اسکنر از انواع دستگاه‌های ورودی سیستم‌های رایانه‌ای است که با توجه به حضور موفق گوشی‌های هوشمند در دنیای دیجیتال کاربرد آنها نیز روزبه‌روز در حال افزایش است.
کد خبر: ۶۴۵۹۴۴
روی هوا اسکن کنید
اسکنرها از تنوع و گستردگی قابل ملاحظه‌ای برخوردارند و طیف وسیعی از اسکنرهایی با قابلیت اسکن و ثبت اطلاعات اثر انگشت و چهره افراد تا انواع مختلفی از اسکنرهایی را که برای بررسی قسمت‌های مختلف بدن کاربرد دارد در برمی‌گیرد.

در حقیقت، اساس عملکرد انواع مختلف اسکنرها شبیه به اسکنرهای تصویری است که از آنها برای انتقال تصاویر، متن یا دست‌نوشته‌ها به رایانه و ذخیره و ویرایش اطلاعات استفاده می‌شود.

وقتی نخستین بار از اسکنرها سخن به میان آمد، تصور می‌شد جانشینی برای دستگاه‌های عکسبرداری از راه دور است که می‌تواند یک سیگنال آنالوگ خطی را از میان خطوط استاندارد به گیرنده ارسال کند. اما این دستگاه‌ها بتدریج توسعه پیدا کرده یا فراتر از اسکنرهای تصویری گذشته است. در حقیقت، امروز دیگر استفاده از اسکنرها به انتقال اسناد و تصاویر دنیای واقعی به درون رایانه محدود نمی‌شود. برای درک بهتر دنیای اسکنرها نمونه‌ای از آنها را با کاربردهای متفاوت مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در جستجوی مواد آلرژی‌زا

اطلاع از آنچه در مواد غذایی وجود دارد برای آن دسته از افرادی که از برنامه غذایی خاصی تبعیت می‌کنند موضوع بسیار مهمی است. آنها فقط افرادی نیستند که می‌خواهند با رعایت یک برنامه غذایی متعادل به وزن ایده‌آل برسند، بلکه مبتلایان به آلرژی یا به عبارتی افرادی که نسبت به گروه‌هایی از مواد غذایی حساسیت دارند نیز باید نسبت به آنچه می‌خورند اطلاع کافی داشته و بسیار مراقب باشند. گاهی اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی موادغذایی کامل نیست یا این‌که ممکن است تولیدکننده از درج بعضی محتویات مواد غذایی روی بسته‌بندی آن خودداری کند و به این ترتیب نمی‌توان از وجود نداشتن ترکیبات آلرژی‌زا درمواد غذایی مختلف اطمینان حاصل کرد.

اسکنرTell Spec ابزا‌رک کوچکی است که به شما این امکان را می‌دهد بتوانید پیش از این‌که برای خوردن یا حتی خرید یک ماده غذایی تصمیم‌گیری کنید، محتویات آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. این اسکنر به امواج لیزری ضعیف و یک طیف‌سنج مجهز شده است که می‌تواند حتی در شرایطی که ماده غذایی در یک پوشش پلاستیکی بسته‌بندی شده یا در یک محفظه شیشه‌ای قرار دارد نیز مواد مختلف را در آن شناسایی کند.

پس از اسکن ماده غذایی برنامک اختصاصی این اسکنر که روی لپ تاپ، تبلت یا گوشی‌های هوشمند قابل نصب است، اطلاعاتی را به سرویس ابری مرتبط با آن ارسال می‌کند. نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات ارسال شده دربردارنده اطلاعاتی درباره میزان کالری و همچنین محتوای مواد موجود از جمله مواد نگهدارنده، مواد آلرژی‌زا، چربی و دیگر ترکیبات موجود در آن ماده غذایی است. اما برای این که کاربر بتواند از خدمات مبتنی بر سیستم پردازش ابری این برنامک استفاده کند باید هزینه‌ای را به عنوان حق عضویت پرداخت کند. البته با خرید یک اسکنر کاربر می‌تواند برای یک‌سال به طور رایگان از این خدمات استفاده کند. پس از آن باید هزینه عضویت سالانه این خدمات را که حدود 180 هزار تومان است، پرداخت نماید.

عکس‌های آنالوگ را دیجیتالی کنید

زمانی که عکاسان قدم به وادی دیجیتال گذاشتند سرنوشت فیلم‌های نگاتیو به‌عنوان یک موضوع جدی مطرح نبود و شاید بتوان گفت آن زمان عکاسان آنقدر محو امکانات و ویژگی‌های عکاسی دیجیتال شده بودند که اصلا کسی به این موضوع فکر نمی‌کرد. اما پس از مدتی علاقه‌مندان به عکاسی آنالوگ که مجموعه‌ای از خاطراتشان را در قاب آنالوگ ثبت کرده بودند، به این فکر افتادند راه چاره‌ای برای این کار بیابند. گروهی از علاقه‌مندان به عکاسی آنالوگ در اتریش موفق شده‌اند با استفاده از یک راهکار ساده برای عکاسان نسل دیجیتال این امکان را فراهم کنند تا با استفاده از نگاتیو آثار قدیمی، یک نسخه دیجیتالی از این عکس‌ها تهیه کنند.

این اسکنر که براساس نام شرکت ابداع‌کننده Lomography نامگذاری شده ابزار کوچکی است که کاربرمی تواند به کمک آن از گوشی همراه هوشمندش برای اسکن نگاتیو عکس‌های قدیمی استفاده کرده و آنها رابه فایل‌های دیجیتال تبدیل کند. برای این کار به جای استفاده از یک اسکنر مسطح یا یک اسکنر حرفه‌ای فقط کافی است گوشی تلفن همراه هوشمند خود را که سیستم عامل آن اندروید یا ios است، داخل این اسکنر قرار دهید و نگاتیو‌ها را هم داخل محفظه آن بگذارید.

با استفاده از این اسکنر نسخه دیجیتالی با کیفیتی از نگاتیو این عکس‌ها تهیه خواهد شد که می‌توانید آن را در جایی ذخیره کرده یا حتی عکس‌های مورد نظرتان را مجدد چاپ کنید.

در جستجوی E- coli

مسمومیت غذایی یکی از تجربه‌های ناخوشایندی است که ممکن است انسان در زندگی با آن مواجه شود. مسمومیت غذایی اغلب ناشی از باکتری ویژه‌ای به نام E-coli است که در غذای مسموم یا غذایی که بخوبی پخته نشده باشد، وجود دارد. متاسفانه پیش از این‌که بخواهید غذایی بخورید این امکان وجود ندارد که بتوان مسموم بودن آن را تشخیص داد یا به عبارتی بتوان ردپای باکتری E-coli را در آن ماده غذایی پیدا کرد. مسمومیت ناشی از پخته نشدن کامل گوشت از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی است. گروهی از محققان دانشگاه UCLA برای کاهش احتمال مسمومیت ناشی از خوردن مواد غذایی گوشتی ناسالم اسکنری را طراحی کرده‌اند که می‌تواند به کمک دوربین گوشی تلفن همراه کاربر به او این امکان را بدهد پیش از خوردن یک ماده غذایی از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده و از مواجه شدن با مسمومیت غذایی و پیامدهای ناخوشایند ناشی از آن پیشگیری کند. این اسکنر در حقیقت به‌عنوان یک ابزار جانبی به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند متصل می‌شود و عملکرد آن مبتنی بر نقاط کوانتومی است که به‌عنوان نقاط بسیار کوچک نیمه‌رسانا عمل کرده و گوشی تلفن همراه کاربر را به یک میکروسکوپ فلوئورسنت تبدیل می‌کند. با استفاده از این میکروسکوپ هرگونه علائمی مبنی بر وجود E-coli قابل تشخیص و شناسایی خواهد بود. این اسکنر نخستین ابزار ساده برای شناسایی این باکتری در موادغذایی است. این گروه از محققان در تلاش هستند علاوه بر این باکتری، امکان شناسایی دیگر انواع باکتری‌های مضر و بیماری‌زا را نیز به همین روش فراهم کنند.

روی هوا اسکن کنید

اصطلاح Copy & Paste از جمله اصطلاحات شناخته شده و نام‌آشنا برای کاربران دنیای دیجیتال است که به نظر می‌رسد نیازی به توضیح و آموزش ندارد. اما گروهی از محققان خوش‌ذوق اسکنرهایی را طراحی کرده‌اند که انجام این کار را در دنیای واقعی و خارج از دنیای مجازی امکانپذیر می‌سازد. ابزارک طراحی شده برای این کار یک ابزار دوکاره است که کار یک اسکنر و یک چاپگر را به‌طور همزمان انجام دهد. این اسکنر از یک مکان فیزیکی عکسبرداری می‌کند و سپس تصویر ثبت شده را به یک سطح فیزیکی دیگر منتقل می‌کند.

کاربر برای استفاده از این اسکنر با یک کلید سطح مورد نظرش را اسکن کرده و با یک کلید دیگر تصویر اسکن شده را چاپ می‌کند. برای استفاده از این ابزار به هیچ نوع کاغذ مخصوص یا تجهیزات دیگری نیاز ندارید. می‌توانید به سادگی هر تصویری را اسکن کرده و دوباره آن را روی یک سطح مسطح به نمایش درآورید. برای این کار باید این اسکنر کوچک را به آرامی روی سطح تصویر مورد نظرتان به حرکت درآورید و سپس اسکنر را روی یک سطح خالی بگیرید تا تصویر اسکن شده به نمایش درآید.

شناسایی رنگ‌هایی از جنس طبیعت

گروهی از محققان بتازگی از نسل جدیدی از اسکنرهای تشخیص رنگ رونمایی کرده‌اند که می‌تواند ترکیب رنگی معادل هر رنگی را که شما در طبیعت می‌بینید در دنیای دیجیتال بازآفرینی کند. در حقیقت، نرم‌افزار ترکیب رنگ اختصاصی که برای این اسکنر طراحی شده می‌تواند هر رنگی را که در دنیای واقعی وجود دارد، در دنیای مجازی هم بسازد. این اسکنر اطلاعات دریافتی درباره رنگ اسکن شده مورد نظر کاربر را به یک برنامک اختصاصی که برای این کار در نظر گرفته شده ارسال می‌کند و به این ترتیب این اطلاعات به عنوان یک نمونه رنگ دیجیتال ثبت و ذخیره می‌شود.

این اسکنر می‌تواند برای طراحان دکوراسیون داخلی، گرافیست‌ها، آرایشگرها، موزه‌دارها، نقاش‌ها و حتی مهندسان به عنوان یک ابزار کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت می‌توان گفت این ابزار کوچک بسیار کاربردی است که در طیف وسیعی از زمینه‌های هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به گفته گروهی که این اسکنر را طراحی کرده‌اند، یکی از مهم‌‌ترین کاربردهای این اسکنر به حوزه پزشکی مربوط می‌شود.

پزشکان متخصص پوست از این اسکنر در بهینه‌سازی فرآیند درمان بیماران مبتلا به سوختگی که پوست بدنشان بشدت آسیب‌دیده استفاده می‌کنند.

پیش از این پزشکان متخصص پوست در بازسازی و ترمیم پوست آسیب‌دیده بدن از رنگ‌های معمولی برای رسیدن به ترکیب مورد نظرشان استفاده می‌کردند. اما این اسکنر به آنها این امکان را می‌دهد پوستی را برای بیمار تهیه کنند که رنگ آن کاملا متناسب با رنگ طبیعی پوست بدن بیمار است.

اسکنری که معلم موسیقی است

ساخت یک قطعه موسیقی کار دشواری است که حتی اگر از هنر موسیقی سررشته داشته باشید هم شاید نتوانید از عهده انجام این کار برآیید. اما آن دسته از افرادی که در زمینه موسیقی از استعداد خاصی برخوردارند، می‌توانند با استفاده از اسکنری که برای آهنگسازی طراحی و ساخته شده است آهنگسازی را نیز تجربه کنند. این اسکنر کوچک که توسط گروهی از محققان دانشگاه متروپولیتن توکیو طراحی شده است، می‌تواند همزمان با نوشته شدن نت‌های موسیقی روی سطح کاغذ آن قطعه را بنوازد. به محض این‌که اسکنر را روی نت‌های نوشته شده روی کاغذ قرار می‌دهید، اسکنر هریک از نت‌ها را خوانده و با در کنار هم قراردادن آنها، قطعه موسیقی را که نوشته‌اید، می‌نوازد.

در حقیقت اساس عملکرد این اسکنر به گونه‌ای است که هر یک از نت‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و براین اساس یک نسخه رایانه‌ای از قطعه موسیقی نوشته شده را به صدا درمی‌آورد. این اسکنر حتی این قابلیت را دارد که با دیدن واژه پیانو یا گیتار که روی کاغذ نوشته شده، تشخیص دهد قطعه‌ای را که می‌نوازد براساس صدای چه سازی بنوازد. این اسکنر می‌تواند یک ابزار کمک آموزشی کارآمد برای آن دسته از افرادی باشد که بتازگی آموزش موسیقی را آغاز کرده‌اند. آنها می‌توانند نت‌های موسیقی را روی کاغذ بنویسند و با استفاده از این اسکنر با اصول آهنگسازی نیز آشنا شوند. این روش یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای آهنگسازی است؛ چرا که به کاربر این امکان را می‌دهد بتواند همزمان با نوشتن نت‌ها نتیجه کارش را بشنود و ایراد‌ها و خطاهای احتمالی را برطرف کند.

فرانک فراهانی جم‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها