اجرای آزمایشی «روز بدون کیف و کتاب»

مدارس پنجشنبه‌های سال آینده هم تعطیل هستند

78 درصد از مخاطبان برنامه مناظره تلویزیون موافق تعطیلی پنجشنبه مدارس کشور بودند

تعطیلی پنجشنبه مدارس؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

سرنوشت تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس یکی از صدها دغدغه خانواده‌ها و اولیای آموزش‌و‌پرورش کشور است. عده‌ای می‌گویند با تعطیل‌شدن پنجشنبه‌ها معلمان می‌توانند با داشتن فرصت مناسب تحقیق و پژوهش کرده و در نظام آموزشی تاثیرگذارتر باشند، گروهی از خانواده‌ها نیز از این طرح دفاع کرده و ادعا می‌کنند به این شکل توانسته‌اند زمان بیشتری با فرزند خود سپری کنند، اما در مقابل نظرات موافقان این طرح، برخی یادآور می‌شوند که زمان آموزش کم شده، اما حجم کتاب‌های درسی تغییر نکرده است.
کد خبر: ۶۴۱۲۵۳

افزون بر این عنوان می‌شود که در کشور ما روزهای تعطیل زیادی وجود دارد به همین دلیل باید فرصت را برای آموزش دانش‌آموزان از دست نداد. برای روشن و مطرح شدن نظرهای مخالفان و موافقان، برنامه مناظره روز گذشته به این موضوع اختصاص پیدا‌کرد و نتیجه نظرسنجی این برنامه که از بینندگان خواسته بود نظر خود را درباره تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس اعلام کنند، با رای 78 درصدی موافقان این طرح به پایان رسید.

نظام آموزشی ما در طول سال‌ها آن‌قدر تغییر کرده که 12 میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون معلم آن تاکنون نتوانسته‌اند خط مشی ثابتی را تجربه کنند. تعطیلی مدارس در پنجشنبه‌ها یکی از این مسائل است، 34 ماه پیش دستور اجرایی شدن این طرح در سراسر کشور صادر شد، به این شکل که ابتدا از مدارس ابتدایی آغاز شد و از سال تحصیلی 92 ـ 91 تمام مقاطع تحصیلی ملزم به اجرای آن شدند.

بیشترین موافقان این طرح فرهنگیان و دانش‌آموزان هستند و بیشترین مخالفان هم والدین شاغل؛ زیرا موافقان این طرح می‌گویند تعطیلی مدارس سبب می‌شود دانش‌آموزان در کنار خانواده بهره بیشتری از محیط اجتماعی ببرند. این درحالی است که نباید مخالفت والدین شاغلی را که روزهای پنجشنبه سرکار می‌روند، نادیده گرفت. افزون بر این برخی دانش‌آموزان نیز ادعا می‌کنند ساعت‌های آموزشی روزانه آنها افزایش پیدا کرده و در طول روز خسته می‌شوند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که با اجرایی شدن این طرح قرار است دانش‌آموزان یک روز بدون کتاب  در مدرسه باشند که شامل 50 ساعت آموزش غیردرسی در محیطی شاد است، ولی واقعیت این جاست که آموزش و پرورش امکانات و بودجه مناسب برای عملی کردن چنین برنامه‌هایی را ندارد.

هرچند  طرح فوق در دولت گذشته اجرایی شد، اما بین دولتمردان دولت یازدهم طرفداری ندارد، زیرا از همان ابتدای شروع به کار دولت جدید زمزمه لغو آن به گوش رسید.

روز گذشته برنامه مناظره با حضور پنج کارشناس روی آنتن رفت. علی‌اصغر احمدی عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه تهران، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش، ابراهیم سحرخیز معاون وزیر سابق آموزش و پرورش، علی‌رضا علی‌احمدی وزیر پیشین آموزش و پرورش و حمیدرضا کفاش نماینده دولت در برنامه مناظره حاضر شده و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

در ابتدای برنامه علی‌اصغر احمدی، عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه تهران درباره این طرح گفت: مساله اینجاست که باید پرسید تعطیلی باید مربوط به همه دوره‌ها باشد یا نه. نکته دیگر مسائل معلمان است، زیرا معلمان ابتدایی سالیان سال اعتراض کرده و می‌گفتند ما شش روز سر کار می‌رویم، ولی دبیران راهنمایی و دبیرستان چهار روز سر کار می‌روند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش نیز در دفاع از این طرح افزود: جایگاه معلمان در گذشته به این شکل نبود، زیرا معلم استاد و پژوهشگر است و در این طرح زمان مناسب را در اختیار دارد تا به پژوهش بپردازد. به گفته حاجی‌بابایی این طرح به دیگر طرح‌های آموزش و پرورش وابسته است، به همین دلیل این طرح به تنهایی نمی‌تواند تغییر کند.

ابراهیم سحرخیز، معاون وزیر سابق آموزش و پرورش نیز در این برنامه اظهار کرد: چگونه می‌توان انتظار داشت معلم را در ردیف پژوهشگر حساب کرد و از او انتظار داشت که پژوهش کند و توانایی‌های علمی خود را افزایش دهد، جامعه هدف ما  بیش از 60 درصد جامعه دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد؛ این درحالی است که 60 درصد آنها نیز خانم هستند با این طرح معلم فرصت تحول پیدا می‌کند در غیر این صورت نمی‌توان از او انتظار داشت نظام آموزشی را متحول کند.

این درحالی است که به گفته وی 30 درصد مدارس کشور روستایی و در مناطق صعب‌العبور است و افرادی که معلمی نکرده باشند، نمی‌توانند راهنمای خوبی در این زمینه باشند.

نماینده دولت در برنامه مناظره در پاسخ به وی گفت: در این برنامه از حرکت‌های ژورنالیستی جلوگیری کنیم، زیرا زمان انتخابات تمام شده و وزیر جدید از جنس معلمان است.علی‌رضا علی‌احمدی، وزیر پیشین آموزش و پروش نیز در این برنامه یادآور شد: اولین نکته این است که تصمیم گرفته شده مشروع و قانونی است و معلمان رضایت نسبی قابل قبولی از آن دارند.

حمیدرضا کفاش که به عنوان نماینده دولت در برنامه مناظره حاضر شده بود، در نقد این طرح تاکید کرد: موضوع باید تفکیک شود، زیرا دولت درصدد اضافه کردن باری به دوش معلمان نیست. این درحالی است که تعطیلی مدارس قانونی نبوده و نتیجه مثبتی نداشته است، افزون بر این ما تجربه موفقی دراین زمینه نداشته‌ایم.

حاجی‌بابایی در پاسخ به ادعای کفاش تصریح کرد: اگر این طرح غیرقانونی است، چرا تعطیلش نمی‌کنید یا دست‌کم اعلام کنید از مهر آینده دیگر اجرا نمی‌شود.

در ادامه، کفاش با اشاره به این‌که نظرسنجی انجام شده برای مثبت بودن این طرح گواه مناسبی نیست، بیان کرد: در کجای دنیا از چنین متدی برای این کار استفاده می‌کنند. به این شکل نمی‌توان سرنوشت جامعه را تعیین کرد.

وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ بیان کرد: مردم با یک رای رئیس‌جمهور تعیین می‌کنند، نباید گفت مردم نظر مناسبی نمی‌دهند. براساس نظرسنجی ما 67 درصد موافق، 21 درصد مخالف و بقیه سکوت کرده بودند.

حاجی‌بابایی با بیان این‌که براساس قانون ما موظف هستیم در پنج روز اول هفته برنامه آموزشی دانش‌آموزان را اجرا کنیم، ادامه داد: نمی‌توان آن را در شش روز اجرا کرد، قانون پنجشنبه‌ها را در اختیار مدیر و دانش‌آموزان قرار داده است؛ بنابراین در این روز نمی‌توان مدیر یا دانش‌آموزی را اجبار کرد.

احمدی نیز ابراز کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که میزان تعطیلات در آن بالاست، روزهای فعالیت مدارس در کشور ما 160 روز است و نکته اینجاست که 26 روز تعطیلات در کشور داریم.در ادامه این برنامه نماینده دولت در برنامه مناظره با اشاره به این‌که ما در سال 91 ـ 90 فقط 160 روز آموزشی داشته‌ایم، عنوان کرد: در بین کشورهای موفق هیچ کشوری زیر 200 روز آموزش ندارد.
در پایان برنامه، کفاش درباره برنامه دولت برای سال تحصیلی آینده بیان کرد:تا پایان سال تحصیلی تعطیلی پنجشنبه‌ها اجرا خواهد شد و در سال تحصیلی آینده نیز طرحی فوق‌برنامه به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا می‌شود، اما درمدارسی که شامل این طرح نمی‌شود، روند قبل اجرا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها