رئیس جمهوری آمریکا وعده داده است که در صورت تصویب تحریم‌های تازه از سوی کنگره علیه ایران آن را وتو خواهد کرد. طبق توافقی که شب گذشته اعلام شد قرار است توافقنامه ژنو از 30 دی ماه اجرا شود. اجرای این توافقنامه در واقع می‌تواند سنجش و آزمونی باشد برای آمریکا و کشورهای غربی که تا چه اندازه به مفاد آن پایبند هستند.
کد خبر: ۶۳۵۱۸۶
اوباما می‌تواند اعتماد مردم ایران را به دست بیاورد؟

اوباما تا چه اندازه پایبندی خود را بر اجرای توافقنامه ژنو نشان خواهد داد؟ آیا او مقابل کنگره ایستادگی خواهد کرد و تصمیم تحریم نمایندگان را وتو خواهد نمود؟ آیا می‌توان باز هم به آمریکا اعتماد کرد؟ باید منتظر بود و دید که پس از آغاز اجرای توافقنامه جه اتفاقاتی خواهد افتاد.

به گزارش جام جم آنلاین شبکه‌های خبری آمریکایی از جمله سی ان ان از تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران خبر داده بودند.

رسانه‌های آمریکایی حتی اعلام کرده بودند که موافقان تحریم ایران در کنگره آمریکا به 77 نفر رسیده است. اوباما که پیش از این نیز گفته بود این تصمیم نمایندگان کنگره را وتو می‌کند شب گذشته پس از اعلام زمان اجرای توافقنامه ژنو باز هم تأکید کرد که تحریم‌های کنگره علیه ایران را وتو خواهد کرد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا گفت: توافق هسته‌ای غرب با ایران از روز بیستم ژانویه (30 دی) اجرایی می‌شود. طبق این توافق ایران با محدود کردن فعالیت غنی سازی در ازای کاهش تحریم ها موافقت کرده است.

اوباما در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد از تمرکز واشنگتن بر روی روند اجرایی شدن توافق با توجه به حساسیت غرب در باره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. وی تأکید کرده است که این توافق با سختی به دست آمده و برای حفظ امنیت و صلح منطقه و جهان، اکنون زمان آن رسیده که به دیپلماسی فرصت موفقیت بدهیم.

رئیس جمهور آمریکا باز هم در سخنانش ایران را خطری برای امنیت و صلح منطقه و جهان دانسته است، در حالی که اکنون منطقه به واسطه اعمال جنایتکارانه برخی کشورهای دیگر از جمله رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود که از تروریست‌های سلفی و تکفیری حمایت می‌کند با جنگ و خونریزی روبرو است.

رژیم صهیونیستی که دارای ده‌ها کلاهک هسته‌ای است هیچگاه به عضویت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیامده است.

بر اساس توافق ژنو، ایران تعهد کرد که غنی سازی اورانیوم را به 5 درصد برساند و روند غنی سازی 20 درصد را متوقف کند، در مقابل نیز غرب متعهد شد تحریم های اقتصادی ضدایرانی را در بازه زمانی شش ماهه کاهش دهد و پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

اوباما با استقبال از توافق بین ایران و 1+5 این اقدام را گام مهمی در روند فعالیت هسته‌ای ایران ظرف دهه‌های اخیر دانست.

وی با اشاره به این که از بیستم ژانویه روند اجرای توافق آغاز خواهد شد، در مورد دستیابی طرفین به یک راه حل جامع ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه هر نوع تحریم تازه کنگره علیه ایران را وتو می‌کنم افزود: تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، کاهش تحریم‌ها ادامه می‌یابد.

همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اکنون طرفین مذاکره خواهان تایید روند اجرای این توافقنامه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌شوند. به گفته وی آژانس انرژی اتمی عهده دار نظارت لازم بر روند اجرای این توافق شده است.

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی جهت دار اعلام کرده بود که دیپلمات‌های آگاه و مسئول در وین خبر داده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیازمند ایجاد دفتر ثابت در تهران است تا بتواند برای بازدید‌های روزانه خود از مراکز هسته‌ای ایران اقدام کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از انتشار این خبر آن را قویاً تکذیب کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز مذاکرات با ایران را بهترین فرصت برای جهان دانست که نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرده و صلحی بلند مدت ایجاد کند.

آمریکا که خود نخستین کشور استفاده کننده از بمب اتمی علیه مردم ژاپن است و همواره دخالت‌های نظامی و سیاسی این کشور در امور داخلی دیگر کشورها باعث ایجاد جنگ‌های خانماسوز و چالش‌های جدی در دنیا شده است، فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را یک نگرانی برای صلح جهانی اعلام می‌کند.

آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش داد، جان کری همچنین از توافق ایران و 6 کشور جهانی برای اجرایی کردن "برنامه اقدام مشترک" استقبال کرد.

او گفت:گفتگوها برای دستیابی به یک توافق نهایی ادامه دارد و این روندی دشوار است.

کری که برای دیدار با «لوران فابیوس»وزیر خارجه فرانسه و «سرگئی لاوروف» وزیران خارجه روسیه به پاریس سفر کرده در ادامه با دشوار خواندن مسیر منتهی به توافق هسته ای ژنو، مدعی شد :  این نخستین بار طی یک دهه گذشته است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی موقتاً باز می‌ ایستد و حتی به عقب باز می‌گردد.

آمریکا در جریان اجرای توافقنامه ژنو حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که کمی از اعتماد از دست داده خود را باز گرداند و اعتماد مردم ایران را کمی به دست بیاورد.البته این به لابی صهیوینستی نیز بستگی دارد. از زمانی که توافقنامه ژنو منتشر شد صهیونیست‌های و سران این رژیم مخالفت‌های خود را با آن اعلام کرده و از آن به عنوان یم توافقناه بد یاد کرده‌اند.

از شب گذشته که زمان اجرای توافقنامه اعلام شده است تاکنون سران این رژیم جعلی نسبت به آن موضع گیری نکرده اند. باید منتظر مخالفت‌های نتانیاهو باشیم. اکنون آنها سرگرم تشییع جنازه آریل شارون قصاب صبرا و شتیلا هستند که دو روز پیش پس از 7 سال مرگ مغزی سرانجام به درک واصل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
اگه انگلیس نباشه .ایران گلستان میشه
یگانه تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
واقعا متاسفم كه برای 4.2 ملییارد دلار بایستی غنی سازی 20 درصد را متوقف كنیم . چیزی كه ما بدست اوردیم هیچ و چیزی كه غرب به دست اورد اكثر خواسته هایشان بود . اوباما و كنگره بازی موش و گربه می كنند برای گرفتن امتیاز بیشتر . دولت تدبیر و امید تاكنون چیزی از خود نشان نداده است جز كوتاه اومدن در مقابل خواسته غربی ها، متاسفم ! شاید مذهبی نباشم اما عاشق وطنم هستم
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
فقط از این نظرخوبه هم دشمنانمون را بهتربشناسیم وهم بفهمیم این همه عزت وسرافرازی وامنیت راشهدا چه بی منت به مادادند . شاید اندكی بهترازفرصتها استفاده كنیم .......
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
به هر حال نمیش با یك ملت و یك كشور تا ابدیت قهر بود و دشمنی دید و دشمنی ورزید ، نه امكان پذیر هست و نه درست ، مطمئنا در گذشته آمریكا در كشور ما دخالت های بی جایی داشته ، اما همیشه باید به یك نقطه پایانی اعتقاد داشت ، دادن فرصت به آمریكا و كشور های غربی برای نشان دادن حسن نیت و تغییر موضوع در مورد كشورمون حركت به جا و شایسته ای بود ، امیدوارم ، كنگره آمریكا تلاش های اوباما رو برای تحقق این امر با حركت نابخردانه خراب نكنه ، و مجلس ما هم به سیاست های دولت منتخب مردم ، اعتماد كن ، همان طور كه 18 میلیون نفر اعتماد كردند و فرصت بدهند به دیپلماسی ، به هر حال آزمون بزرگی برای غرب هست
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
ها جون عمه اش ؟!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
ماملتی بزرگ هستیم جنگ را تجربه كردیم صلح را تجربه كردیم پایمال كردن خون شهیدانمان را توسط بعضی مسئولین تجربه كردیم كوتاه آمدن از غنی سازی را هم تجربه می كنیم ولی این به معنی شكست نیست ما در سختی ها خودمان را نشان داده ایم وانشاءاله ظهور آقا امام زمان را نیز تجربه خواهیم كرد.
مردم
Canada
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
خدا پدر دكتر روحانی و آقای ظریف و تیم مذاكره كننده را بیامرزه ، معلوم نبود اگر اینها نبودن تا حالا چی میخواست بشه اونایی كه نفسشون از جای گرم بلند میشه و همه امكانات به صورت صد درصد و آنلاین برخوردارن چطوری میتونن درك كنن كه مردم در این چند سال به خاطر تحریمهای سنگین به چه مشكلاتی برخورده بودن ؛ مردم در كل از این روند راضی هستند . چون حق دارن زندگی كنن .

نیازمندی ها