درآمدهای بلوکه شده نفتی صرف خرید هواپیما و قطعات خودرو می‌شود

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: درآمدهای بلوکه شده نفتی کشور صرف خرید هواپیما و قطعات خودرو می‌شود.
کد خبر: ۶۳۷۴۸۷

به گزارش شانا، علی ماجدی در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال اظهار کرد: احتمال می‌رود تهران چهار میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده نفتی خود را که قرار است در پی برنامه اقدام مشترک ژنو آزاد شود، صرف خرید مواد غذایی، هواپیما، ماشین آلات و قطعات خودرو از آمریکا و اروپا کند.

وی خاطرنشان کرد: آزادسازی این پول، پنجره جدیدی از همکاری با اروپا و آمریکا را خواهد گشود.تسهیل موقت برخی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به کشور امکان می‌دهد تا کالاهای غربی مانند قطعات خودرو و هواپیما و فلزات باارزش خریداری کند و تولیداتی مانند محصولات پتروشیمی را بفروشد.

برنامه اقدام مشترک ژنو بخشی از درآمدهای نفتی ایران را که تهران قادر به دسترسی به آن نبوده، آزاد می‌کند.

با این ‌که این توافق هسته‌ای تاثیر فراوانی بر صادرات نفت خام ایران که تا حدود روزانه یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده نخواهد گذاشت، اما امیدها برای بازگشت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی انرژی به ایران را افزایش داده است.

خرید گندم از آمریکا در دستور کار

در همین حال معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید گندم براساس نیاز کشور و مطابق برنامه از کشورهای اروپایی در حال انجام است.هدایت حاتمی در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: به منظور تامین کالاهای اساسی و غذایی کشور، حتی در زمان تحریم، به طور مستمر با شرکای تجاری خود در ارتباط بوده و هستیم.

وی با اشاره به فضای جدید پس از توافقات ژنو، اضافه کرد: ما کار تجاری خود را انجام می‌دهیم و بخش عمده‌ای از کالاهای موردنیاز را از کشورهای اروپایی خریداری می‌کنیم.

حاتمی با بیان این ‌که درصدد هستیم تا از آمریکا نیز گندم موردنیاز خود را تهیه کنیم، اظهار کرد: از کشورهای حوزه بالتیک، آلمان و روسیه گندم موردنیاز خود را تامین می‌کنیم، ضمن این‌ که این کشورها از قبل با ایران ارتباط تجاری داشتند و اکنون نیز این کار در حال انجام است.وی بدون اشاره به میزان گندم خریداری شده از این کشورها گفت: هرگونه اظهارنظر در این خصوص بر بازار جهانی تاثیر خواهد داشت، ضمن این‌ که صحبت در این مورد به صلاح نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها