ایران زمین

خشک شدن هزاران هکتار جنگل در حاشیه باتلاق جازموریان

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان با اشاره به خشک شدن باتلاق بین‌المللی جازموریان در کرمان گفت: با خشک شدن این باتلاق هزاران هکتار جنگل در اطراف هلیل‌رود خشک شده و مراتع اطراف باتلاق نیز از بین رفته است.
کد خبر: ۶۳۷۰۰۸

حجت‌الاسلام محمدرضا امیری افزود: باتلاق بین‌المللی جازموریان که زمانی یکی از بزرگ‌ترین منابع آبریز داخلی جنوب شرق بود، هم اکنون به دلیل اختصاص نیافتن حقابه خشک شده است و برای حل این مشکل باید برنامه‌ریزی شود.

وی مساحت این باتلاق را 500 هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: هم اکنون بخش اعظم باتلاق خشکیده است و به بیابان تبدیل شده و این درحالی است که عملا از رودخانه‌های اصلی که وارد باتلاق می‌شدند نیز آبی به جازموریان نمی‌رسد.

امیری یادآور شد: شغل اصلی مردم منطقه کشاورزی و دامپروری است که با خشکسالی که به‌وجود آمده، مشکلات زیادی ایجاد شده است.‌/‌ مهر

کاشت دانه‌های بلوط‌ با همکاری مردم

طرح مشارکتی کاشت بذر بلوط این روزها با همکاری نیروهای مردمی و اداری، در تپه‌های روستاهای شهرستان کوهدشت استان لرستان در حال اجراست. تپه‌هایی خالی از درخت که روزگاری پر از درخت بوده، اما گسترش زمین‌های کشاورزی و دیگر عوامل طبیعی همچون خشکسالی و ریزگردها، رفته رفته ریشه‌شان را از بیخ کنده است.

رئیس اداره منابع طبیعی کوهدشت با بیان این‌که در کوهدشت بیش از 151 هزار هکتار جنگل طبیعی وجود دارد، گفت: متاسفانه حدود 30 درصد جنگل‌های کوهدشت با دخالت عوامل طبیعی، اقلیمی و انسانی از بین رفته است.

الله ‌نور محمدی افزود: کاشت بذر بلوط در واقع یک حرکت نمادین است که به‌منظور فرهنگ‌سازی از سوی خود مردم اجرا می‌شود و به‌وسیله خود آنها مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

وی اظهار امیدواری می‌کند که دیگر نقاط کوهدشت نیز از این حرکت پیروی کنند و به کمک بلوط‌ها بیایند و از مردم می‌خواهد در حفظ درخت‌ها بکوشند، زیرا جنگل‌ها متعلق به خود آنهاست.‌/‌ مهر

امدادرسانی به 6900 گرفتار در برف و کولاک

رئیس سازمان امداد و نجات کشور از امدادرسانی به بیش از 6900 نفر گرفتار در برف و کولاک در سطح کشور، طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: 1300 نفر نیز از سوی نیروهای عملیاتی تحت اسکان اضطراری قرار گرفتند.

پیرحسین کولیوند به تحت تاثیر قرار گرفتن ۱۴ استان کشور در برف و کولاک اشاره کرد و در گفت‌وگو با مهر افزود: امدادگران استان‌های اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان و یزد، در این چند روز عملیات‌های سنگینی را پشت سر گذاشتند.

وی به مصدومیت ۳۳ نفر در حوادث کولاکی روزهای گذشته اشاره و تصریح کرد: هفت مصدوم و دو خانم باردار نیز در این ایام از سوی نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند. ضمن این‌که با تلاش نیروهای امدادی 1600 تخته پتو، ۹۰۰ بسته غذایی و ۹۵ کیلوگرم خرما نیز بین مسافران در راه مانده توزیع شده است./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها