برگی از تاریخ

احمد شاه ابدالی ارتش شاه مغول هند را شکست داد

253 سال پیش در روز 14 ژانویه سال 1761 میلادی جنگ بزرگی در پانیپات در نزدیکی دهلی میان سپاه افغان ها به فرماندهی احمدشاه ابدالی و لشکریان پادشاه مغول هند درمی گیرد.
کد خبر: ۶۳۴۹۹۲
احمد شاه ابدالی ارتش شاه مغول هند را شکست داد

به گزارش جام جم آنلاین ، در این جنگ افغان ها سپاهیان مارات و مغول هند را درهم می شکنند.پانیپات منطقه مشهوری است که اغلب اقوام آسیای جنوبی در آنجا با یکدیگر مصاف می دادند.

احمدشاه ابدالی ، پیروز این جنگ ، یک جنگجوی پشتون کوهستان های افغانستان بود که سال ها قبل از سلطنت بر افغانستان در خدمت نادر شاه، پادشاه ایران بود.

پس از کشته شدن نادر شاه، او که یکی از سرداران نادر بود به افغانستان بازگشت و قبایل افغان را تحت فرمان خود درآورد و سلسله پادشاهان دورانی را تاسیس کرد.

پس از این جنگ ، سلسله پادشاهان مغول هند که از سال ها قبل دچار فتور شده بود به قلمروی کوچکی پیرامون شهر دهلی بسنده کرد.


 
هنگام مرگ احمدشاه ابدالی در سال 1773 میلادی قلمروی پادشاهی افغانستان بیشترین وسعت خود را داشت و از تبت تا ساحل اقیانوس هند گسترده بود.

در دراز مدت، پیروزی احمدشاه ابدالی به سود کمپانی هند شرقی بریتانیا تمام شد که از ضعف سلسله پادشاهان مغول و مهاراجه های هند استفاده کرد تا شبه قاره هند را به استعمار بریتانیا درآورد.


 
علاوه براینکه این پیروزی در درازمدت منجر به استعمار هند شد بلکه بریتانیا بعدها افغانستان را نیز تحت فشار قرار داد و بخش هایی از خاک آن را تصرف کرد. همچنین هرات و بخش هایی از افغانستان که جزو خاک ایران بود نیز ازخاک کشورمان جدا شد. بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها