آیا این همه مشکل بخاطر برف، طبیعی است؟

«ستاد مدیریت بحران» کجای بحران برف و سرما ایستاده است

سال‌های دهه 60 و قبل از آن شوخی رایج بود مبنی بر این‌که در خیابان‌های تهران پول ریخته شده و کسی نیست آن را جمع کند،شوخی و جدی همین ماجرا و مسائل اقتصادی بود که به مهاجرت‌های بی‌حد و حساب آن دوره به پایتخت دامن زد.
کد خبر: ۶۴۲۶۳۷
پول پارو می‌کنند

حالا اگر هنوز دلتان می‌خواهد پول‌های ریخته شده را جمع کنید، آدرس جدیدش چند صد کیلومتری دورتر از تهران و در شهرهای شمالی کشور است.

این روزها آسمان همه دق و دلی خشکسالی و مشکلات کم‌آبی زمین را بر سر شهرهای شمالی کشور و استان‌های گیلان و مازندران خالی کرده است.

در برخی از شهرهای شمالی تا 150 سانتی‌متر هم برف آمده و مشکلات قطعی برق و آب و عبور و مرور مردم را گرفتار و هراسان کرده است.

این وسط داستان مدیریت بحران متاسفانه مانند دیگر امور غیرمترقبه همان روند قابل انتقاد را طی می‌کند. هر چند که سابقه چنین برفی در استان مازندران به سال‌های نزدیک برنمی‌گردد، اما دست‌کم در استان گیلان طی 10 سال اخیر دو بار برف به بحران تبدیل شده است.

برف در سال‌های 83 و 86 در رشت و برخی از شهرهای دیگر استان گیلان به حادثه تبدیل شد که خسارت مالی برف سال 83 رقم ۳۳۳ میلیارد تومان اعلام شد و البته هیچ‌گاه آمار رسمی از تعداد قربانیان حادثه رسانه‌ای نشد.

با این تفاسیر نمی‌توان از ستاد مدیریت بحران در این استان و سازمان‌های مربوط توقع داشت نسبت به بارش برف در این روزها غافلگیر شده باشند.

گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد نبود خودروی برف‌روب و حتی ماشین‌آلاتی مانند گریدر در شهرداری و سازمان‌های مربوط در این استان سبب شده عبور و مرورهای اورژانسی و واجب مردم با مشکل روبه‌رو شود.

اما برگردیم به صحبت ابتدایی این یادداشت، حالا پول در همین شهرها پارو می‌شود.با تجربه اتفاقات برف سنگین سال‌های قبل،مردم این شهرها نگران ریزش سقف منازل خود هستند و کسانی که حاضرند برف روبی منازل مردم را انجام دهند،قیمت‌های گزافی را پیشنهاد می‌دهند.

گفته می‌شود در شهرهای این استان بنا بر متراژ منازل از 200 تا 800 هزار تومان برای برف‌روبی سقف منازل مطالبه می‌شود، ظاهرا این روزها برف ریخته شده در این شهرها منجر به پول پارو کردن برخی‌ها منجر شده، در حالی که برخی از مسئولان مربوط سرهایشان را زیر برف کرده‌اند.

مستوره برادران نصیری‌ - ‌دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها