کاربرد شبکه‌های اجتماعی برای حرفه‌ای‌ها

شبکه‌های اجتماعی تخصصی

نخستین گام‌ها برای ایجاد اینترنت از سوی دانشمندانی برداشته شد که شبکه‌ای برای انتقال فایل بین بخش‌های مختلف یک دانشگاه و نیز بین دانشگاه‌های مختلف را راه‌اندازی کردند. در حقیقت می‌توان گفت که هدف از راه‌اندازی این شبکه، ارتباط بهتر میان پژوهشگران در مناطق مختلف بود.
کد خبر: ۶۴۴۷۸۵
شبکه‌های اجتماعی تخصصی
با شکل‌گیری اینترنت، مفهوم ارتباط دچار تحول شد، این‌بار دامنه این تحول فقط به محققان و استادان دانشگاه محدود نمی‌شد، بلکه همه افرادی را که به آن دسترسی داشتند شامل می‌شد. دیگر لازم نبود برای اطلاع از دوستی که در آن سوی جهان زندگی می‌کند هفته‌ها منتظر نامه بمانیم یا این که هزینه زیاد تلفن زدن به او را تقبل کنیم. ایمیل و چت صوتی و تصویری امکان ارتباطی زنده‌تر، طولانی‌مدت و صد البته بسیار ارزان‌تر را پدید آوردند.

اما در چند سال اخیر، پدیده‌ای در اینترنت به وجود آمد که همه ارتباطات اینترنتی را یک بار دیگر دگرگون ساخت و این پدیده چیزی نبود جز شبکه‌های اجتماعی. شبکه‌های اجتماعی را می‌توان مجموعه‌ای از همه شیوه‌های ارتباطی نظیر ایمیل، چت تصویری و صوتی و نیز قابلیت‌های جدید دیگر دانست. در واقع بسیاری از شبکه‌های اجتماعی معروف، بسته‌ای از قابلیت‌های مختلف ارتباطی را در خود جای داده‌اند.

البته شبکه‌های اجتماعی درست همانند هر چیز دیگر ساخته دست بشر، مشکلاتی را نیز به‌دنبال دارد که باید آنها را مدنظر قرار داد. یکی از ایرادهایی که نسبت به شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، اتلاف وقت است. چه بسیارند کسانی که ساعت‌ها از وقت خود را در شبکه‌ها می‌گذرانند بدون این‌که بهره آنچنانی از زمان خود ببرند. شاید اصلی‌ترین دلیل این اتلاف وقت را باید در نبود هدف مشخص از حضور در شبکه‌های اجتماعی دانست. به همین دلیل شاید بتوان گفت با تخصصی‌تر کردن شبکه‌های اجتماعی بتوان از این شیوه ارتباطی استفاده بیشتری کرد.

شبکه‌های اجتماعی تخصصی

امروزه شبکه‌های اجتماعی فراوانی وجود دارد که به‌طور مشخص برای دسته‌ای مشخص از افراد مناسب است. برای نمونه شبکه اجتماعی پزشکی مکانی برای تبادل اطلاعات بین متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی است. شبکه‌های اجتماعی گردشگری نیز مکان خوبی برای اطلاع یافتن از مکان‌های دیدنی در سراسر دنیا و از آن مهم‌تر ارتباط با علاقه‌مندان سفر خواهد بود.

البته دامنه مزایای شبکه‌های اجتماعی تخصصی فقط به این موارد محدود نمی‌شود. این شبکه‌ها می‌تواند برای صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان محصولات و ارائه‌کننده خدمات گوناگون نیز بسیار سودمند باشد. در شبکه‌های اجتماعی عمومی طیف گسترده‌ای از کاربران با گرایش‌ها و سلیقه‌های گوناگون حضور دارند، همگونی کاربران در شبکه‌های اجتماعی تخصصی سبب می‌شود تبلیغات به شکلی بسیار موثرتر و کارآمدتر صورت گیرد.

با این‌که تا چندی پیش بسیاری بر تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی تاکید داشتند، اما تجربه بسیاری از کسب و کارهای کوچک نشان داده چنین رویکردی چندان هم ثمربخش نیست و به همین دلیل خیلی از آنها به معرفی محصولات و خدمات خود در شبکه‌های اجتماعی تخصصی روی آورده‌اند.

معرفی چند شبکه اجتماعی تخصصی

شبکه اجتماعی تخصصی سفر

سایت couchsurfing یکی از مشهورترین وبسایت‌ها برای علاقه‌مندان به گردش و سفر است. کاربران پس از عضویت در این وبسایت می‌توانند نوشته‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی را که در سفرهای خود تهیه کرده‌اند در آن منتشر کرده یا به معرفی شهر خود بپردازند.

یکی دیگر از قابلیت‌های این وبسایت، اعلام آمادگی برای میزبانی گردشگران است. امروزه «ارزان سفرکردن» مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر دنیا قرار گرفته است. از آنجا که تهیه مکان اقامت یکی از اصلی‌ترین خرج‌های مسافرت است، کافی است دوستی در مقصد مورد نظر داشته باشیم تا به این ترتیب از زحمت تهیه مکان و پرداخت هزینه آن خلاص شویم. این وبسایت امکان یافتن یک میزبان در سراسر دنیا را برای کاربران خود فراهم می‌کند. همچنین می‌‌توانیم از کمک کاربران بومی مقصد سفر خود برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری منطقه استفاده کنیم.

شبکه اجتماعی آشپزی

سایت BakeSpace که سال 2006 پایه‌گذاری شد، نخستین شبکه اجتماعی ویژه آشپزی و غذاست. با عضویت در این سایت می‌توانید دستور پخت مورد علاقه یا ابداعی خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و نظر دیگران را در مورد آن بدانید. همچنین می‌توانید از نوشته‌ها و عکس‌های دیگران هم برای آشپزی استفاده کنید.

در این سایت آشپزهای حرفه‌ای هم هستند که نکات ریز و مهم آشپزی را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. با عضویت در این سایت نه فقط با انبوهی از عاشقان آشپزی و شیرینی‌پزی آشنا می‌شوید، بلکه می‌توانید چیزهای زیادی را هم از آنها یاد بگیرید.

شبکه اجتماعی بافندگی

یکی از سرگرمی‌های رایج خانم‌ها (البته شاید در گذشته‌ها!) کاموابافی بود. جالب اینجاست که برای این‌کار هم شبکه اجتماعی تخصصی ایجاد شده است. سایت ravelry فرصتی را در اختیار علاقه‌مندان کاموابافی قرار می‌دهد تا بتوانند تصاویر بافته‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته، با دیگران به تبادل اطلاعات بپردازند و خلاصه از این سرگرمی خود بیشتر لذت ببرند.

شبکه اجتماعی گیمرها

برای شیفتگان بازی‌های رایانه‌ای هم شبکه‌های اجتماعی تخصصی زیادی وجود دارد. یکی از معروف‌ترین این شبکه‌ها،Raptr نام دارد. این وبسایت سال 2007 راه‌اندازی شد. در این شبکه اجتماعی گیمرها از سراسر جهان در سطوح مختلف اعم از تازه کار تا حرفه‌ای تجربیات خود در مورد بازی‌های مختلف را مبادله می‌کنند. / ضمیمه کلیک

صالح سیمری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها