نتایج یک تحقیق علمی نشان داد:

خطر مرگ با تماشای سه ساعت تلویزیون در روز

رئیس مرکز بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، یکی از عوامل مهم ابتلا به انواع سرطان را کم تحرکی دانست.
کد خبر: ۶۴۲۳۵۶
زن های بی تحرک در چنگال سرطان

دکتر بهزاد دماری ضمن بیان این مطلب افزود: 48 درصد زنان کم تحرک هستند. وی با اشاره به اینکه 24 میلیون نفر در کشور دارای اضافه وزن و چاقی هستند، رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف غذاهای پرچرب، غذاهای حاوی نیتریت مانند ترشیجات و رژیم غذایی فاقد میوه و سبزی را از عوامل ابتلا به سرطان دانست و گفت: 88 درصد مردم 5 نوبت میوه وسبزی را در سبد غذایی خود استفاده نمی کنند.

رئیس بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت در ادامه بیماری سرطان رابعد از بیماریهای قلبی و عروقی و مرگ ناشی از حوادث سومین عامل مرگ دانست و گفت: نظام ثبت بیماران سرطانی بهتر و کامل تر از گذشته شده است و توانسته تعداد بیماران مبتلا به سرطان را ثبت کند که همین عامل باعث نشان دادن افزایش بیماران سرطانی شده است.

وی افزایش امید به زندگی را یکی از دستاوردهای مهم بهداشتی پس از انقلاب اعلام کرد به طوری که سن امید به زندگی از 55 سال در سال 1355 به 73 سال رسیده است و افزود: ولی باید مراقب بود زیرا با مسن تر شدن افراد امکان ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد.

دماری در ادامه به هزینه های درمانی بیمار سرطانی اشاره کرد و گفت: حدود 20 میلیون تومان سالانه از زمان درمان تا زمان مراقبت هزینه بیمار سرطانی می شود.

رئیس بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سیگار به تنهایی باعث ایجاد 13 نوع سرطان می شود گفت: می توانیم با آموزش حدود 25 درصد از ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.

دماری افزود: حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر سیگاری در کشور داریم که اگر قلیانی ها را هم اضافه کنیم حدود 10 میلیون نفر می شوند. همچنین مصرف مواد مخدر مثل تریاک، هروئین، کراک و مصرف الکل در ایجاد سرطانهای معده، حنجره ومثانه نقش دارند.

وی عوامل ابتلا به سرطان در زنان را کم باروری، چاقی،‌شروع فعالیت جنسی در سنین پایین، داشتن شریک جنسی متعدد، شروع قائدگی در سن پایین،دیابت و فشار خون دانست و افزود: طبق بررسی های انجام شده در دنیا تا 20 سال آینده حدود 70 درصد افزایش سرطان خواهیم داشت که 80 درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

دماری برنامه های وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از ابتلا به سرطان را ارتقای آگاهی و سواد مردم در زمینه سرطان، ادغام غربالگری سرطان ها در نظام مراقبت های اولیه در شهر و روستا مانند سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و دهانه رحم، غربالگری و درمان عوامل خطر بیماری، کنترل عوامل مشترک خطر ساز در بیماریهای سرطانی و توسعه همکاری های بین بخشی در کاهش عوامل خطر، آلودگی هوا، شغل و خود مراقبتی اعلام کرد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها