متهم پیش از این نیز 17 سال را در زندان گذرانده بود

کلاهبرداری‌های میلیونی وکیل قلابی

این روزها جعل عنوان آدم​های سرشناس برای اخاذی به شیوه​ای معمول تبدیل شده است

مشهورترین «قلابی​ها»

جعل عنوان یکی از شگردهای رایج در کلاهبرداری است. تاکنون بارها از پزشک، مامور آگاهی، وکیل و استاد قلابی خوانده و شنیده‌ایم اما برخی جعل عنوان‌ها چنان عجیب و باورنکردنی هستند که در ذهن می‌مانند.
کد خبر: ۶۲۷۴۳۲

یکی از عجیب‌ترین جعل عنوان‌ها که به موضوع فیلم سینمایی «کلوزآپ؛ نمای نزدیک» نیز تبدیل شد، ماجرای مردی است که خودش را به جای یک کارگردان سینما جا زد و وارد حریم خانواده‌ای ساده‌دل و زودباور شد، اما ماجرای چند جعل عنوان عجیب دیگر را بخوانید.

رضازاده قلابی

نام حسین رضازاده برای تمام ایرانیان آشناست و کمتر کسی است که درخشش‌های او را روی تخته وزنه‌برداری از یاد برده باشد. سال 83 درست در همان زمان که رضازاده در اوج موفقیت و شهرت بود، مردی تصمیم‌ گرفت خودش را به جای او معرفی و کلاهبرداری کند.

متهم که از نظر ظاهری شباهت زیادی به رضازاده داشت، برخی اوقات خودش را به جای قهرمان وزنه‌برداری جهان و گاهی نیز با نام دکتر آرمان رضازاده و برادر حسین معرفی می‌کرد. او با جعل عنوان توانست ده نفر را فریب دهد و به این بهانه که می‌تواند از طریق ارتباطاتی که با مسئولان دارد، برای آنان زمین یا خودرو بخرد، دست به کلاهبرداری زد. جرایم این مرد ادامه داشت تا این‌که خبر به گوش خود رضازاده رسید و او اعلام کرد نه خودش چنین کارهایی را انجام داده است و نه برادری به نام دکتر آرمان دارد. به این ترتیب، اصل ماجرا فاش و تحقیقات پلیسی و قضایی آغاز شد.متهم سرانجام به دام افتاد و به کلاهبرداری‌ها اعتراف کرد. متهم در بازجویی گفت: شباهت زیادی به حسین رضازاده دارم و همیشه مردم مرا به جای او اشتباه می‌گرفتند. به همین دلیل وقتی خودم را حسین رضازاده یا دکتر آرمان رضازاده معرفی می‌کردم، هیچ کس شک نمی‌کرد و کارت شناسایی نمی‌خواست.من توانستم بسادگی از چند نفر کلاهبرداری کنم، اما هنگام خروج از کشور دستگیر شدم.

یکی از مالباختگان این پرونده نیز آن زمان وقتی در مجتمع قضایی شمیرانات حاضر شد و شکایت خود را مطرح کرد، گفت: رضازاده قلابی ادعا کرد می‌تواند برایم خارج از نوبت خودرو بگیرد. من که حرفش را باور کرده بودم، حدود 400 سکه به او دادم و چون به رضازاده اعتماد داشتم، رسیدی هم برای سکه‌ها نگرفتم اما بعد از مدتی از این شخص خبری نشد و به تلفن هم جواب نمی‌داد. آن موقع بود که فهمیدم از من کلاهبرداری شده است.

حسین رضازاده اصلی وقتی از دستگیری نمونه قلابی‌اش باخبر شد، به دادگاه مراجعه و اعلام کرد به متهم رضایت می‌دهد. سرانجام این متهم سال 85 به جرم کلاهبرداری از ده نفر، خیانت در امانت، جعل چک و استفاده از سند مجعول به تحمل هفت سال حبس تعزیری، 687 میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت و بازگرداندن 2320 سکه تمام بهار آزادی به مالباختگان محکوم و این رای در دادگاه تجدید نظر نیز تائید شد.

پدر دروغین

این قبیل جعل عنوان‌های عجیب و غریب فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا می‌توان نمونه‌هایی از آن را پیدا کرد. مسوت اوزیل، فوتبالیست آلمانی که به پادشاه پاس مشهور است، در تیم باشگاهی آرسنال حسابی خوش می‌درخشد. مرداد امسال اتفاق عجیبی برای این بازیکن افتاد. او آن موقع در تیم رئال مادرید بازی می‌کرد و هنوز به آرسنال منتقل نشده بود که مسئولان رئال مادرید باخبر شدند این بازیکن بدون اطلاع آنها با تیم منچستریونایتد وارد مذاکره شده و به این تیم پیشنهاد بازی داده است. البته اخبار نشان می‌داد پدر مسوت که مدیر برنامه‌های اوست، وظیفه مذاکرات را به​عهده داشته است. وقتی این خبر منتشر شد، مسوت و پدرش شگفت‌زده شدند و بالاخره معلوم شد تقلبی رخ داده است. پدر مسوت به نام مصطفی آن زمان در مصاحبه‌ای گفت: یک آدم معلوم‌الحال خودش را به جای من معرفی کرده و با منچستریونایتد وارد مذاکره شده است. این کار غیرممکن به نظر می‌رسد، اما حقیقت دارد. این جرم کم‌اهمیتی نیست. ما قضیه را پیگیری خواهیم کرد.

 

سلطان جعلی

اردیبهشت امسال قرار بود کنفدراسیون آسیا از علی پروین تجلیل کند، به همین دلیل او و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به مالزی دعوت شدند. مسئولان کنفدراسیون آسیا روز مقرر به فرودگاه رفتند و از علی پروین استقبال گرمی کردند و او را به هتل بردند. آنها مشغول پذیرایی از سلطان بودند که علی کفاشیان به آنها خبر داد پروین هنوز به مالزی نرسیده است. آن موقع بود که مسئولان کنفدراسیون آسیا فهمیدند کسی که مورد استقبال قرار گرفته، سلطان قلابی است. به این ترتیب ماجرا لو رفت و البته خود علی پروین روز بعد به مالزی رسید و در مراسم ویژه‌ای از وی تجلیل شد.

گلزار بدلی

محمدرضا گلزار هم یک نمونه قلابی دارد. بدل گلزار شیادی حرفه‌ای است که سال 87 وقتی در زندان بود، دست به کلاهبرداری زد. یکی از شاکیان این مرد که در فرودگاه‌ بین‌المللی‌ امام‌ خمینی(ره) کار می‌کرد، در شکایتی که در دادسرای ناحیه 2 تهران مطرح کرد، گفت: فردی به دفتر کارم زنگ زد و خودش را‌ محمدرضا گلزار، بازیگر سینما معرفی کرد‌. به‌ او گفتم‌ هر کاری از دستم‌ بربیاید، برایش‌ انجام‌ می‌دهم‌، گلزار قلابی ادعا کرد او و بهرام رادان با فرودگاه‌ قراردادی‌ بسته و فروش‌ بلیت‌ هواپیماها را به‌ صورت‌ انحصاری‌ گرفته‌اند. او گفت قصد دارد مرا به‌ دلیل تجارب کاری‌ام به عنوان‌ مدیر فروش‌ معرفی‌ کند. اگر این اتفاق می‌افتاد، موقعیت خوبی نصیبم می‌شد. به همین دلیل‌ پیشنهاد آن‌ مرد را پذیرفتم‌ و گفتم‌ همسرم‌ بیکار است‌ و او هم می‌تواند در این کار کمک کند. گلزار قلابی‌ استخدام همسرم را هم قبول کرد و گفت‌ برای‌ انجام‌ مراحل‌ اداری‌‌ باید 170 هزار تومان‌ به‌ شماره حساب فردی به نام مهران واریز کنم. من هم به خواسته او عمل کردم. گلزار قلابی‌ چند روز بعد در تماس تلفنی گفت حکم‌ استخدام‌ من‌ تا چند روز دیگر صادر می‌شود، اما حراست‌ فرودگاه‌ صلاحیت‌ همسرم‌ را رد کرده‌ است. او گفت‌ می‌خواهد سه‌ منشی زن‌ نیز استخدام‌ کند و از من‌ خواست‌ آنها را معرفی‌ کنم‌. من‌ هم شماره‌ تلفن‌ سه‌ نفر از زنان‌ فامیل‌ را به او‌ دادم‌ و این‌ مرد از هریک از آنها برای استخدام، 800 هزار تومان‌ خواست. آن موقع بود که فهمیدم این مرد کلاهبردار است.

ماموران آن زمان با بررسی و تحقیق پی بردند گلزار قلابی مجرمی حرفه‌ای است که به اتهام کلاهبرداری در زندان اوین به سر می‌برد و از داخل زندان با شاکی تماس می‌گیرد. به این ترتیب متهم که مردی چهل ساله به نام
«مهران ـ خ» بود، شناسایی شد و به جرمش اعتراف کرد: این نقشه را در زندان کشیدم. ابتدا شماره‌ تلفن‌ یک‌ آرایشگاه‌ زنانه‌ را‌ گرفتم‌ و با معرفی خودم‌ به عنوان محمدرضا گلزار گفتم در فیلمی‌ به‌ نام‌ جاذبه‌های‌ عشق که‌ در زندان‌ اوین‌ فیلمبرداری‌ می‌شود، بازی می‌کنم و ما به‌ چند بازیگر زن‌ نیاز داریم‌. به آن زن گفتم شما را یکی‌ از دوستانم‌ معرفی‌ کرده‌ است‌ و در صورت تمایل برای بازی در این فیلم، 85 هزارتومان‌ به‌ یک‌ شماره‌ حساب‌ واریز کنید تا از شما تست‌ بازیگری گرفته‌ شود. آن‌ زن‌ بلافاصله‌ شماره‌ حساب‌ را از من‌ گرفت‌ و پول را واریز کرد.او چند نفر از دوستانش‌ را هم معرفی کرد و آنها هم به حسابم پول ریختند. بعد از آن با کارمند فرودگاه تماس گرفتم و ادعای تازه‌ای را مطرح کردم. همه این افراد بسادگی گول خوردند و هیچ‌کس به فکرش نرسید ممکن است کسی که پشت خط صحبت می‌کند، دروغگو و کلاهبردار باشد».

کارگردان‌های قلابی

با یک جستجوی ساده در گوگل، با اخبار متعددی روبه‌رو می‌شوید و می‌بینید مجرمان زیادی تاکنون با معرفی خود به عنوان کارگردان سینما، دست به کلاهبرداری و سوء‌استفاده زده‌اند. دختران جوان، قربانیان اصلی این مجرمان هستند. یکی از این افراد که از سوی پلیس آگاهی استان خراسان رضوی بازداشت شد، کارگر یک شرکت ساختمانی است. او در حالی‌که یک دوربین هندی‌کم خریده بود، خودش را به پنج خانواده، کارگردان سینما معرفی و عنوان کرد قصد دارد فیلمی در حوزه سینمای کودک بسازد و تمایل دارد از دختران آنها به عنوان بازیگر کمک بگیرد. کارگر ساختمانی به همین سادگی توانست خانواده‌ها را فریب دهد و از آنان سوء‌استفاده کند. او بعد از دستگیری به جرمش اعتراف کرد و راهی زندان شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها