیازی نخواهد داشت.

افرادی که موارد فوق را رعایت نمی‌کنند، دچار پیری زودرس و چین و چروک پوست می‌شوند و با اعمال جراحی متفاوت و تزریق‌های گوناگون سعی در جوان نشان دادن خود دارند؛ ولی بعد از عمل جراحی به دلیل تفاوت ظاهر و باطن خود مستعد ابتلا به اختلالات شخصیتی و روانی می‌شوند.

دکتر فاطمه نجات‌بخش

متخصص طب سنتی ایرانی

و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی

دانشگاه علوم پزشکی ایران

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نقطه طلایی

نقطه طلایی

یک) عکس را خیلی وقت است گذاشته‌ام. جایی که همیشه جلوی چشمم باشد. پشت عکس، بابا با خودکار آبی و خط شکسته نستعلیق نوشته: «باغ اکبرآقا- نوروز۱۳۶۵ - با محمدمهدی جان».

از دکتر نجیب تا دکتر غنی

از دکتر نجیب تا دکتر غنی

حملات و ترورهای مرگبار در سراسر افغانستان به امری روزمره بدل شده‌است. هر کسی هم می‌تواند هدف باشد.

رشته ‌کوه‌هایی به نام پدر

رشته ‌کوه‌هایی به نام پدر

از یک سنی به بعد، دیگر شخص و انسان نیستند. تبدیل می‌شوند به یک مفهوم. یک مکتب، یک تفکر. بعضی وقت‌ها با یک من عسل نمی‌شود خوردشان.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
یک عصر متفاوت

در مرحله نیمه‌نهایی عصرجدید چه اتفاقاتی افتاد؟ به همراه جزئیاتی از چگونگی برگزاری مرحله پایانی

یک عصر متفاوت

پیشخوان

بیشتر