نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

همزمان با نشست ژنو 2 در سوئیس، مذاکرات دیگری درباره بحران سوریه در تهران در حال انجام است. مذاکراتی که هر چند ممکن است از نظر تعداد شرکت‌کنندگان، به پای گفت‌وگوهای در حال انجام ژنو 2 نرسد، اما بی‌تردید می‌تواند نقش مهمی بر بحران سوریه و جلوگیری از تداوم فاجعه انسانی در این کشور داشته باشد.
کد خبر: ۶۳۹۱۰۰

دیدار دیروز علی‌اکبر ولایتی و اروه دوشارت که 18 سال قبل در مقام وزیر امور خارجه توانسته بودند در مذاکراتی فشرده و طولانی در دمشق نقش مهمی در ثبات منطقه همزمان با جنگ 16 روزه لبنان و رژیم صهیونیستی ایفا کنند، از این‌رو اهمیت دارد که به نظر می‌رسد دعوت از وزیر اسبق خارجه فرانسه می‌تواند گامی به سوی نزدیکی تهران و پاریس برای مهار بحران منطقه‌ای در سوریــه محسوب شود.

هر چند در جریان مذاکرات هسته‌ای، برخی مواضع وزیر خارجه فرانسه حکایت از تندروی این کشور در برقراری رابطه با تهران داشت، اما اکنون به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در روابط دوجانبه در حال شکل‌گیری است و ممکن است منافع مشترک ایران و فرانسه در مبارزه با تروریست‌های مستقر در سوریه، دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند.

اروه دوشارت، وزیر امور خارجه پیشین فرانسه که امروز با محمدجواد ظریف دیدار خواهد کرد، دیروز در دیدار با علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تاکید کرد: ایران باید در جایگاه واقعی خود در صحنه بین‌المللی مستقر شود. او همچنین گفت: برای من حائز اهمیت است که ایران دوباره خود را در صحنه بین‌المللی بازیابی کند.

به گزارش ایرنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این دیدار اظهار امیدواری کرد که سفر وزیر امور خارجه پیشین فرانسه به تهران مقدمه‌ای برای آغاز یک همکاری ارزشمند همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و فرانسه باشد.

وی افزود: من و شما سابقه خوبی در همکاری مشترک در زمان تصدی وزارت امور خارجه با یکدیگر داشته‌ایم.

ولایتی اظهار کرد: موقعی که از شما دعوت کردیم و شما نیز دعوت را پذیرفتید به یاد خاطرات آن زمان بودم که با شما کار بسیار ارزشمند در جهت منافع ایران، فرانسه و صلح در منطقه انجام دادیم. در جنگ 16 روزه بین لبنان و اسرائیل من و شما در دمشق طی اقامت طولانی و ملاقات‌های متعدد اقدامات موثری انجام دادیم. وی اظهار امیدواری کرد همکاری جدید ایران و فرانسه بتواند به حل بحران سوریه کمک کند.

دوشارت: نیاز به همکاری داریم

همچنین وزیـــر امورخارجه پیشین فرانسه نیز در این دیدار اظهار کرد: خاطرات بسیار دقیقی برای حل بحران سوریه از شما دارم که نقش مهمی را در این زمینه ایفا کردید.

دوشارت در حاشیه این دیدار گفت: مطمئنا در روزها و در دوره‌های آینده خبرهای بسیار مثبتی از بهبود روابط میان ایران و فرانسه وجود خواهد داشت.وی گفت: بنده نسبت به آینده خیلی خوشبین و مطمئن هستم در روزهای آینـــده و در دوره‌های آینده خواهید دید که خبرهای بسیار مثـــبت از بهبود روابط میان ایران و فرانسه وجود خواهد داشت، چرا که اراده سیاسی طرفین بر این اساس قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها