معاون آموزش ابتدایی خبر داد:

حضور معلم رابط استثنایی در مدارس

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تاکید کرد:

اجرای طرح آموزش برای همه

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، بر اجرای طرح آموزش برای همه تاکید کرد.
کد خبر: ۶۴۴۴۹۷
اجرای طرح آموزش برای همه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد دیمه ور صبح امروز در نشست خبری در محل سالن اجتماعات، با گرامیداشت ایام الله دهه فجر، این روزها را فرصت بسیار مناسبی برای نگاه مجدد به آرمان های انقلاب اسلامی و بررسی علل ایجاد و وقوع انقلاب و همچنین استمرار و جاودانگی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی با معرفی خبرنگاران به عنوان سفیران نور گفت: خبرنگاران با ارتقاء سطح دانش در جامعه منجر به افزایش آگاهی ملت شده و با بالا گرفتن معرفت در کشور نیز امیدواریم شاهد اثرگذاری خدمات و برنامه های دولت در زمینه های مختلف باشیم.

دیمه ور یکی از مشکلات رایج در آموزش و پرورش را عدم آگاهی صحیح و همچنین عدم بستر سازی فرهنگی در سطح جامعه دانست و افزود: امید است با برگزاری چنین نشست هایی در دستگاه تعلیم و تربیت ارتباط دوسویه بین این نهاد و جامعه برقرار شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش ضمن معرفی مهم ترین اهداف و برنامه های معاونت آموزش ابتدایی، اظهار کرد: مدیریت این حوزه در سطح کشور در قالب سه دفتر دبستانی، عشایر و مناطق کمتر توسعه یافته و پیش دبستانی صورت می پذیرد.

وی افزود: اصل فعالیت ما در سطح ملی به عنوان وظیفه ستادی، برنامه ریزی، نظارت، راهبری، کنترل و ارزشیابی و ارزیابی فعالیت های آموزش وپرورش در دوره ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش تهیه پیش نویس مقررات، ضوابط و دستور العمل ها، برنامه ریزی برای عملیاتی کردن اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین در سطح ملی و همچنین فراهم کردن عدالت آموزش و دسترسی همه افراد لازم التعلیم از آموزش رایگان را از جمله اهداف این حوزه برشمرد.

دیمه ور اظهار کرد: برنامه آموزش برای همه با عنوان «EFA»، گامی مهم برای فراگیری و مادام العمر نمودن یادگیری همگانی در سطح کشور است.

دو دوره شدن ابتدایی، صراحت سند تحول بنیادین است

دیمه ور درباره دو دوره شدن دوره ابتدایی و همچنین صدور گواهی تحصیلی در پایان هر سه سال، گفت: در اجرای ساختار نظام آموزشی که ایراداتی به آن وارد است، چرا که در ستاد، پایه ششم با عجله وارد ساختار نظام آموزشی شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود:‌ دو دوره شدن ابتدایی، صراحت سند تحول بنیادین است؛ به این معنا که باید از پایه اول تا سوم، یک دوره و چهارم تا ششم نیز یک دوره محسوب شود که درباره اعطای گواهینامه و یا برگزاری آزمون جهت صدور آن گواهینامه، باید شورای عالی آموزش و پرورش آن را تصویب کند، لذا صدور هر نوع گواهی و یا هر عنوان مشابه دیگری، نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی درباره جداسازی فضای فیزیکی دانش‌آموزان اول تا سوم از چهارم تا ششم، گفت: این طرح در مناطقی که امکانات وجود داشته باشد، در حال اجراست و باید اجرا شود، چرا که خصوصیت جسمانی و سایر مولفه‌های دیگر دانش‌آموزان پایه ششم در پایه اول متفاوت است و باید این جداسازی در مناطقی که امکانات وجود دارد، اجرا شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه چهار سال پیش با تشکیل معاونت ابتدایی، برنامه‌های خوبی برای این دوره تدوین و اجرا شد، اظهار کرد: در حال حاضر سه دفتر آموزش ابتدایی، مناطق توسعه یافته و عشایر و پیش‌ دبستانی زیر نظر این معاونت در حال فعالیت هستند. ما به دنبال اجرای اهداف برنامه «آموزش برای همه» در سطح ملی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این برنامه را فراگیر کنیم.

دیمه‌ور درباره تحصیل دانش‌آموزان مناطق عشایر و روستایی، گفت: آموزش و پرورش درباره تحصیل این دانش‌آموزان، احساس دین می‌کند و باید آموزش برای همه به طور کاملا فراگیر اجرا شود چرا که حاضر نیستیم حتی یک نفر از آموزش باز بماند.

وی افزود: اولویت معاونت ابتدایی در این است که مدارس در هر روستا فعالیت داشته باشند و امروز بر اساس آمار، تعداد قابل توجهی از مدارس روستایی با تعداد کمتر از 10 دانش‌آموز فعال هستند.

استفاده از طرح «روستا مرکزی» در مدارس روستایی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح «روستا مرکزی» نیز گفت: چنانچه در مدارس روستایی با کمبود معلم متخصص روبرو شویم، می‌توان از طرح «روستا مرکزی» استفاده کرد، البته این طرح بیشتر در دوره متوسطه اول و دوم کاربرد دارد.

دیمه‌ور ضمن تائید کمبود امکانات در مدارس عشایری و روستایی،‌ اظهار کرد: تمام تلاش خود را در جهت بهبود امکانات در این مناطق انجام می‌دهیم.

وی درباره ایجاد آموزش‌های خلاقانه در دوره ابتدایی نیز گفت: باید سوگیری نظام آموزشی، خلاقانه، خوش‌فکر، مسؤلیت‌پذیر، متدین و متفکر باشد، به این معنا که باید برای پرداختن به این موضوعات در محتوای کتب درسی، به این برنامه‌های آموزشی توجه ویژه شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکیدات سند تحول درباره «خلاقیت دانش‌ آموزان»، افزود: سند تحول در این حوزه تکلیف ویژه‌ای را تدوین کرده است و آموزش ابتدایی نیز این برنامه‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده و در همین راستا شاهدیم که در گذشته برنامه‌هایی همچون «جابربن حیان» که برنامه‌ای مبتنی بر پژوهش و حل مساله است، اجرا شده و هر ساله این جشنواره برای دانش‌آموزان ابتدایی برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح دیگری برای پرورش و خلاقیت دانش‌آموزان با موضوع «اصلاح الگوی مصرف»، افزود: این طرح یکی از برنامه‌های مسئله محور است و تلاش می‌کنیم با پاسخ به سؤالات، دانش‌آموزان را با روش حل مسئله آشنا کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره جبران ساعات آموزشی ناشی از تعطیلات مربوط به سرما در بیشتر استان‌ها نیز گفت: حوادث طبیعی اکثرا غیرمترقبه هستند و در شهر تهران نیز به دلیل بحث آلودگی هوا، شاهد تعطیلاتی بودیم، ‌اما آنچه که مسلم است، زمان آموزش هر هفته برای دانش‌آموزان ابتدایی 25 جلسه است و بر همین اساس محتوای کتاب‌های درسی تدوین می‌شود، لذا این انعطاف نیز در کتب درسی وجود دارد که در صورت تعطیلی، بتوان آن را جبران کرد.

دیمه‌ور افزود: نحوه جبران ساعات آموزشی در اختیار معلمان و مدیر مدرسه است که در برخی موارد با هماهنگی اولیا انجام می‌شود. از سوی دیگر در پایان سال تحصیلی، با توجه به اینکه امتحانات ابتدایی متمرکز نیست، می‌توان از ظرفیت روزهای آخر سال تحصیلی برای جبران این ساعات‌ استفاده کرد.

تدوین شیوه نامه‌ای برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان

وی درباره پوشش تحصیلی بیشتر دانش‌آموزان و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل،‌ گفت: در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای هستیم که بتوانیم با محوریت شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها به ریاست استاندار و با استفاده از ظرفیت سایر دستگا‌ها از جمله شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، کمیته امداد و با استفاده از ظرفیت خیرین اقداماتی انجام دهیم که حتی یک نفر نیز از تحصیل بازنماند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره تدریس ادبیات قومی در مناطق دو زبانه گفت: اساس اصل 15 قانون اساسی و زبان مشترک همه ایرانیان،‌ ادبیات فارسی است. هر چند که عنوان شده باید به ادبیات قومی و منطقه‌ای هم توجه شود که این برنامه در انعطاف‌پذیری برنامه‌های درسی وجود دارد و نیازمند تدوین مجدد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها