کاهش رشد اقتصادی، رشد مصرف نفت‌چین را کاهش داد

مصرف نفت چین در سال 2013 به دلیل کاهش رشد اقتصادی، کمترین افزایش را طی پنج سال گذشته تجربه کرد، اما انتظار می‌رود این روند در سال جاری با شروع به کار پالایشگاه‌های جدید افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۶۳۷۲۹۹
کاهش رشد اقتصادی، رشد مصرف نفت‌چین را کاهش داد

محاسبات خبرگزاری رویترز و اطلاعات اولیه دولتی حاکی از این است که تقاضای ضمنی نفت در دومین کشور مصرف‌کننده نفت جهان سال گذشته 1.6 درصد (150 هزار بشکه در روز) افزایش یافته است.

مصرف نفت چین عامل مهمی در تعیین قیمت جهانی نفت است و باعث شده رشد تقاضای جهانی طی یک دهه گذشته بیشتر شود.

کاهش تقاضای نفت چین باعث شده که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، زیرا در غیر اینصورت به دلیل کاهش صادرات نفت ایران، لیبی و سودان افزایش قابل توجهی پیدا می‌کرد.

رشد 1.6 درصدی تقاضای نفت در چین کمتر از پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر افزایش 3.8 درصدی تقاضای این کشور در سال 2013 است اما با پیش‌بینی شرکت ملی نفت چین که هفته گذشته تقاضای نفت این کشور در سال 2013 را 1.7 درصد اعلام کرد مطابقت دارد.

شرکت ملی نفت چین هفته گذشته اعلام کرد: تقاضای سوخت دیزل اصلی‌ترین عامل مصرف نفت در چین طی سال‌های اخیر، در سال گذشته کاهش یافته اما مصرف بنزین 8.2 درصد افزایش یافته است.

این شرکت پیش‌بینی کرده تقاضای نفت چین در سال جاری چهار درصد افزایش خواهد یافت و تقاضای بنزین اصلی‌ترین دلیل آن خواهد بود.

آمار دولت چین در ماه دسامبر نشان داد که تقاضای ضمنی نفت چین 10 میلیون و 60 هزار بشکه در روز بوده که نسبت به اوج خود (10 میلیون و 880 هزار بشکه در روز) در سال گذشته 7.5 درصد کاهش یافته، اما نسبت به ماه نوامبر (9 میلیون و 780 هزار بشکه در روز) 1.2 درصد رشد داشته است. مصرف نفت چین در کل سال نیز 9 میلیون و 780 هزار بشکه در روز بوده است.

تقاضای ضمنی ترکیبی از نفت خام و فرآورده‌های نفتی پالایش شده وارداتی است. در این آمار تغییرات ذخایر که دولت چین آن را منتشر نمی‌کند، در نظر گرفته نمی‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه دسامبر اعلام کرد که تقاضای نفت چین در سال 2013 معادل 10 میلیون و 190 هزار بشکه در روز بوده که روزانه 370 هزار بشکه نسبت به سال 2012 بیشتر است. این آژانس رشد مشابه و نسبتا کمی را برای سال جاری پیش‌بینی کرده و اعلام کرده که با 3.7 درصد افزایش به 10 میلیون و 570 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

رشد سالانه اقتصادی چین در سه ماهه چهارم سال گذشته 7.7 درصد کاهش یافت که به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری و تقاضا در اواخر سال گذشته بود و تحلیلگران می‌گویند این روند در سال 2014 بیشتر خواهد شد، زیرا پکن روی متعادل کردن اقتصاد خود و دیگر اصلاحات عمده تمرکز دارد.

رشد اقتصادی چین در کل سال 2013، 7.7 درصد بود که نسبت به سال 2012 تغییری نداشت.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها