دود سفید از مذاکرات هسته ای بلند شد؛ خبری که از نهایی شدن زمان توافق نامه داخلی ژنو میان ایران و 1+5 و اجرای آن از 20 ژانویه (30 دی) خبر می دهد.
کد خبر: ۶۳۵۲۸۸
شمارش معکوس برای کاهش تحریم ها

به گزارش نامه نیوز، پرونده هسته ای ایران که سال‌های پرتنشی را از سرگذرانده بود، گویی قرار است روی خوش به خود ببیند و پس از موج عظیمی از تحریم‌ها و قطعنامه ها و تلاطمات سیاسی اکنون قدم در عرصه نوین بازی «برد-برد» بگذارد.

سرانجام پس از چند ماه مذاکره میان ایران و اعضای گروه 1+5 ، اختلافات موجود میان کشورها برداشته و زمان اجرای توافق ژنو مشخص شد و آنها به توافق رسیدند که برنامه اقدام مشترک یا همان توافقنامه ژنو را از 30 دی (20 ژانویه) اجرایی کنند.

دارائی های میلیاردی بلوکه شده ایران در بانک های آمریکایی و سوخت غنی شده 20 درصد؛ این 2 موضوع شاید بیشترین زمان مذاکرات کارشناسی هسته ای را به خود اختصاص داد و در نهایت با ارائه راه کارهای پیشنهادی، آخرین و مهمترین مرحله از توافق بر سر حل مناقشه‌ هسته ای ایران نیز طی شد تا اصطلاح رسانه ای برگرفته از روند انتخاب پاپ کاردینال جدید «دود سفید از مذاکرات هسته ای، بلند شد.» اینبار به سراغ مذاکرات هسته ای ژنو بیاید.

براساس گام اول ایران و 1+5  همه تحریم‌هایی که قرار است تعلیق شود و در متن توافق‌نامه آمده است، از 20 ژانویه از سوی دوطرف و به صورت همزمان تعلیق خواهد شد.براین اساس همزمان با آغاز اجرای توافق ژنو تمامی کشورهای درگیر با ماجرای هسته‌ای ایران ملزم به اجرای تعهدات‌شان که در برنامه اقدام مشترک به آنها اشاره شده است، هستند و با اجرای این توافقنامه کلید کاهش تحریم‌ها زده خواهد شد.

بهره برداری سیاسی ازسبد کالایی

این روزها با نزدیک شدن به ماه بهمن و اعلام دولت برای توزیع سبد کالایی  میان برخی از اقشار کشورمان بهانه ای شده تا شبکه های ماهواره ای این موضوع را در قالب یک سوژه خبری جذاب دنبال نمایند.  

هرچند موضوع اقتصادی به حساب می آید ولی این شبکه ها از مسئله هدفمندی یارانه ها کاملا بهره برداری سیاسی می کنند. نکته ای که قابل اعتناست خط خبری شبکه های ماهواره ای است که از سیاست اقتصادی دولت در توزیع سبد کالایی، حذف یارانه نقدی و همچنین اصلاح جدی طرح هدفمندی جانبداری می نمایند.

شرط غرب برای حضور ایران در ژنو2

بحث حضور ایران در کنفرانس ژنو دو که قرار است دوم بهمن ماه در سوئیس برگزار شود همچنان از مباحث داغ رسانه ها است. آنچه در این باره برجسته و بر آن تاکید می شود ضرورت تغییر در سیاست ایران در قبال تحولات سوریه به عنوان پیش شرط دعوت از تهران است. در واقع به نوعی تلاش می شود از حضور ایران به عنوان عاملی برای تحقق خواسته های غرب در قبال تحولات سوریه یعنی برکناری اسد از قدرت استفاده شود.

 ویلیام تلرر- دیپلمات آمریکایی در این باره می گوید: «ما می دانیم که ایران یک نقش سازنده در سوریه ایفاء‌ نمی کند و می دانیم که رهبری سوریه به حمایت تهران نیاز دارد بنابر این عوامل تاکنون به صورت منفی موثر بوده است ولی اگر تهران با یک تجدیدنظر استراتژیک مصمم به ایفای یک نقش سازنده و همکارانه در کنار جامعه جهانی حاضر شود حمایت آن ها از بشار اسد باید تغییر کند.»

آمریکا نیازمند تعامل با ایران

یکی از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، با انتشار مطلبی در روزنامه واشنگتن پست به مقامات واشنگتن هشدار داد که ایالات متحده نیازمند تعامل با ایران است اما باید مراقب افزایش قدرت این کشورباشد

به گزارش مهر،«ری تکیه» در این تحلیل خود می نویسد : یک ترس غیر معمول جهان عرب را فرا گرفته و آن اینکه دیپلماسی هسته ای ممکن است ایران و آمریکا را به سمت یک همکاری نزدیک منطقه ای سوق دهد. البته در شرایط فعلی و با توجه به میزان بی اعتمادی در هر دو کشور این موضوع بیشتر به شوخی می ماند. اما با این وجود این نگرانی در میان حاکمان عرب وجود دارد و توافقات اخیر در برنامه هتسه ای ایران که میان این کشور و غرب حاصل شده نیز بر شدت این نگرانی می افزاید البته در این مورد می توان موارد تاریخی را نیز مشاهده کرد.

 منافقین در مراسم دفن شارون

پایگاه خبری عنیان مرکازی رژیم صهیونیستی از حضور هیئتی از گروه تروریستی منافقین در مراسم دفن اریل شارون نخست وزیر سابق این رژیم خبر داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه خبری عنیان مرکازی فاش کرد: سرکردگان منافقین که در فرانسه مستقر هستند،هیئتی متشکل از 5 نفر از اعضای این گروه را با هدف عرض تسلیت به دولت اسرائیل و همچنین مشارکت در مراسم دفن «آریل شارون» که روز دوشنبه در گاوداری خود دفن اعزام کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
لطفا افراطی ها دخالت نكنند.
سعید
United States
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
دودش بیشتربه خاكستری میزنه تاسفید!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
به امید خدا
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
به نظر میرسه بهتر هست كه این مسائل برداشتن تحریم و توافق بدست آمده رو خیلی بزرگش نكنید و رسانه ها هم كمتر به اون بپردازند . مردم هم یه مقدار حساسیتشون رو نسبت به این جور مسائل پایین بیارند تا بتونیم بهترین نتیجه رو از این مذاكرات بگیریم . این هم یه جور بازی سیاسی هست و هرچه این مسئله رو بزرگترشون كنید شانس برد با امتیاز تر ایرانی ها پایین میاد . مردم هم بعد از برداشتن تحریمها بدون داد و قال كردن هم می فهمند كه تحریم برداشته شده .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها