تحقیقات جدید نشان می دهد برخی از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین «E» می توانند در نهایت به گسترش و حتی بروز سرطان ریه منجر شود.
کد خبر: ۶۴۲۲۵۸
افزایش خطر سرطان با مصرف ویتامین E

«مارتین برگو» زیست دانشگاه گوتنبرگ و مجری این تحقیقات می گوید: مصرف میزان بیش از اندازه از آنتی اکسیدان ها می تواند مضر باشد و حتی سرعت رشد هر نوع توموری را افزایش دهد.

وی افزود: اگر یک بیمار مبتلا به سرطان ریه داشته باشم هیچ آنتی آکسیدانی برای او تجویز نخواهم کرد.

این تحقیقات بر روی موش ها نشان می دهد آنتی اکسیدان ها به سلول های سرطانی امکان فرار از سیستم دفاعی طبیعی سلول های سالم را می دهد و شرایط را برای تکثیر سلول های سرطانی مهیا می کند.

مصرف این آنتی اکسیدان ها موجب شد این موش ها دو برابر سریع تر از میزان طبیعی جان خود را از دست بدهند و این تاثیر وابسته به میزان دوز مورد مصرف بود.

به گفته برگو، اگر دوز کمتری آنتی اکسیدان به بیمار داده شود تومور سرطانی با سرعت کمتری رشد می کند و اگر میزان دوز بالا باشد تومور نیز سریع تر بزرگ می شود.

این یافته ها که نتایج آن در نشریه «Science Translational Medicine» منتشر شده است به این معنا نیست که باید مصرف رژیم غذایی طبیعی و غنی از آنتی اکسیدان ها را رها کرد.

در این بررسی های آزمایشگاهی موش ها روزانه تحت مصرف دوزهای مکمل ویتامین E از چهار تا 50 برابر مصرف روزانه توصیه شده در آمریکا بودند.

هنوز مشخص نیست که آیا آنتی اکسیدان ها می توانند موجب بروز سرطان ریه شوند یا فقط بیماری را در افرادی که سرطان ریه دارند، تشدید می کند.

ماه گذشته بررسی دهها مطالعه نشان دهنده هیچ شواهد روشی از تاثیرات مفید مکمل های غذایی بر روی بیماری قلبی سرطان و مرگ و میر بود.

آزمایش های انسانی نیز نشان داده است که آنتی اکسیدان بتا کاروتن، ویتامین A و ویتامین E خطر بروز سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش می دهد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها