مشاورین املاک: دولت تسهیلات 100 میلیونی وعده شده را سریع‌تر بپردازد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: وعده پرداخت وام صد میلیونی مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی باعث تشدید رکود در بازار مسکن شده است، لذا دولت باید سریع‌تر این وام را پرداخت کند.
کد خبر: ۶۲۸۴۰۸

به گزارش روابط عمومی اتحادیه مشاوران املاک تهران، حسام عقبایی افزود: هم‌اکنون بازار مسکن در شوک وعده وام صد میلیونی قرار دارد و طرف تقاضا خرید خود را به تاخیر انداخته تا بلکه با این تسهیلات بتواند راحت‌تر خرید کند به همین دلیل بخشی از رکود معاملات مسکن ناشی از وعده افزایش سقف وام خرید مسکن است.وی پیشنهاد کرد: بهتر است این طرح حداکثر تا بهمن 92 مصوب شده و از نیمه سال آینده پرداخت شود تا افزایش قیمت‌ها، از قدرت اثرگذاری تسهیلات جدید نکاهد چراکه هر چقدر رکود طولانی‌تر شود، در دوره رونق، دامنه صعود قیمت بیشتر خواهد شد.وی تصریح کرد: لذا دولت تدبیری اتخاذ کند تا تسهیلات جدید خرید مسکن از نیمه 93 قابل دریافت باشد، رکود موجود به صلاح آینده قیمت مسکن نیست.

این مقام صنفی با آنالیز طرح مدنظر وزیر راه و شهرسازی برای پرداخت صد میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن گفت: گرچه وام صد میلیونی اکنون 50 درصد از قدرت خرید مسکن در کلانشهر تهران را برای طبقه متوسط فراهم می‌کند، اما همین وام در سال 95 حداکثر 30 درصد هزینه خرید مسکن را پوشش خواهد داد.

وی تاکید کرد: دولت قصد دارد طول انتظار دریافت وام خرید از صندوق‌های در آستانه تاسیس سپرده‌گذاری مسکن را سه ساله تعیین کند، اما تجربه نوسان قیمت‌ها نشان داده متوسط قیمت مسکن سالانه 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: آنالیز این طرح و تجزیه و تحلیل مدل مدنظر وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد وام جدید خرید مسکن از روزی که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار موافقت خود را با طرح اعلام کنند، سه سال طول خواهد کشید تا به دست متقاضیان مصرفی بازار مسکن برسد، این در حالی است که ارزش وام صد میلیونی بعد از سه سال سپرده‌گذاری متقاضیان، به اندازه فعلی نخواهد بود.

وی با توصیه به دولتمردان بابت مطالعه دوره‌های رونق و رکود مسکن و روند 20 سال اخیر افت و خیز قیمت مسکن، تاکید کرد: قیمت مسکن در تهران از سال1370 تاکنون همواره صعودی بوده و سالانه دست کم 20 درصد افزایش داشته و فقط در سه مقطع به ترتیب در سال‌های 1376، 1383 و 1388 در حد 3- درصد نوسان نزولی داشته است.

وی تصریح کرد: این روند بیانگر تقلیل توان مالی خریداران به اندازه 20 درصد در هر سال نسبت به سال قبل از آن است، بنابراین چنانچه در سال‌های آینده، وضع تورم و قیمت مسکن بدتر از گذشته نشود، در سال 95، توان خرید مسکن در تهران 60 درصد کمتر از وضع فعلی خواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: وام فعلی خرید مسکن که مبلغ آن 20 میلیون تومان است، فقط 5 درصد از قدرت خرید متقاضیان را پوشش می‌دهد، اما اگر این وام امسال به صد میلیون تومان تبدیل شود، (با احتساب میانگین 200 میلیون تومانی قیمت یک آپارتمان 50 متری)، در این صورت قدرت پوشش وام جدید در ماه‌های انتهایی سال 92 به 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

عقبایی خاطرنشان کرد: اما اگر وام صد میلیونی سه سال بعد قابل پرداخت باشد، با توجه به احتمال افزایش قیمت در سال 95 نسبت به امسال، در این صورت قدرت وام جدید در آن سال حداکثر 30 درصد توان خریداران مسکن را تامین می‌کند که ملاحظه می‌شود هدف مورد نظر دولت برای کارآمد شدن تسهیلات به خاطر طولانی شدن دوره پرداخت وام، محقق نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها