سال‌هاست بسیاری از حرفه‌هایی که جوانان استان خراسان رضوی در آن مهارت داشته‌اند، به تصاحب غیربومی‌ها درآمده است. به طوری که گفته می‌شود 70 هزار فرصت شغلی این استان توسط اتباع خارجی اشغال شده و از این میزان 25 هزار نفر به صورت غیرمجاز، فرصت‌های شغلی خراسان رضوی را در اختیار دارند.
کد خبر: ۶۴۳۳۴۱

به گفته کارشناسان، یکی از مشکلات بازار کار این استان به بهره‌گیری از نیروهای غیرمجاز خارجی مربوط است و این موضوع سبب ضایع شدن حقوق نیروهای توانمند بومی شده است. یکی از کارگران کارخانه چینی مقصود در این‌باره به مهر گفت: نیروی کار غیربومی حق و حقوق بومی‌ها را ضایع می‌کند، در حالی که تعداد بیکاران در این استان بالاست.

وی افزود: اغلب کارفرمایان ترجیح می‌دهند برای بیمه نکردن نیروهای تحت پوشش خود و با رعایت نکردن حق و حقوق افراد، از نیروهای غیرمجاز اتباع بیگانه استفاده کنند.

مدیرکل اتباع بیگانه خراسان رضوی نیز با تاکید بر این‌که نیروهای خارجی اغلب در مشاغل سخت و طاقت‌فرسا اشتغال دارند، گفت: نیروهای داخلی کمتر به انجام شغل‌های سخت و مشکل رغبت دارند، به همین دلیل کارفرمایان اغلب از نیروهای خارجی استفاده می‌کنند.

محمد عجمی، بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی استان برای شناسایی اتباع بیگانه غیرمجاز را جزو اولویت‌ها دانسته و افزود: چنانچه کارفرمایی بدون مجوز قانونی نیرویی از اتباع بیگانه جذب کند، طبق قانون متخلف محسوب و با او برخورد می‌شود.

وی معتقد است، آن دسته از اتباع بیگانه‌ای که به شکل قانونی وارد این استان شده‌اند، توانسته‌اند نیازهای شغلی جامعه را برطرف کنند و اغلب نیز در بخش‌هایی اشتغال دارند که شهروندان از انجام این کارها خودداری می‌کنند.وی ادامه داد: هم‌اکنون مساله اصلی به تعدادی از اتباع بیگانه مربوط است که غیرقانونی وارد استان شده‌اند و برخلاف قانون، فرصت‌های شغلی موجود را از شهروندان گرفته‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: اطلاع‌رسانی‌های لازم به منظور برخورد با اتباع بیگانه غیرقانونی صورت گرفته و این دستگاه در حال شناسایی این افراد است.

رضا احمدی با هشدار به کارفرمایانی که در بنگاه‌های اقتصادی افراد خارجی را جذب کرده‌اند، افزود: بازرسان در حال شناسایی و بازرسی از این بنگاه‌های اقتصادی هستند و در این خصوص با افراد متخلفی که نیروهای خارجی غیرقانونی را به کار گرفته‌اند علاوه بر جریمه نقدی برابر مقررات برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: اشتغال غیرمجاز افراد تبعه خارجی در نرخ بیکاری استان تاثیرات نامطلوبی برجای گذاشته و در این راستا مدیران بنگاه اقتصادی باید بدانند مهم‌ترین چالش کشور بحث اشتغال است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اعلام این‌که با جایگزین کردن نیروی کار بومی به جای اتباع خارجی، نرخ بیکاری تا حدود زیادی کاهش می‌یابد، افزود: در حال حاضر 80 هزار نفر در این استان جویای کار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها