افشاگری، تغییر قوانین، لابی، تماس تلفنی و جلسات پشت پرده برای انتخابات امروز به پایان می‌رسد

روز سرنوشت کمیته ملی المپیک

تمام جنجال‌ها و تلاش‌های وسیع شماری از مدیران ورزشی و غیر ورزشی برای کسب کرسی‌های مدیریتی کمیته ملی المپیک ، بعدازظهر امروز با برگزاری مجمع انتخاباتی به پایان خواهد رسید؛ مجمعی که شمار نامزدهای آن دست کمی از شمار رای دهندگان ندارد!
کد خبر: ۶۳۷۰۵۷

ایران در حالی از سال 1325 به عضویت کمیته بین المللی المپیک درآمده است که پس از پیروزی اتقلاب اسلامی تاکنون حسین شاه‌حسینی (سال‌های 59-58)، مصطفی داوودی (59 تا 63)، حسن غفوری‌فرد (63 تا 65 )، مصطفی هاشمی‌طبا (65 تا 67 و 75 تا 83)، عیسی کلانتری (67 تا 71)، حسین محلوجی (71 تا 75)، رضا قراخانلو(83 تا 87) و محمد علی‌آبادی (87 تا 92) ریاست این کمیته را برعهده داشته‌اند، البته در این میان محمد علی آبادی چیزی بیش از یک سال و نیم به دلیل آنچه تعلیق ورزش ایران خوانده شد بیش از مهلت چهارساله خود بر این کرسی نشست. در مجمع انتخابات امروز 62 نفر حق رای دارند، و این در حالی است که با وجود منع قانونی حضور نامزدهای دوشغله ، امروز برای حضور در سمت ریاست (10 نفر)، دبیر‌کلی (8 نفر)، نایب رئیسی (17‌نفر)، خزانه داری (9 نفر) و هیات اجرایی (20 نفر) و در مجموع 38‌نفر نامزد شده‌اند.

موضوع تعلیق ورزش و تعویق انتخابات را می توان نقطه آغازین حاشیه و جنجال رسانه‌ای انتخاب دهمین رئیس این کمیته پس از پیروزی انقلاب خواند؛ جایی که پس از چندی محمود خسروی وفا طی چند ماه ادعاهای دنباله دار دو نکته را فاش ساخت؛ نخست اینکه تعلیق ورزش ایران از سوی کمیته بین المللی المپیک ریشه داخلی داشت و با هدف تعویق در انتخابات این کمیته انجام شد که مسئولان کمیته ملی المپیک و بویژه محمد علی آبادی این اتهام را رد کردند.

اما ادعای دوم خسروی‌وفا مبنی بر افشای تخلفات مالی در کمیته ملی المپیک نیز خیلی زود واکنش محمد علی آبادی رئیس این کمیته را برانگیخت و ماجرا به محاکم قضایی کشیده شد. موضوعی که تا همین دیروز نیز ادامه یافت؛ جایی که خسروی وفا 24 ساعت پیش از انتخابات این بار ادعای جعل امضای اعضای هیات اجرایی از سوی محمد علی آبادی برای فروش غیر قانونی ساختمان اداری سابق این کمیته را مطرح کرد. علی آبادی دیروز در واکنش به این اسناد تازه منتشر شده ازسوی خسروی وفا به مهر گفت: اسناد مربوط به فروش ساختمان گاندی را بررسی کردم، ظاهرا اشتباهی صورت گرفته و برای صورتجلسه نشست مربوط به فروش ساختمان گاندی، امضاهای گرفته شده در یک نشست دیگر را اسکن گرفته اند. به واقع امضاها به جای اینکه برای جلسه 178 هیات اجرایی باشد، برای نشست 179 است وگرنه هیچ تخلفی در رابطه با فروش ساختمان گاندی و جعل امضا نداشتیم در همین زمینه اسناد درست را روز دوشنبه در اختیار اعضای مجمع و رسانه ها قرار می دهم.

با وجود این مهدی هاشمی، رئیس فدراسیون تیراندازی و از اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در این باره گفت: طرح چنین مساله‌ای چه موضوعی را دنبال می‌کند و چرا چند روز مانده به انتخابات کمیته ملی المپیک این بحث مطرح می‌شود. طرح این موضوعات نوعی بداخلاقی است .

جنجال تغییر قوانین

دومین بحث حاشیه‌ای این انتخابات بی‌شک مربوط به تهیه آیین‌نامه انتخابات از سوی هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در روزهای منتهی به آغاز ثبت‌نام نامزدها بود که عملا راه را برای ورود جدی‌ترین رقیب همه نامزدهای گزینه‌های ریاست کمیته یعنی مصطفی هاشمی‌طبا، باسابقه‌ترین رئیس کمیته ملی المپیک مسدود کرد. آیین‌نامه‌ای که به گفته بسیاری از حقوقدانان فاقد مشروعیت حقوقی بود و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز بر این مهم صحه گذاشت.

با وجود این کمیته ملی المپیک وقعی به این اظهار نظر مشورتی نیز نگذاشت و حرف خود را بر کرسی نشاند؛ نکته‌ای که موجب بگو مگوهای نسبتا گسترده رسانه‌ای بین برخی اعضای کمیته ملی المپیک و مصطفی هاشمی‌طبا شد و بر فضای انتخابات بشدت تاثیر گذاشت.

دولت هیچ دخالتی نکرد

در شرایطی که مانند دوره‌های گذشته این تصور که دولت و به تبع آن سازمان تربیت بدنی سابق و وزارت ورزش فعلی در انتخابات اعمال نفوذ و گزینه خود را به اعضای مجمع دیکته کند، اما بنا به اقرار بسیاری از اعضای مجمع و حتی محمد علی‌آبادی و بهرام افشارزاده، رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک، دولت یازدهم همان‌گونه که وعده داده بود هیچ‌ دخالتی در این انتخابات نکرد تا هم به استقلال کمیته احترام گذاشته باشد، هم برای دخالت کمیته بین‌المللی المپیک و خطر تعلیق دوباره ورزش ایران گزک به دست برخی ندهد. البته دیروز خبر رسید که شماری از اعضای فراکسیون ورزش مجلس قصد دارند درباره این انتخابات با محمود گودرزی، وزیر ورزش جلسه‌ای برگزار کنند؛ جلسه‌ای که یا نیمه‌شب یکشنبه‌شب برگزار شده یا صبح امروز برگزار خواهد شد و باید دید وزارت ورزش همچنان بی‌طرف باقی خواهد ماند یا همچون دوره گذشته و پیش از انتخابات، فهرست دستنویسی از حوزه ریاست ورزش به اعضای مجمع فکس خواهد شد.

لابی، جلسات پشت پرده، تماس‌های تلفنی و ...

در‌ آستانه این انتخابات با یکی از اعضای مجمع کمیته ملی المپیک هم‌صحبت شدیم تا ما را در جریان شرایط برگزاری این مجمع قرار دهد. وی که نمی‌خواست نامش فاش شود، به جام‌جم گفت: در روزهای گذشته بسیاری از نامزدها تلاش گسترده‌ای برای جلب آرای اعضای مجمع انجام دادند و در این باره به شیوه‌های مختلف سعی کردند خود را به وزارت ورزش بقبولانند تا بلکه وزارتخانه از آنها حمایت لازم را داشته باشد، از طرفی جلسات پشت پرده و تماس‌های تلفنی این افراد برای جلب آرا هرگز متوقف نشد و با توجه به این‌که وزارت ورزش عملا بی‌طرفی خود را در این انتخابات اعلام کرد عملا تحرک برخی نامزدها برای جلب آرای اعضای مجمع بیشتر و بیشتر شد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: با وجود تعدد نامزدها و برخلاف تلاش اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، گزینه‌های آنها یعنی محمد علی‌آبادی و مهدی قدمی شانس چندانی برای رای آوردن ندارد و به نظر می‌رسد از بین کیومرث هاشمی، محمود خسروی‌وفا و محمدرضا داورزنی یک نفر به عنوان رئیس کمیته انتخاب شود.

به گفته این منبع آگاه هیچ بعید نیست که در مجمع امروز نامزدهای مختلف تیم مدیریتی و پیشنهادی خود را به اعضای مجمع معرفی کنند تا بلکه با تشکیل این ائتلاف‌ها بتوانند شانس خود را برای کسب کرسی‌های مورد نظر بیشتر کنند. او در این باره افزود: در بحث سمت دبیرکلی شرایط کمی متفاوت است و در حالی که چند نفر برای این سمت خیز برداشته باند، بهرام افشارزاده به نظر شانس قابل توجهی برای باقی ماندن در این سمت خواهد داشت.

در تائید صحبت‌های این عضو مجمع کمیته ملی المپیک دیروز افشارزاده پس از آن‌که مجوز قانونی لازم را برای شرکت در انتخابات کسب کرد به ایسنا گفت: فکر می‌کنم وقتی گزارش عملکردم را ارائه کنم، می‌توانم تا 98 درصد آرای مجمع را برای پست دبیرکلی به خودم اختصاص دهم.

همه نامزدهای انتخابات کمیته ملی المپیک

در شرایطی که این مجمع انتخاباتی قرار است از ساعت 15 امروز در محل سالن آمفی‌تئاتر آکادمی ملی المپیک برگزار شود، مرور اسامی نامزدهای این مجمع خالی از لطف نیست:

ریاست (یک نفر): 1‌ـ فضل‌الله باقرزاده 2‌ـ مهرزاد حمیدی 3‌ـ محمود خسروی‌وفا 4‌ـ محمدرضا داورزنی 5‌ـ محمد علی‌آبادی 6‌ـ مهدی قدمی 7‌ـ محمدجعفر کامبوزیا 8‌ـ مهدی کرباسیان 9‌ـ علی مرادی 10‌ـ کیومرث هاشمی( عکس های بالا )

دبیرکلی (یک نفر): 1‌ـ بهرام افشارزاده 2‌ـ محمدرضا داورزنی 3‌ـ اصغر رحیمی 4‌ـ شاهرخ شهنازی 5‌ـ محمد علی‌آبادی 6‌ـ مهدی علی‌نژاد 7‌ـ علی مرادی 8‌ـ کیومرث هاشمی

نایب‌رئیس (دو نفر): 1‌ـ مهرعلی باران‌چشمه 2‌ـ لطفعلی پورکاظمی 3‌ـ مهرزاد حمیدی 4‌ـ محمود خسروی‌وفا 5‌ـ علیرضا دبیر 6‌ـ افشین داوری 7‌ـ اصغر رحیمی 8‌ـ حسین رضازاده 9‌ـ رباب شهریان 10‌ـ مجید شایسته 11‌ـ مهدی علی‌نژاد 12‌ـ مهدی قدمی 13‌ـ علی کفاشیان 14‌ـ محمود مشحون 15‌ـ محمد علیپور 16‌ـ سید مهدی هاشمی 17‌ـ فریده هادوی

خزانه‌دار (یک نفر): 1‌ـ سید محمد پولادگر 2‌ـ رسول خادم 3‌ـ علیرضا دبیر 4‌ـ محمدرضا رستگار 5‌ـ محمد زارع‌پور 6‌ـ محمدعلی شجاعی 7‌ـ شاهرخ شهنازی 8‌ـ محمدجعفر کامبوزیا 9‌ـ مهدی کرباسیان

هیات اجرایی (شش نفر): 1‌ـ فضل‌الله باقرزاده 2‌ـ محمدرضا پوریا 3‌ـ محمد پولادگر 4‌ـ رسول خادم 5‌ـ افشین داوری 6‌ـ جعفر درویش‌زاده 7‌ـ حسین رضازاده 8‌ـ محسن رضوانی 9‌ـ محمدرضا رستگار 10‌ـ محمد زارع‌پور 11‌ـ کیکاووس سعیدی 12‌ـ مجید شایسته 13‌ـ محمدعلی شجاعی 14‌ـ محمدعلی صبور 15‌ـ محمد علیپور 16‌ـ خسرو قمری 17‌ـ علی کفاشیان 18‌ـ محمود مشحون 19‌ـ احمد ناطق‌نوری 20‌ـ سید مهدی هاشمی

نگاهی به دیگر نامزد‌های ریاست

فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشمیر بازی اعتقاد دارد ریاست کمیته ملی حقش است و تمام شرایط احراز این سمت را دارد.

مهرزاد حمیدی، استعفای او از ریاست فدراسیون دانشگاهی گواه آن است که ممکن است همه پیش بینی ها را نقش بر آب کند.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال که به درخشش اخیر والیبالیست‌های ایران در رویدادهای جهانی و دیگر سوابق مدیریتی‌اش می بالد.

مهدی قدمی، نایب رئیس کنونی کمیته که با توپ پر قدم به این انتخابات گذاشته و درصدد ایجاد ائتلافی برای بالا بردن شانس خود در انتخابات است.

محمدجعفر کامبوزیا، رئیس فدراسیون شطرنج اعتقاد دارد شایستگی ریاست کمیته المیپک را دارد.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس ایمدرو (ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران)، فردی کاملا اقتصادی که سابقه ریاست فدراسیون بدمینتون را هم در کارنامه دارد .

علی مرادی، دیبرکل کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا که از توانایی کسب کرسی بین المللی به عنوان یکی از عوامل لازم برای کسب کرسی در کمیته ملی المپیک نام می برد.

کیومرث هاشمی، فردی که در دولت نهم نفر دوم سازمان تربیت بدنی و در دولت دهم نفر اول ورزش در وزارت آموزش و پرورش بود. او در دولت یازدهم هم به عنوان مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش حکم گرفت اما به خاطر این انتخابات از سمت خود استعفا کرد. از او هم به عنوان یکی از خوش شانس ترین افراد برای تصدی ریاست کمیته نام برده می‌شود.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها