پلیس مبارزه با فساد مالی ترکیه روز سه‌شنبه در عملیاتی در استانبول و آنکارا 84 نفر از نزدیکان به دولت اردوغان را به اتهام فساد اقتصادی و سوء استفاده در مناقصه‌های دولتی بازداشت کرد.
کد خبر: ۶۲۷۵۱۰

به گزارش ایرنا، ده‌ها نفر از بازرگانان و فعالان معروف اقتصادی ترکیه، فرزندان معمر گولر وزیر کشور، ظفر چاغلایان وزیر اقتصادی و اردوغان بایراکتار وزیر محیط‌زیست ترکیه در میان بازداشت‌شدگان هستند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، مصطفی دمیر شهردار منطقه فاتح در استانبول، سلیمان ارسلان مدیرکل هالک بانک (بانک خلق) ترکیه و همسر وی، مسعود پکتاش دبیرکل سابق شهرداری استانبول، رئیس دفتر وزیر اقتصاد ترکیه، چند نفر از مشاوران وزیران اقتصاد، محیط زیست و شهرسازی ترکیه و یکی از مدیران کل وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند. در واقع عملیات پلیس مبارزه با فساد مالی ترکیه به دستور دادستانی استانبول آغاز شد. در این میان، گفته می‌شود دادستانی استانبول دستور بازداشت هفت نفر دیگر را نیز صادر کرده است.

این موضوع باعث انتقاد شدید نمایندگان مخالف دولت ترکیه شده است. در همین راستا، امید اوران، معاون حزب جمهوریخواه خلق، بزرگ‌ترین حزب مخالف در مجلس ترکیه با تقدیم نامه‌ای به ریاست مجلس خواهان پاسخگویی اردوغان در مورد ادعای سوء استفاده مالی فرزندان سه نفر از وزرایش شد. اوران از رجب طیب‌اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه پرسیده است چرا وی وزرایی را که فرزندانشان بازداشت شده‌اند، اخراج نکرده است.

وی ضمن بیان این‌که فاش شده است پلیس ترکیه مکالمات تلفنی سه وزیر و پسران آنها را به مدت یک سال استراق سمع می‌کرده پرسیده است: آیا پلیس در این زمینه به شما اطلاع داده است؟ اگر این‌گونه است، چرا شما هنگامی که از اتهامات مربوط به رشوه‌خواری اطلاع پیدا کردید این سه وزیر را اخراج نکردید؟

علاوه بر ‌آن انگین آلتای، معاون رئیس گروه پارلمانی این حزب در مصاحبه با روزنامه تودی زمان، دست داشتن پسران وزرای دولت ترکیه در فساد و رشوه‌خواری را بزرگ‌ترین رسوایی تاریخ جمهوری ترکیه خواند و گفت: در یک کشور دموکراتیک قدرتمند انتظار می‌رود دولت درباره چنین عملیات مهمی بیانیه صادر کند. با این وجود دولت ما تاکنون هیچ بیانیه‌ای منتشر نکرده است. این تاخیر موجب می‌شود ما باور کنیم این اتفاق و ادعاهای مربوط به فساد به حدی بزرگ است که لازم می‌شود دولت ترکیه استعفا دهد.

البته دستگیری‌های روز سه‌شنبه عواقبی هم برای نیروهای پلیس این کشور به همراه داشته است. به گزارش منابع خبری، روز گذشته پنج رئیس پلیس این کشور از کار برکنار شدند.

بنا به گزارش روزنامه حریت، برخی از این روسای پلیس کسانی هستند که روز سه‌شنبه دستور حمله به بعضی مناطق در استانبول را در ارتباط با پرونده فساد مالی صادر کرده بودند.

از سوی دیگر اعلام شد ذکریا اوز، نماینده سر دادستان مرتبط با پرونده فساد که دستور دستگیری شماری از فعالان اقتصادی ترکیه نزدیک به دولت آنکارا را صادر کرد، از سمت خود عزل شده است.

با عزل وی از پرونده یاد شده، این پرونده در اختیار توران چولاک کادی سر دادستان استانبول قرار گرفت و مقرر شد دو دادستان دیگر نیز برای رسیدگی به پرونده یاد شده تعیین شوند.

برخی از کارشناسان عقیده دارند بازداشت‌های روز سه‌شنبه و اتفاقات دیروز به دلیل بروز و تشدید اختلاف میان دولت و گروه فتح‌الله گولن بوده است.

به عقیده این کارشناسان، ادامه این درگیری‌ها موجب تضعیف هر دو طرف شده و این روند احتمالا در انتخابات آتی شهرداری‌ها، ریاست جمهوری و پارلمانی تاثیرات مهمی خواهد داشت و شاید راه را برای به دستگیری قدرت از سوی گروه دیگر یا قدرت ثالث فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها