وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : قرآن کریم در ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، امروز بر طبق کرامت و عزت قرار دارد و نهضت انس با این کتاب الهی، پویا و رو به رشد است.
کد خبر: ۶۲۷۸۲۶
قرآن کریم در کشورمان بر طبق عزت و کرامت قرار دارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه مرحله استانی سی و ششمین مسابقات سراسری قرآن کریم خراسان رضوی در نیشابور گفت: در گذشته افراد زیادی در کشورمان عاشق قرآن کریم بودند ولی با کلام الهی مانوس نبودند اما به برکت انقلاب اسلامی نهضت انس با قرآن شکل گرفت و در بین نوجوانان، جوانان و خانواده ها رشد نمود و اکنون بسیاری از خانواده ها این مرز و بوم، قرآنی شده اند.

وی افزود: عاشقان صوت و مفاهیم قرآن در اقصی نقاط کشور بالیدند و در این عرصه تلاش بسیار کردند و ما امروز شاهد صدها قاری و هزاران حافظ قرآن در ایران اسلامی هستیم.

عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: آنچه امروز شاهد هستیم قطعا نتیجه رهنمودهای مقام معظم رهبری است که عنایت خاصی به توسعه فرهنگ قرآنی در کشور داشته اند و نسبت به قرائت، تلاوت و ترتیل و پرورش 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تاکید کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب در برخی از سخنان خود فرمودند، ترویج قرآن ، تلاوت و انس با قرآن و حفظ آن جزو برنامه های حاکمیتی است و این موضوع با عنایات خداوند اکنون در مسابقات قرآنی تبلور یافته است.در طول تاریخ نیز ناشران، محققان و هنرمندان زیادی برای تفسیر و نشر این کلام الهی تلاش کرده اند تا فرهنگ و هنر قرآن در این سرزمین بالنده شود و ایران در جهان از این بابت سرآمد است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: تلاوت قرآن مقدمه ای برای تدبر در این کتاب الهی است و برگزاری برنامه های قرآنی در راستای آماده شدن انسانها برای انس با این معجزه الهی و تدبر در آن است.

جنتی افزود: قرآن پرتو ازلی و ابدی باریتعالی است و همواره محققان، مفسران و هنرمندان زیادی را مبهوت زیبایی خود کرده است، این کتاب الهی، چراغ هدایت و طریق معرفتی است که هر کسی جرعه ای گوارا از این دنیای معرفت نوشید ، شایسته تکریم و کرامت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: غواصانی که در این دریای بیکران قرآن در اعماق آن فرو رفته اند، هر لحظه جلوه ای تازه دیده اند و این کلام الهی همواره پرتوی از حقیقت است و مبانی شگفت و شیرینی دارد.

وی با اشاره به اینکه تدبر در قرآن به درک مفاهیم عالی آن می انجامد و انسان با انس با قرآن در درون خود به رشد و تعالی می رسد، افزود: بر خلاف بسیاری از هنرمندان که به دنبال ظواهر قرآن هستند و قرآن را خوب کتابت و تذهیب می کنند، محققانی در گذشته و حال بوده اند که به دنبال فهم بهتر مفاهیم و پیداکردن گوشه های پنهان این کتاب الهی تلاش بسیاری کرده اند.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: قرآن کلام الهی است که بر قلب رسول امین نشست، رسولی که پیامبر رحمت و مهربانی بود و دو امانت یعنی قرآن و عترت را در میان امت خود به امانت گذاشت و فرمود مادامی که به این دو تمسک جویید هرگز گمراه نمی شوید.

جنتی افزود: باروری ایمان، صفای دل، تخفیف گناهان، برخورداری از دعای فرشتگان، درمان بیماری های روحی، رفع غم و اندوه، روشنایی دیدگان، عمر با برکت و صفای خانه، بخشی از فضایل تلاوت قرآن کریم است.

وزیر ارشاد گفت: مسابقات قرآنی که در خراسان رضوی برگزار شده یکی از پرشور ترین و با شکوهترین سابقات می باشد و حضور 378 هزار نفر از علاقمندان و عاشقان قرآن در آن، برای کشور افتخار آفرین است.

وی در ادامه از شهر نیشابور به عنوان شهر قاریان، حافظان، پیروان مکتب اهل بیت، شهر شهیدان شاهد، شهر فرهنگ، ادب و هنر و خاستگاه علما و اندیشمندان بزرگ تشیع، خاستگاه ادبا، شعرا و فرهیختگان یاد کرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: نیشابور شهر خیام، عطار، امامزادگان بزرگ و فرزندان خاندان عصمت و طهارت (ع) است و این افتخار نصیب مردم این خطه شده تا چنین گنجینه های گرانبهایی داشه باشند.

جنتی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان فرهنگی وظیفه خود می داند که از گنجینه ها و میراث فرهنگی نیشابور حفاظت و صیانت کند از اندیشمندان، عطارشناسان؛ خیام شناسان و دانشکده های ادبیات کشور خواست تا از هم اکنون با تهیه مقالاتی خود را برای برگزاری همایش ادبی- دینی در سال آینده در این شهر آماده کنند.

وی اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا فرهنگ و تمدن عظیم تاریخی ایران زمین که جزئی از فرهنگ ماست حفظ شود و از فرهنگ و ادب و احکام اسلامی برای بهبود سبک زندگی مردم و رفتن به سوی سبک زندگی اسلامی – ایرانی، بهره بگیریم.

درپایان این مسابقات از 36 منتخب مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن کریم خراسان رضوی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی شد.

در این مراسم استاندار خراسان رضوی، نمایندگان مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و مسوولان محلی و جمع کثیری از مردم حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها