آبرسانی به بزرگترین تالاب مرکز ایران

گاوخونی بعد از ۱۰سال زنده شد

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: احیای تالاب گاوخونی در گرو جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود است و جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود سبب تأمین آب باریکه‌ای برای تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌شود.
کد خبر: ۶۲۲۰۳۰
احیای تالاب گاوخونی در گرو جاری شدن آب در زاینده‌رود

«اسماعیل کهرم» امروز در گفت‌و‌گو با فارس در اصفهان در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه در حال حاضر صحبت‌هایی مبنی بر قرار گرفتن تالاب بین‌المللی گاوخونی در فهرست قرمز (red list) کنوانسیون بین‌المللی رامسر شده است، ارزیابی شما از این موضوع چیست، اظهار کرد: احیای رودخانه زاینده‌رود و جاری شدن آب در این رودخانه به منظور احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی امری ضروری است.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه گذشته خانم ابتکار برای بررسی مسائل زیست محیطی در اصفهان حضور پیدا کردند، اضافه کرد: در این جلسه مقرر شده بود که موضوعیت آب در رودخانه زاینده‌رود به صورت کلی و یکپارچه وجود داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در این جلسه استانداری اصفهان تصویب کرده بود که کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری راجع به مسائل و مشکلات زاینده‌رود وارد عمل شود، تصریح کرد: احیای تالاب گاوخونی در گروی جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود است.

وی با تاکید بر اینکه جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود سبب تأمین آب باریکه‌ای برای تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌شود، ادامه داد: تمام مسئولان باید اقدامات لازم را به منظور بازگشت آب به رودخانه زاینده‌رود و به دنبال آن احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی انجام بدهند.

کهرم با بیان اینکه خارج شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی از لیست بین‌المللی بودن در مقابل از دست رفتن این تالاب مساله ای نیست، تاکید کرد: تالاب بین‌المللی گاوخونی در یک موقعیت استثنایی قرار گرفته است و در ناف ایران قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی گاوخونی برای پرنده‌های مهاجر یک محیط حیاتی است، افزود: تالاب گاوخونی برای مهاجرت پرندگان به عنوان یک توقفگاه بین‌راهی است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه تالاب بین‌المللی گاوخونی اکوسیستم پیچیده‌ای دارد، گفت: با از بین رفتن این تالاب این اکوسیستم و حیات زیستی، حیوانی و گیاهی این تالاب نیز از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه طبیعت قدرت باز‌سازی دارد، اظهار کرد: با جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود، تالاب بین‌المللی گاوخونی نیز طی مدت یک تا دو ماه احیاء می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها