همان‌گونه که انتظار می‌رفت دیروز خبر آغاز اجرای توافق ایران و 1+5 از سی‌ام دی‌ماه تاثیر خود را بر بازارهای مختلف برجای گذاشت و اقتصاد ایران به کاهش نسبی تحریم‌ها واکنشی مثبت، اما محتاطانه نشان داد.
کد خبر: ۶۳۵۵۲۴
واکنش محتاطانه بازار به لغو تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار ما، براساس توافق دو روز پیش، کاهش تحریم‌ها و جریان ورود برخی وجوه بلوکه شده ایران از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود؛ با این حال شاخص‌های مهم قیمت در اولین روز کاری پس از این توافق با کاهش از آن استقبال کردند.

بر این اساس، دیروز قیمت ارز و سکه کاهش یافت و در این بازارها همه فروشنده شدند، شاخص بورس نیز پس از کاهش شوک‌گونه یکشنبه هفته جاری روند افزایشی به خود گرفت و چشم‌انداز معاملات در بازار خودرو روشن و خروج این بازار از رکود بهبود یافت.

نگاهی به مقدار این تغییرات نشان می‌دهد شاید هنوز بازیگران عمده بازار برای واکنش وسیع‌تر منتظر مانده باشند؛ چرا که براساس منطق اقتصاد چندان به حرف‌های سیاسی که احتمال تغییر در آن زیاد است نمی‌توان اعتماد کرد و باید منتظر ماند تا سی‌ام دی ماه برسد و بعد از مشاهده عینی اجرای توافق، اقدام کاملی انجام داد.

در نخستین تحول شاخص کل بورس و اوراق بهادار دیروز با طی روندی مثبت 1708 واحد رشد کرد و در ایستگاه 87 هزار و 112 واحدی ایستاد. به این ترتیب بخش عمده‌ای از افت تاریخی 2388 واحدی بورس جبران شد.

بر این اساس تمام شاخص‌های بورس تهران نیز دیروز روندی صعودی داشتند.

شاخص بازار اول 1303 واحد، شاخص بازار دوم 3104 و شاخص صنعت 1255 واحد رشد داشت.

همچنین دیروز 880 میلیون سهم به ارزش 3712 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد و ارزش بازار بورس نیز به 426 هزار و 682 میلیارد تومان رسید.

در همین حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی درخصوص تاثیر نهایی شدن زمان اجرای توافق‌نامه ژنو از سی‌ام دی ماه بر بازار سرمایه، تصریح کرد: با انتشار این اخبار بازار از دیروز روند مثبت را پیش گرفته است.

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا ادامه داد: خوشبختانه از دیروز شاخص‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند. وی همچنین با رد استعفای خود از سمت ریاست این سازمان، گفت: اخبار منتشر شده در این خصوص صحت ندارد.

صالح‌آبادی اظهار کرد: افت شاخص در یکشنبه هفته جاری تنها دلیل روانی داشت. وی توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

کاهش قیمت ارز و سکه

از سوی دیگر قیمت ارز و سکه روز گذشته تحت تاثیر خبر اجرای توافق‌نامه ژنو کاهش یافت. بر این اساس تا عصر دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار (طرح جدید) با 13 هزار تومان کاهش به 869 هزار تومان رسید.

قیمت نیم و ربع سکه نیز هر یک 4000 تومان و قیمت سکه یک گرمی 2000 تومان کمتر شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز حدود 1920 تومان کاهش یافت.

گزارش خبرنگار ما از بازار ارز در خیابان فردوسی نیز حاکی از کاهش قیمت دو ارز پرتقاضای بازار- دلار و یورو - است.

بر این اساس، تا عصر دیروز قیمت دلار آمریکا حدود 30 تومان و قیمت یورو 35 تومان کاهش یافته است.

معامله‌گران بازار می‌گویند شمار فروشندگان بازار در مقایسه با خریداران افزایش یافته و همین امر احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده را بیشتر می‌کند.

به گفته آنان با این حال کاهش قیمت ارز کمتر از حد مورد انتظار بوده و بنابراین ممکن است با نزدیک شدن به سی‌ام دی‌ماه بازار واکنش روشن‌تری به تحولات مثبت پیش‌رو انجام دهد.

معامله‌گران خیابان فردوسی پیش‌بینی می‌کنند قیمت دلار در اوج کاهش احتمالی خود به زیر 2900 تومان برسد و در صورت میل بیشتر قیمت‌ها به کاهش، بانک مرکزی با تدابیری جلوی آن را خواهد گرفت.

برداشتن تحریم خودروی ایران و رونق گرفتن بازار

در همین حال عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: براساس اطلاعات به دست آمده، تحریم خودرو بیستم ژانویه (سی‌ام دی) برداشته می‌شود.

فرهاد بهنیا در گفت‌وگو با مهر افزود: تصمیم تحریم خودروی ایران از جمله مسائلی بود که اوباما شخصا اتخاذ کرده و برای لغو آن نیاز به تصمیم و موافقت کنگره نیست، این در شرایطی است که با توجه به رویکرد مثبت اوباما نسبت به مذاکرات ژنو و تلاش وی برای اقدامات مناسب در جهت مذاکره با ایران، به نظر می‌رسد که این تحریم بزودی برداشته شود.

وی اظهار کرد: در مجموع بازار خودروی جهان اشباع شده است و تمامی خودروسازان خارجی به دنبال حضور در بازارهای جدید هستند.

در عین حال، واقعیت این است که بازار خودروی ایران یک بازار میلیون نفری است و تا مرز 16 میلیون خودرو کشش دارد و باید هفت میلیون خودروی فرسوده از رده خارج شود.

وی تصریح کرد: بازار ایران بازار بکری است و به طور قطع خودروسازان خارجی، بخصوص خودروسازان آمریکایی تمایل شدید به ورود به بازار ایران دارند.

وی افزود: بنابراین پیش‌بینی می‌شود لغو این تحریم در خروج بازار از رکود، افزایش تیراژ تولید خودروها و بهبود شرایط این صنعت موثر باشد.قائم مقام سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرد: با آغاز اجرای توافق‌نامه ژنو، ترافیک سفر هیات‌های تجاری ـ اقتصادی از سراسر جهان به ایران که در بیش از یک ماه اخیر ایجاد شده، سنگین‌تر خواهد شد.

سیدمهدی میرابوطالبی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بسیاری از هیات‌های تجاری ـ اقتصادی از کشورهای مختلف در نوبت سفر به ایران هستند و این روند که از بیش از یک ماه قبل و بعد از امضای توافق ژنو روند فزاینده‌ای به خود گرفته است، با توجه به توافق ایجاد شده برای اجرای گام نخست برنامه، اقدام مشترک میان ایران و 1+5، در روزها و ماه‌های آینده افزایش بیشتری خواهد یافت.

وی با بیان این مهم که کشورهای غربی بویژه تعداد قابل توجهی از کشورهای حوزه یورو گرفتار چالش اقتصادی و بحران مالی جدی هستند، افزود: در چنین شرایطی چاره‌ای جز اجرای توافق ژنو وجود ندارد و اجرای این توافق‌نامه می‌تواند کمک قابل‌توجهی برای وضع اقتصادی و مالی موجود بویژه در کشورهای غربی باشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایتالیا مبنی بر این‌که در اروپا مسابقه‌ای برای بهره‌مند شدن از ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه روابط با ایران شکل گرفته است، گفت: این حرف بویژه در شرایط کنونی اروپا حرفی کاملا منطقی و بدون هیچ‌گونه اغراق است.

به گفته معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا اگر چه یکسری مشترکات اقتصادی دارند، اما در منافع بشدت با هم رقابت دارند و هریک تلاش می‌کنند تا در مسابقه استفاده از ظرفیت‌های ایران از دیگر رقبا عقب نمانند.

کاهش قیمت جهانی نفت به دلیل گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران

پس از آن‌که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران به یک توافق شش ماهه برای کاهش برخی تحریم‌ها منجر شد و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که کنگره نباید تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کند، قیمت جهانی نفت کاهش یافت.

براین اساس بهای نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه (دوازدهم بهمن تا 19 اسفند) در ساعت 3 و 58 دقیقه بامداد دیروز (دوشنبه) به وقت گرینویچ در بازار لندن 15 سنت کاهش یافت و به 107 دلار و ده سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز دیروز در بازار نیویورک به 92 دلار و 45 سنت در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بیزنس دی‌لایو، فیلیپ فیوچرز تحلیلگر سرمایه‌گذاری شرکت چی.تات.تان در سنگاپور در این باره گفت: اظهار نظر اوباما به نفع ایران، با بالا بردن احتمال روانه شدن بشکه‌های نفت این کشور به بازارها، موجب کاهش قیمت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
تا وقتی وضع دلار همین باشه و به قیمتهای قبلی بر نگرده انتظار ارزان شدن را نداشته باشید . اجناس با باد هوا كه وارد ایران نشده كه
جواد
Netherlands
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
حالا خودروسازهای ایران دست از خودروهای قدیمی فرانسوی بر می دارند . هر چی از رده خارج در فرانسه است در ایران تولید می شود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها