قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مرکز درمان اعتیاد شفق یکی از مراکزی است که به موجب ماده 16 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر تأسیس شده و استانداردهای بهداشتی، درمانی مورد تأیید وزارت بهداشت را ندارد.
کد خبر: ۶۲۶۵۹۸
شفق، امن نیست

 دکتر احمد حاجبی اظهار کرد: به موجب قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، معتادان به مواد مخدر و روان گردان که فاقد گواهی شرکت فعال در یکی از مراکز خودمعرف درمان و کاهش آسیب مجاز بوده و متجاهر به اعتیاد باشند، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در این مراکز نگهداری می شوند و تمدید مهلت نگهداری در این مراکز برای یک دوره سه ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور توسط مقام قضایی بلامانع است.

وی افزود: همچنین با گزارش مراکز مذکور و بنابر نظر مقام قضایی، چنانچه معتاد آماده تداوم درمان در مراکز خودمعرف درمان و کاهش آسیب مجاز باشد، تداوم درمان در این مراکز بلامانع است.

قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: از آن جا که دستگیری، پذیرش و نگهداری معتادان در این مراکز بر اساس حکم قضایی صورت می پذیرد، روند نگهداری آنها نیز باید تحت نظارت مستقیم سازمان های تخصصی مرتبط با این امر باشد.

وی در عین حال یادآور شد: البته وزارت بهداشت مطابق وظایف ذاتی خود بر امور بهداشتی و درمانی این دسته از بیماران نظارت عالیه خود را اعمال خواهد نمود.

حاجبی در خصوص عدم پذیرش معتادان در این مرکز درمانی گفت: بر اساس چارچوبهای قانونی، وزارت بهداشت از طریق دانشگاههای علوم پزشکی موظف به صدور مجوز و اعتباربخشی خدمات بهداشتی، درمانی ارایه شده در اینگونه مراکز شده است، اما علی رغم ارایه بازخوردها از جانب دانشگاههای علوم پزشکی برخی مراکز اقامتی اجباری موضوع ماده 16 استانداردهای بهداشتی، درمانی مورد درخواست را هنوز احراز ننموده اند.

وی خاطرنشان کرد: به صورت خاص مرکز شفق هم اکنون مجوز از وزارت بهداشت ندارد و معیارها و پروتکلهای درمانی ابلاغی وزارت بهداشت را رعایت نمی کند.

حاجبی تأکید کرد: صدور مجوز ‍"واحد بهداشتی درمانی" این مراکز توسط وزارت بهداشت از طریق دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواهد بود و طبیعتا بخش تادیبی این مراکز باید زیر نظر سازمان تخصصی مرتبط باشد. (مهر)

newsQrCode
برچسب ها: اعتیاد شفق
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها