خسروانی: بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها استاندارد است

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: بنزین تولیدی در پتروشیمی‌های کشور استاندارد است.
کد خبر: ۶۲۹۸۱۰

این در حالی است که به اذعان سازمان حفاظت محیط‌زیست یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا کیفیت بنزین تولید داخل است. در دولت قبل به خاطر احتمال تحریم شدن واردات بنزین خام، بخشی از ظرفیت پتروشیمی‌ها تغییر کاربری یافت تا بنزین تولید کنند. به این ترتیب اعلام شد کشور از واردات بنزین بی‌نیاز شده است. با این حال با بروز آلودگی‌های گسترده هوا از چهار سال پیش، کیفیت بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها علت این موضوع اعلام شد؛ هرچند دولت‌های قبل و کنونی این موضوع را رد می‌کنند. با این حال وزارت نفت هنوز به تعهدات خود برای توزیع بنزین با کیفیت یورو4 در کشور عمل نکرده است.

به گزارش مهر، شاهرخ خسروانی تصریح کرد: با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین، میزان کمی از این سوخت از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت می‌شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه‌های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه‌های توزیع سوخت تحویل می‌شود، که کیفیت آن دقیقا مطابق با استاندارد ابلاغی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین توزیعی، استاندارد لازم را به جهت میزان آلایندگی که در هوا منتشر می‌کند، دارد یا خیر گفت: بدیهی است احتراق بنزین همانند هر سوخت دیگری، باعث تخلیه دی‌اکسید کربن و اکسید گوگرد از اگزوز خودروها می‌شود و بنزین توزیعی فعلی عموما در دو رده بنزین معمولی با اکتان 87 و بنزین سوپر با اکتان 95 است.به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مشخصات این دو بنزین با استانداردهای مورد نظر مطابقت دارد و بنزین فعلی دقیقا مطابق با استانداردهای ابلاغی شرکت ملی پالایش و پخش نفتی است.

این مقام مسئول درباره آخرین وضع عرضه و توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در کلانشهرها، اظهار کرد: اکنون بخش زیادی از پروژه‌های توسعه‌ای و ارتقای کیفیت در پالایشگاه‌ها راه‌اندازی و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. وی با اعلام این‌که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از اواسط دی‌ماه درتمام جایگاه‌های شهر اراک بنزین یورو 4 توزیع خواهدشد، تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت و برنامه زمان‌بندی شده، این بنزین به عنوان سوخت پاک ابتدا در هشت کلانشهر کشور توزیع خواهد شد که اراک به عنوان اولین هدف از پانزدهم دی‌ماه در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: هم‌اکنون بنزین یورو 4 تولیدی پالایشگاه‌های شازند، تهران، اصفهان و تبریز در حال تولید است و از پایان دی‌ماه در بیش از 50 درصد جایگاه‌های سوخت تهران و کرج، بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها