متهم پیش از این نیز 17 سال را در زندان گذرانده بود

کلاهبرداری‌های میلیونی وکیل قلابی

لباس‌های اتو کشیده، کیف سامسونت و عینک آفتابی مشخصات ظاهری مرد شیادی بود که تحت عنوان وکیل دست به کلاهبرداری میلیاردی زد. این مرد علاوه بر سابقه کلاهبرداری به اتهام دیگری نیز چندین سال در زندان بود.
کد خبر: ۷۰۳۰۱۰
کلاهبرداری‌های میلیونی وکیل قلابی
مردی میانسال حدود دو ماه قبل به اداره آگاهی رشت مراجعه کرد و از کلاهبرداری 190 میلیون تومانی خبر داد. او به پلیس گفت: «من چند شرکت و کشتارگاه دارم و به خاطر برخی مسائل توسط سازمان تعزیرات جریمه شدم. چون مبلغی که باید به تعزیرات پرداخت می‌کردم خیلی زیاد بود، تصمیم گرفتم کاری کنم تا شاید این مبلغ کم شود. چندبار هم به دادسرا رفتم و اعتراض دادم تا این که در همین حین روزی با مردی میانسال که به نظر وکیل می‌آمد، آشنا شدم. او از مشکلم پرسید و زمانی که از ماجرا باخبر شد به من گفت افرادی را می‌شناسد که با گرفتن مبلغی پول می‌توانند حکم مرا بشکنند و تخفیف قابل توجهی برایم بگیرند. من هم به امید رفع مشکلاتم در چند مرحله 190 میلیون تومان به او پول پرداخت کردم، اما نه‌تنها مشکلم حل نشد بلکه بعد از مدتی وکیل قلابی ناپدید شد.»

در پی این شکایت، تحقیقات برای یافتن وکیل قلابی آغاز شد و در ادامه کارآگاهان با پرونده‌های مشابهی مواجه شدند که مرد میانسال تحت عنوان وکیل و کارچاق‌کن مبالغ میلیونی از آنها کلاهبرداری کرده بود.

یکی دیگر از شاکیان این مرد به ماموران گفت: «برای پیگیری پرونده‌ای به یک مجتمع قضایی رفته بودم که با این مرد آشنا شدم و مشکلم را برایش توضیح دادم. او با اصطلاحات حقوقی خیلی خوب آشنا بود و به نظر می‌رسید وکیلی خبره است. پس از کمی گفت‌وگو، او موافقت کرد در قبال دریافت پول مشکلم را حل کند.

کارآگاهان در نخستین اقدام به چهره‌نگاری از متهم فراری پرداختند و با بررسی آلبوم تصاویر مجرمان سابقه‌دار، متوجه شدند یکی از این افراد به وکیل قلابی شباهت دارد. مالباختگان نیز با دیدن عکس این فرد، او را شناختند. به این ترتیب هویت مرد فراری شناسایی و معلوم شد وکیل قلابی کسی نیست جز متهم سابقه‌داری که 17 سال به اتهام کلاهبرداری و جرائم دیگر در زندان به سر برده است. سرانجام با ادامه بررسی‌ها، مرد میانسال دستگیر شد. رئیس پلیس آگاهی استان گیلان می‌گوید: «متهم تسلط کامل به قوانین مدنی و کیفری دارد. او وکیل نیست، اما به دلیل اشراف داشتن به مسائل قانونی خود را وکیل معرفی و سوژه‌های خود را مقابل مجتمع‌های قضایی و ادارات بازرگانی شناسایی می‌کرد و با این ترفند که افراد صاحب‌نفوذ زیادی را می‌شناسد، از مالباختگان مبالغ میلیونی دریافت می‌کرد. این مرد کلاهبردار هیچ دفتر وکالتی نداشت.»

سرهنگ فلاح کریمی ادامه می‌دهد: «از افرادی که مشکلات قانونی دارند، خواسته می‌شود به هر فردی که خود را وکیل معرفی می‌کند، اعتماد نکنند و برای پیگیری امور حقوقی خود حتما قرار داد تنظیم و از کانون وکلا استعلام کنند تا هویت فرد وکیل تائید شود. همچنین اگر از آنها کلاهبرداری شد موضوع را بسرعت با پلیس در میان بگذارند.» (ضمیمه تپش)

newsQrCode
برچسب ها: کلاهبرداری وکیل
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها