معاون سیما با انتقاد از میزان بودجه اختصاص یافته از سوی دولت‌ها به بخش فرهنگ، تصریح کرد: وقتی در ساختار برنامه‌ریزی کشور کمتر از چهار درصد بودجه به حوزه فرهنگ، ارتباطات و رسانه اختصاص پیدا می‌کند، تأسف ما مضاعف می‌شود.
کد خبر: ۶۲۷۱۸۳
اظهار تاسف معاون سیما از اختصاص کمتر از چهار درصد بودجه کشور به حوزه فرهنگ

علی دارابی در دومین نشست کارگردانان فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر کارگردانان برای اعتلای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی تاکید کرد.

دومین نشست هم‌اندیشی رشد و تعالی در سیما با حضور معاون سیما و مدیران شبکه‌های تلویزیونی در جمع بیش 115 نفر از چهره‌های شناخته شده کارگردانی مجموعه‌های نمایشی کشور همچون جلیل سامان، سیدضیاءالدین دری، مهدی کرم پور، مسعود جعفری جوزانی، سعید اسدی، سروش صحت، سید روح ‌الله حجازی ، غلامرضا رمضانی، سیروس حسن پور، فریدون جیرانی، عباس رنجبر، بهروز شعیبی، جابر قاسمی، مرضیه برومند، شاهین باباپور، وحید نیکخواه آزاد و جواد رضویان، محمدرضا ورزی، بهروز افخمی، داریوش فرهنگ، سیروس حسن‌پور، سیروس مقدم، شهاب عباسی ، مسعود ده‌نمکی، فلورا سام و ... به همت اداره کل طرح و برنامه برگزار شد.

*** دیپلماسی رسانه ای از برنده ترین ابزارهاست

در این نشست دکتر علی دارابی با ابراز تاسف از کم توجهی دولت‌ها به حوزه فرهنگ گفت: وقتی در ساختار برنامه ریزی کشور کمتر از 4 درصد بودجه به حوزه فرهنگ، ارتباطات و رسانه اختصاص پیدا می کند، تاسف ما مضاعف می‌شود.

معاون سیما با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزه فرهنگ، گفت: فرهنگ همیشه پایدار است و لذا دولت‌ها باید به آن بیشتر توجه کنند.

وی بر ضرورت و لزوم پیوست فرهنگی و رسانه ای در اداره کشور تاکید کرد و مطالعات فرهنگی را نیاز جامعه دانست که باید به آن توجه شود.

معاون سیما فیلم و سریال را در دیپلماسی رسانه ای از برنده ترین ابزارها خواند و اضافه کرد: مدیران و دست‌اندرکاران برنامه‌سازی در تلویزیون افسران خط مقدم جنگ فرهنگی و رسانه ای اند و باید به طور همه جانبه از آنها حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید برنامه‌های جذاب و پربیننده در حوزه فیلم و سریال به زیرساخت هایی نیاز دارد که از آن جمله تحمل، مدارا و شرح صدر مسئولان و مقامات باید بالاتر برود، فرهنگ انتقاد سازنده باید گسترش و آستانه تحمل و مدارای جامعه ارتقاء یابد.

معاون سیما در ادامه با اشاره به موضوعاتی چون حرکت شتابان جهان به سوی ماشینی شدن، تنوع و تکثر در جوامع، فردگرایی، ساختار سوپر مارکتی برای جامعه و افزایش امید به زندگی در دو دهه آینده گفت: استکبار جهانی به دنبال فرقه‌سازی است و تکثرگرایی در موضوعات مختلف از جمله ایدئولوژی و "ایسم ها" را نیز دنبال می کند و همه ما باید هوشیار باشیم.

*** عاشقانه برای تلویزیون برنامه بسازید

دکتر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کارگردانان تلویزیون گفت: از آنجا که مردم و اعتلای کشورتان را دوست دارید، تلویزیون را دوست داشته باشید و عاشقانه برای تلویزیون برنامه بسازید.

وی کارگردانان را معماران فکری نظام توصیف کرد که بنای فکری و اندیشه جامعه را بنا می کنند و وظیفه حوزه سیما را حمایت و پشتیبانی علمی و محتوایی از کارگردانان و تبیین اولویت‌ها برشمرد.

دکتر دارابی گفت: فیلمسازان باید اثری تولید کنند که بتوان آن را در همه جای جهان نشان داد.

وی افزود: لازم است تولیدکنندگان آثار تلویزیونی به موضوعاتی نظیر قهرمانان بزرگ ملی و اسلامی، آینده‌پژوهی مبتنی بر مطالعات، سلامت، تغذیه، بهداشت جامعه و محیط زیست توجه ویژه ای داشته باشند.

*** دلایل کاهش اعتماد اجتماعی از زبان معاون سیما

دکتر دارابی از مهمترین دلایل کاهش اعتماد اجتماعی، صداقت نداشتن و دروغگویی را از دیدگاه مردم، مشکلات و شرایط ناپایدار اقتصادی و وفا نکردن به عهد دانست و اضافه کرد: همه ما باید کمک کنیم تا در فیلم‌ها و سریال‌ها این اشکالات، نقد و ارزش‌های اسلامی و انسانی ترویج شود.

معاون سیما تصریح کرد: بر اساس مطالعات، جامعه به افراد مذهبی، با تحصیلات بالا، افراد مسن، روستایی و پایین شهری بیشتر از دیگران اعتماد دارد و لذا در تولیدات تلویزیونی باید به این مهم بپردازیم.

وی گفت: استادان دانشگاه، فرهیختگان و پزشکان پس از خانواده سه گروه مرجعی هستند که بیشترین اعتماد را از سوی مردم دارند که یافته ها بیانگر اهمیت و استحکام خانواده است.

*** کارگردانان تلویزیون سطح‌بندی می‌شوند

تدوین شناسنامه برای تولیدات نمایشی، حل مساله بودجه، ضرورت تبلیغات فیلم‌ها و سریال‌ها در تلویزیون، اهتمام به نظارت و بررسی کارشناسی، همفکری و همراهی برای مشخص شدن نرخ دستمزد و سطح‌بندی کارگردانان از دیگر نکاتی بود که دکتر دارابی بر آن تاکید کرد و گفت: مشارکت کارگردان ها در شوراهای تخصصی، امکان انجام کار گروهی کارگردانان در یک اثر تلویزیونی، توجه به پژوهش و تحقیق در تولید، ممنوعیت پرداخت های سلیقه ای و رقابت های تصنعی، توجه هر چه بیشتر به گونه طنز و استمرار نشست های کارگردانان، تهیه کنندگان و فیلمنامه نویسان از جمله مواردی است که مدیران حوزه سیما باید به آن توجه کنند.

***

در ادامه جمعی از کارگردانان دیدگاه‌های خود را در خصوص وضعیت موجود ایده آل در تولید آثار نمایشی بیان کردند.

احمد امینی، احمد کاوری، احمد معظمی، اسماعیل فلاح‌پور، اصغر هاشمی، اکبر منصور فلاح، آرش معیریان، بهرنگ توفیقی، بهمن زرین‌پور، بهمن گودرزی، بیژن میرباقری، پرویز شیخ‌طادی، تاجبخش فنائیان، جابر قاسمعلی ، جمال شورجه، جواد اردکانی، جواد ارشاد، حجت قاسم‌زاده اصل، حسین تبریزی، حسین سهیلی‌زاده، حسین قناعت، حمید لبخنده، داریوش یاری، رامبد جوان، رضا کریمی، سامان مقدم، سعید ابراهیمی‌فر، سعید سلطانی، سعید عالم‌زاده، سید‌وحید حسینی، صادق کرمیار، عباس رافعی، عبدالحسن برزیده، علیرضا افخمی، علیرضا امینی، فرج‌اله سلحشور، قدرت‌اله صلح میرزایی، کاظم معصومی، مازیار میری، مجید صالحی، محسن شاه‌محمدی، محمدحسین لطیفی، محمدرضا آهنج، محمدمهدی عسگرپور، محمود معظمی، مسعود آب‌پرور، مسعود تکاور، مسعود شاه‌محمدی، منوچهر هادی، مهدی کرم‌پور، مهدی صباغ‌زاده، مهدی گلستانه، مهدی مظلومی، مهرداد خوشبخت، نادر مقدس، وحید نیکخواه‌آزاد، یوسف سیدمهدوی، علی ژکان، مسعود اطیابی، ابوالقاسم طالبی، احمد مرادپور، بهرام بهرامیان، جواد افشار، جواد مزدآبادی، حسن فتحی، حسین قاسمی‌جامی، حمید نعمت‌الله، داوود میرباقری، راما قویدل، رضا عطاران، سعید آقاخانی، سیروس الوند، علی شاه‌حاتمی، علیرضا بذرافشان، فرزاد موتمن، فریدون حسن‌پور، فرید سجادی‌حسینی، کمال تبریزی، کیانوش عیاری، محمدعلی سجادی، محمدحسین حقیقی، محمدرضا هنرمند، مسعود کرامتی، مهدی فخیم‌زاده، شاهد احمدلو، داریوش ربیعی، صادق پروین‌آشتیانی، فیاض موسوی، سیدمحسن یوسفی، مهران مدیری، خسرو معصومی، مجید جوانمرد، حسن هدایت از دیگر کارگردانان حاضر در این نشست بودند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها