با هر درجه افزایش دما زمان پرواز پروانه‌ها به‌طور متوسط 2.4 روز به جلو می‌افتد

آب و هوا، موثر بر فصل پرواز پروانه‌ها

حاصل پژوهش محققان دانشگاه UBC که سال‌ها تغییرات آب و هوایی را زیر نظر داشته و سوابق آن را ثبت می‌کنند نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی ممکن است فصل پرواز طیف گسترده‌ای از پروانه‌ها را که در واکنش به دما مهاجرت می‌کنند، تغییر دهد. محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه شربروکو و دانشگاه اوتاوا بیش از 200 گونه مختلف پروانه‌ها را که در موزه CANADIAN نگهداری می‌شد، مورد بررسی قرار دادند و رفتار آنها را با داده‌های به دست آمده از ایستگاه‌های هواشناسی در 130 سال گذشته تطبیق دادند. آنها دریافتند پروانه‌ها حساسیت بالایی به تغییرات دمایی دارند و به‌طور میانگین با هر درجه افزایش دما زمان پرواز آنها 2.4 روز به جلو می‌افتد.
کد خبر: ۶۲۶۲۶۸

هیدر خاروبا، محقق فوق‌دکتری دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده این مقاله در هفته‌نامه تغییرات جهانی زیست‌شناسی می‌گوید: هرچه درجه حرارت هوا بالاتر برود پروانه‌ها در طول سال زودتر ظاهر می‌شوند و در نتیجه فصل پرواز فعال آنها پیش از موعد به وقوع می‌پیوندد. این موضوع می‌تواند مفاهیم متعددی برای پروانه‌ها داشته باشد. اگر آنها خیلی زود ظهور کنند ممکن است با سرما مواجه شوند و در نتیجه بمیرند یا ممکن است ظهور زودتر آنها قبل از رشد گیاهان مغذی مورد نیاز آنها اتفاق بیفتد و در نتیجه بر اثر گرسنگی از بین بروند. بنابراین می‌توان گفت پروانه‌ها زنگ هشدار آب و هوایی هستند و سیگنال‌های هشداردهنده اولیه را مبنی بر این‌که دیگر بخش‌های حیات وحش چه واکنشی به تغییرات آب و هوایی خواهد داشت، ایجاد می‌کنند.

محققان فصول و روزهای شکار گونه‌های مختلف پروانه‌های موجود در موزه CANADIAN ـ که در اسناد موزه ثبت شده بود ـ برای تخمین‌زدن فصل پرواز هرگونه مورد استفاده قرار داده، آن را با اطلاعات آب و هوایی گذشته تطبیق دادند. این مطالعات مرهون اطلاعات موجود در مجموعه‌های پروانه‌های مختلف در موزه و اطلاعات ثبت شده است. بخش عمده‌ای از داده‌های مربوط به پروانه‌ها که در دانشگاه بریتیش کلمبیا پراکنده بود از طریق مجموعه ملی پروانه‌ها در موزه CANADIAN متمرکز و جمع‌آوری شده بود. سوابق ثبت شده در مجموعه موزه‌ها - که منابع تحت بهره‌برداری از داده‌های زیست‌محیطی هستند - می‌تواند به‌طور بالقوه پنجره‌ای را رو به گذشته به روی ما بگشاید. محققان معتقدند باید هرچه بیشتر چنین مجموعه اطلاعاتی را به صورت متمرکز درآورده، سرمایه‌گذاری درستی روی این بانک‌های اطلاعاتی انجام دهیم.

phys.org / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها