آب اصفهان از این پس از چاه تامین می​شود

زاینده‌رود، بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران چند سالی است با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی چند بار آب سد زاینده‌رود به کمترین میزان رسیده، اما این رودخانه همچنان منبع اصلی تامین آب استان اصفهان بود. حالا اما کم آبی در این رود به‌حدی رسیده که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از حفر 75 حلقه چاه تا اواخر بهمن ماه خبر می‌دهد تا این چاه‌ها در مدار قرار گیرد و آب شرب مورد نیاز مردم این استان تامین شود.
کد خبر: ۶۱۷۵۸۷

هاشم امینی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به این‌که دیگر نمی‌توان انتظار تامین آب شرب اصفهان را از طریق زاینده‌رود داشت، گفت: اکنون حجم سد زاینده‌رود به 99‌میلیون مترمکعب یعنی کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده و حجم ورودی و خروجی این سد 14مترمکعب در ثانیه است.

وی که در سومین جلسه شورای مدیران استان اصفهان سخن می‌گفت، افزود: هم‌اکنون میزان آب موجود در سد زاینده‌رود یک‌سیزدهم ظرفیت آن است ، در حالی که پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی است بارندگی‌ها در فصل بارش چندان مطلوب نیست، بنابراین در چنین شرایطی تأمین و توزیع آب باید بخوبی مدیریت شود.

به گفته هاشم امینی، با بهره‌گیری کمتر از آب سد زاینده‌رود می‌توان آب موجود را برای استفاده در فصل تابستان ذخیره کرد.

تامین آب به شرط صرفه‌جویی 20درصدی

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز در این باره به ایسنا گفت: استان اصفهان اولین استانی است که احتمال بروز مشکل برای تامین آب شرب در پاییز را به وزیر نیرو اعلام کرد. پس از آن دوستان وزارت نیرو موضوع را پیگیری کردند و متوجه شدند چند استان دیگر نیز درگیر همین مشکل هستند و امکان بروز مشکل در تامین آب شرب این استان‌ها نیز وجود دارد. به هر حال وضع آب پشت سد زاینده‌رود از زمان ساخت تاکنون، این اندازه تاسف بار نبوده است.

وی در عین حال افزود: وضع آب شرب استان نسبت به دو ماه گذشته کمی مطلوب‌تر شده و می‌توان آب شرب اصفهان را البته به شرط صرفه‌جویی 20درصدی شهروندان تامین کرد. اگر این 20درصد صرفه‌جویی- که به معنای مصرف نکردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است ـ تحقق یابد و با توجه به تمهیداتی که در کمیته آب اندیشیده شده، می‌توان مشکلات آبی پیش‌رو را با حداقل ضرر پشت‌سر گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها