مشروح سخنان طیب‌نیا در اجلاس خبرگان

تورم سال آینده به زیر ۱۵ درصد خواهد رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی داخلی بهبود یافته و منابع مالی از حوزه طلا، ارز و مسکن خارج و بخشی از آن وارد بازار بورس شده است.
کد خبر: ۶۲۴۳۵۴
نقدینگی از بازار مسکن، ارز و سکه به بورس رفت

به گزارش واحد مرکزی خبر علی طیب نیا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در ادامه سخنان خود درباره عملکرد صد روزه دولت در بخش اقتصاد افزود: هیأت واگذاری سهام عدالت در دوره اخیر جلسات متعددی داشت و اصلی را پذیرفته‌ایم که سهام و مالکیت بنگاه های دولتی را باید به بخش خصوصی واقعی واگذار کنیم.

وی گفت:اگر دولت بخواهد به نهادهای عمومی و هر سازمانی رد دیون کند و بدهی خود را بپردازد می تواند سهام خود را از طریق سازمان بورس یا نهادهای مشابه به مردم بفروشد و بدهی را به صورت نقدی پرداخت کند اما حق ندارد مدیریت بنگاههای اقتصادی خود را دچار مشکل کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اقدامات گسترده ای در تدمین مالی خارجی ،‌سرمایه گذاری مستقیم خارجی و استفاده از منابع نهادهای بین المللی انجام داده‌ایم.

طیب نیا گفت: با توجه به تحریم ها و خدشه دار شدن اعتبار ایران در عرصه های بین المللی محدودیت هایی برای تامین مالی از خارج ایجاد شده بود و نتوانسته بودیم برخی دیون و اقساط خود را به نهادهای بین المللی پرداخت کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به همین علت اخطاریه هایی دریافت کرده بودیم و رتبه اعتباری ما کاهش یافته بود که توانستیم اقساط را پرداخت و بدهی ها به نهادهای بین المللی را تسویه کنیم.

وی گفت: در سفر بنده و رئیس کل بانک مرکزی به اجلاس مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برخی از محدویت ها برای اعطای تسهیلات به ایران رفع شد.

طیب نیا افزود : در این سفر با برخی کشورها برای استفاده از منابع دهها میلیارد دلاری آنها توافق کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، کمبود سرمایه بانکها را از مهمترین مشکلات دانست و گفت: در این باره برای افزایش سرمایه بانک ها از محل مطالبات دولت درباره وجوه اداره شده تصمیم های خوبی گرفته شده است.

وی افزود: در لایحه بودجه سال 93 برای افزایش سرمایه بانک از منابع حساب ذخیره ارزی پیش بینی های لازم شده است که بانک ها بتوانند منابع مالی خارجی را تجهیز کنند و در طرح های عمرانی و اقتصادی کشور به کار گیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد : بانک جهانی اعلام کرده بود به علت تحریم ها برای ایران تامین مالی انجام نمی دهد که در مذاکرات و اجلاس مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی قول های همکاری داده شد.

طیب نیا گفت: رفتار بانک جهانی و کشورهایی که در این اجلاس حضور داشتند نسبت به ایران متفاوت شده است.

وی افزود: درباره تامین منابع خارجی به صورت فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم گشایش بسیار چشمگیری به وجود آمده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : در سازمان سرمایه گذاری استقبال خوبی برای سرمایه گذاری خارجی داریم و درخواست هایی برای خریداری برخی شرکت های بیمه و بانکها و مشارکت در طرح های زیربنایی داده شده است.

طیب نیا به بهبود بازار بورس اشاره کرد و افزود: شاخص کل بازار بورس 122 درصد افزایش یافته است که این نشان می دهد مردم به دولت و وضع موجود خوش بین هستند.

وی درباره عملکرد صدروزه خود گفت : همه اقداماتی که در این مدت انجام داده ایم برای مقابله با فساد و رانت خواری است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، اجرای نظام جامع مالیاتی و کاهش فاصله نرخ ارز در بازار و مرکز مبادلات را در این جهت بیان کرد .

طیب نیا درباره بهای ارز گفت: اینکه نرخ ارز در مدت طولانی در حال کاهش است نشان می دهد سیاست ها و انضباط مالی و کنترل نقدینگی اثر خود را نشان داده است زیرا اگر عوامل روانی بر بهای ارز تاثیر می گذاشت این روند کاهش نرخ ارز بسیار زود گذر بود.

وی گفت: مردم بدانند مدیران اقتصادی کشور مشکلات اقتصادی را به خوبی می شناسند و درک درستی برای حل آن دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها