آمریکایی‌ها تهدید کردند در صورت ادامه خشونت‌ها در اکراین، این کشور را تحریم‌ خواهند کرد

اعلام آمادگی رئیس‌جمهور اکراین برای مذاکره با مخالفان

درگیری‌ها و خشونت‌های تازه در کی‌یف، پایتخت اکراین که یکشنبه شب به اوج خود رسید، مقامات دولتی از جمله شخص رئیس‌جمهور را وادار کرد برای مذاکره با رهبران مخالفان اعلام آمادگی کند.
کد خبر: ۶۳۷۴۱۴

به گزارش ایلنا، ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اکراین ضمن پذیرفتن مذاکره با رهبران مخالفان گفت: بزودی یک کمیسیون چند حزبی برای حل بحران رو به وخامت این کشور تشکیل خواهد داد. رهبران مخالف دولت نیز این موضوع را تائید کرده‌اند.

در همین زمینه، آرسنی یاتسنیوک که رهبری حزب مخالف «سرزمین پدری» را برعهده دارد، یکشنبه شب در میدان استقلال کی‌یف در جمع معترضان گفت: رئیس‌جمهور به من تلفن کرد و گفت آنها(مقامات دولتی) برای گفت‌وگو آماده هستند.

در همین حال، ویتالی کلیچکو، رهبر حزب ائتلاف اصلاحات دموکراتیک اکراین نیز پس از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور گفت یانوکوویچ، وعده تشکیل یک کمیته بررسی برای پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور را داده است. کلیچکو افزود: بنا به وعده رئیس‌جمهور، این کمیته شامل نمایندگانی از ریاست جمهوری، دولت و احزاب و تشکل‌های سیاسی مخالف خواهد بود.

یکشنبه ناآرام

بحث گفت‌وگوی دولت با رهبران مخالفان در حالی اعلام شد که کی‌یف یکشبنه شب، شاهد درگیری شدید معترضان و نیروهای پلیس ضدشورش بود و روز ناآرامی را پشت‌سر ‌گذاشت.

به گزارش ایرنا، درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان مخالف دولت در میدان «استقلال» شهر کی‌یف به دنبال استفاده معترضان از گلوله‌های دودزا، چوب و سنگ علیه نیروهای پلیس حاضر در محل آغاز شد. این افراد قصد داشتند وارد ساختمان پارلمان اکراین شوند که با مانع نیروهای پلیس برخورد کردند.

ویتالی کلیچکو، رهبر معترضان و قهرمان پیشین بوکس جهان که در جمع معترضان حضور داشت، تلاش کرد از حمله گروهی از مخالفان به نیروهای پلیس جلوگیری کند. با این حال افراد معترض یکی از نیروهای پلیس ضدشورش را به میان جمعیت کشیده و شروع به کتک زدن وی کردند.

در همین زمینه خبرگزاری روسی ایتارتاس در گزارشی در مورد درگیری‌های یکشنبه شب عنوان کرد معترضان چهار دستگاه اتوبوس پلیس و دو کامیون را به آتش کشیدند. معترضان اکراینی که بسیاری از آنها برخلاف قانون جدید، ماسک‌های ضدگاز و کلاه‌های سخت بر تن داشتند، از کپسول آتش‌نشانی و نارنجک‌های صوتی علیه نیروهای پلیس استفاده کردند. پلیس نیز در واکنش از گاز اشک‌آور، نارنجک صوتی و خودروی آبپاش علیه معترضان استفاده کرد.

وزارت کشور اکراین اعلام کرد بیش از 70 نیروی پلیس در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. گفته می‌شود ده نفر از این زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است. گزارش شده تعداد مردم تظاهر‌کنندگان تا صبح دیروز رو به کاهش نهاد و به‌حدود 2000 نفر رسید. صبح دیروز نیروهای انتظامی در خیابان خریشاتیک در مرکز شهر کی‌یف مستقر شدند و از ساختمان‌های دولتی محافظت کردند. در همین حال سخنگوی وزارت کشور اکراین گفت تاکنون ده نفر به جرم ایجاد ناآرامی بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود این درگیری‌ها صبح دیروز نیز ادامه داشت و بیشتر در خیابان گروشوسکوی پایتخت ادامه داشت.

درگیری‌ها و تظاهرات جدید در اکراین پس از آن آغاز شد که پارلمان این کشور روز پنجشنبه هفته گذشته علاوه بر لایحه بودجه، ده لایحه دیگر از جمله اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات را نیز به تصویب رساند. براساس قانون جدید که با 235 رأی از مجموع450 عضو پارلمان اکراین به‌تصویب رسید، محاصره ساختمان‌های دولتی حداکثر تا پنج سال حبس در پی خواهد داشت.

این قانون همچنین روند تعقیب و مجازات نمایندگان پارلمان را تسهیل و آسان کرده است. علاوه بر این، طبق قانون جدید معترضانی که ماسک به چهره بزنند یا کلاه ایمنی بر سر بگذارند، جریمه یا بازداشت خواهند شد. پخش هرگونه تهمت و افترا در شبکه اینترنت نیز ممنوع بوده و افراد خاطی جریمه شده یا به حبس تادیبی تا مدت یک سال محکوم خواهند شد. جناح مخالف دولت اکراین، تصویب این لوایح در پارلمان را فقط به نفع منافع دولت این کشور خوانده‌اند.

تهدید آمریکا به تحریم اکراین

در واکنش به تحولات اخیر اکراین، آمریکا مقام‌های این کشور را به دلیل درگیری‌های خشونت‌بار میان معترضان مخالف دولت این کشور و نیروهای پلیس تقبیح و کی‌یف را به اعمال تحریم در صورت به‌کارگیری زور علیه تظاهرکنندگان تهدید کرد.

به گزارش فارس، کیتلین هیدن، رئیس شورای امنیت ملی آمریکا دولت اکراین را متهم به تشدید وخامت اوضاع در پایتخت این کشور کرد و خواستار آن شد نیروهای ویژه امنیتی از مرکز شهر کی‌یف خارج شده و مذاکرات با مخالفان هرچه سریع‌تر آغاز شود. هیدن معتقد است؛ اوضاع در اکراین بعد از آن رو به وخامت گذاشت که دولت این کشور حقوق قانونی مردم این کشور را به رسمیت نشناخته است.

رئیس شورای امنیت ملی آمریکا افزود: دولت اکراین به‌جای به رسمیت شناختن حقوق مردم، اقداماتی انجام داد که باعث تضعیف اصول دموکراسی و محدودیت آزادی‌های جامعه مدنی شده است. وی هشدار داد: دولت آمریکا با دقت روند اوضاع در اکراین را زیر نظر دارد و اگر مقامات کی‌یف اقداماتی در جهت بهبود اوضاع مردم این کشور انجام ندهند، مجبور خواهد شد در پاسخ از اقداماتی مانند اعمال تحریم‌ها علیه دولت اکراین استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها